• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hemsk lastbilsolycka i norge

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag har alltid tyckt att vägräckena på norska vägar bara verkar finnas där för syns skull...men ändå inbillat mig att dom säkert gör nytta...eftersom dom finns...
Det som man inte trodde kunde hända händer faktiskt här. Halt väglag, tunga fordon, dåliga däck, inga snökedjor och serpentinvägar i norska fjällen är ingen bra kombination
Faller 60 meter | Olyckor | Nyheter | Webbtv | Aftonbladet

OBS! Varning för starka bilder!

/Ludde

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Hemsk lastbilsolycka i norge

Är ekipaget fullastat väger dragbilen och trailern 40 ton och det finns inga vägräcke som håller emot det varken i Norge eller något annat land, en husbil däremot hade nog inte varit några problem.
Otroligt att killen i dragbilen överlevde med bara en bruten arm efter den rullningen nedför berget.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Otrolig tur hade dom båda och det är synd att det inte finns mera eget ansvar hos föraren OM dom kör på däck som inte är anpassade efter det rådande klimatet .

Materiella skador går ju alltid att ersätta men det är inte alltid det går så här "bra" .

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Hade för mej att det var lag på 2 driv och 1 styrkedja i Norge. Men jag kann ha fel.
bosse b

bossebagare

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8546
Medlemskap
2025

Norge​
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Sedan vintersäsongen 2005/2006 gäller bestämmelser om att tunga fordon ska medföra snökedjor under perioden 1 november till och med första måndagen efter annandag påsk. För Nordland, Troms och Finnmark gäller perioden 16 oktober till och med 30 april. En (singel-)lastbil och buss ska medföra minst tre snökedjor och ett fordonsekipage bestående av lastbil och släpvagn eller påhängsvagn ska medföra minst sju snökedjor om lastbilen har tvillinghjul på drivaxeln. En snökedja ska vara anpassad för lastbilens framhjul, fyra kedjor ska vara anpassade för lastbilens drivhjul och två ska vara anpassade för släpvagnens/påhängsvagnens hjul. Ett alternativ till detta som är tillåtet är att fordonsekipaget har slirskydd av typen On spot monterat på två hjul på drivaxeln och det ersätter då två kedjor om lastbilen har tvillinghjul på drivaxeln. Om lastbilen har enkla hjul på drivaxeln, eller om dubbelkedjor utnyttjas, räcker det med fem kedjor för fordonsekipaget varav två ska vara anpassade för lastbilens drivaxel. För singellastbilen ska kättingarna vara anpassade så att en kätting passar hjulen på framaxeln och två kättingar passar hjulen på drivaxeln.
[/FONT]
[/FONT]

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Inte lätt o vara bärgare inte. Följande bildserie tog på Irland härom året o den är väl snarare tragikomisk. Men inte heller här lär någon kommit till skada.

Bilagor

• irland.jpg
    irland.jpg
    84,6 KB · Visningar: 120
Toppen