• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hemmafrys som tål utetemperatur

KarinochTommy

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2025
Är det någon som känner till en hemmafrys som tål att stå i utetemperatur? De allra flesta kräver 10 plusgrader för att fungera.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Hemmafrys som tål utetemperatur

Ännu intressantare är väl om någon känner till en hemmafrys som är godkänd att användas utomhus!

(Eller har du ett inomhusutrymme där det är minusgrader, som du tänker använda den i?)

classe273

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2025

Vad jag har funnit så finns det inga nya frysar som tål minusgrader som omgivningstemperatur.

Detta beror på att det freonfria köldmedium, som numera används och är godkänt ur miljösynpunkt, inte klarar så låg temperatur.

Man får köpa en begagnad/gammal frys eller som jag gjorde, vinterbonade förrådet där frysen står och håller en temperatur på +10 grader.

/Lars Erik

KarinochTommy

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2025

Ja. Ett oisolerat plåtförråd. Men har konstaterat att det finns inget som klarar lägre än noll-gradigt. Ska bygga en frigolitbox som vi kan ha frysboxen i. Det är ju bra isolering. Måste ha luftspalt bara eftersom kompressorn avger värme.

gunnaro

HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
6766
Medlemskap
2024

Hej
Du kan köpa eletrolux EC2200AOW2 den har vi ute i ett förråd och den funkar bra. Den är liten men jag tror att även dom större boxarna kan stå i kalla lokaler.:):)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Spennende side, særlig det om vindkraft som hang som hale på hovedartikkelen.
Frysere som må stå i oppvarmede rom og vannkraftverk som må gå på tomgang for å justere for ustabil vindkraft er begge gode eksempler på miljøtiltak med sideeffekter.

Toppen