• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hemliga ställplatsalternativ

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Genom åren har jag haft stor glädje av ett par gamla böcker från 70-talet när det gäller att hitta lugna, tysta och natursköna ställplatser för tillfällig övernattning. Jag har ofta hittat bra övernattningsplatser med hjälp av dessa böcker även i områden utan napp bland alla de många tusen platser som är nedladdade till navigatorn från detta forum. Naturligtvis ännu större nytta på den tiden när varken HBK eller begreppet ställplatser fanns. Det har gått några år sedan min första husbil 1979.

Fågellokaler i Sverige, sedan länge utgången från förlaget men finns att köpa i ett par olika upplagor antikvariskt (bokbörsen.se). Boken ligger i husbilen som står uppstallad några mil bort och jag kommer inte ihåg förlag och författare. Mängder av fågellokaler landet runt med vägbeskrivningar och små kartor. Oftast inte mycket mer än P-plats och kanske soptunna, men ofta naturskönt och en liten promenad med kikare på morgonen är väl inte fel?

Where to watch birds in Europe. Finns i nya upplagor på Adlibris. Min gamla bok täckte enbart länder väster om den gamla järnridån, men nu behandlas hela Europa. Och dessutom specialupplagor över diverse länder och regioner. Även denna är mycket användbar.

aake

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hemliga ställplatsalternativ

Hoppas att inte detta sprider sig så jag slipper se massa stora bussar på dessa natursköna platser som gör det omöjligt att avnjuta dessa platser utan skräp och trams med vatten och latrintömning.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jaktfalken
Den som har behov av sådan service söker sig rimligen någon annanstans. Men visst kan man känna lite tveksamhet när man lägger ut tips av detta slag.
aake

gaisaren

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2025

Just det att dessa lokaler ligger lite "off road" gör att vi inte behöver vara rädda för någon större ansamling av bilar. Håller annars med om lokalernas förträfflighet. Kanske lite väl " ödsliga" för hustrun men oftast ok.

ha de.............:dog:

F

F.d. 53074

Guest

Fågellokaler i Sverige, sedan länge utgången från förlaget men finns att köpa i ett par olika upplagor antikvariskt (bokbörsen.se). Boken ligger i husbilen som står uppstallad några mil bort och jag kommer inte ihåg förlag och författare. Mängder av fågellokaler landet runt med vägbeskrivningar och små kartor. Oftast inte mycket mer än P-plats och kanske soptunna, men ofta naturskönt och en liten promenad med kikare på morgonen är väl inte fel?

aake

Fågellokaler i Sverige, en reseguide sammanställd av Svenska Naturskyddsföreningen i samarbete med Sveriges Ornitologiska Förening.
Huvudredaktör Lars Svensson
Bonniers
ISBN 91-34-50570-9

En av mina mest använda och användbara böcker!

Kjell :D

Toppen