• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hemkommen från Tyskland med en Dethleffs 6971

F

F.d. 2908

Guest
Har köpt mig en husbil i Tyskland vilket hitentills har gått hur bra som helst. Titta ut några objekt på mobile.de och mailade ägarna med en heldel frågor. När jag fått mina svar och bilder bestämmde jag mig för ett objekt och ringde till säljaren (privat). Jag ringde fredagen den 20/4 och tog flyget från Arlanda till Frankfurt på sön den 22/4. I Frankfurt tog jag tåget till närmsta stad/by där säljaren bodde. Han hämtade mig vid tågstationen och vi åkte hem till honom för att titta på bilen.

När kontrollen av bilen var klar bjöd han med familj på middag samt att jag fick sova i bilen på hans tomt natten mellan sön och måndag. På måndagmorgon (kl0830) ringde jag min bank för att föraöver pengarna där efter åkte vi och fixade ägarbytet samt exportskyltar när det var klart vid 12 tiden hadde pengarna kommit in på hans konto och min resa hem startade.

Det blev såklart ett pitstopp på Bordershop i Puttgarden sedan färjan över till Rödby och bron över till Sverige. När klockan var två på natten gick ögonen i kors och jag stannade i Jönköping för att sova några timmar. När jag vaknade var det några timmar körning innan jag var hemma på ti em. Nu väntar jag bara på att ursprungskontrollen skall bli klar så jag kan beställa tid för regbesikning.

vi har haft husvagn tidigare och nu ska det bli kul att prova livet som husbils ägare :)

Bilagor

• Hb 6971.jpg
    Hb 6971.jpg
    305,2 KB · Visningar: 48
Senast redigerad av en moderator:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hemkommen från Tyskland med en Dethleffs 6971

Hur fick du över pengarna så snabbt?

F

F.d. 2908

Guest

Hur fick du över pengarna så snabbt?

Jag fick till en deal med min bank då dom inte tyckte att jag skulle bära massa kontanter på mig. Detta gjorde även att jag fick bankernas kurs vilket inte gör något :)

F

F.d. 29925

Guest

En sak att komma ihåg vid import från Tyskland. Man måste ha de rödmärkta skyltarna, de gula har en försäkring som endast täcker transporten inom Tyskland.;)

"Något dyrare, men man slipper risken att bli tagen av dansk eller svensk polis"
(och tänk om olyckan skulle vara framme)

F

F.d. 2908

Guest

Jag är medveten om det och köpte de röda exportskyltarna.

Gert O.

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022

Grattis och välkommen i husbilsgänget!
Lycka till med bilen och kör försiktigt.
Kanske vi ses i vimlet.
Gert O. HBK3579

F

F.d. 2908

Guest

Tack Gert O.
Jag har precis fått besiktningstid den 5/6, synd att det dröjer men den som väntar på något gott!
För övrigt, är det någon som har en I-bok på bodelen till Dethleffs digitalt på svenska eller engelska o kan tänka sig att dela med sig vore jag ytterst tacksam!

F

F.d. 24351

Guest

Grattis till köpet.

Har en likadan årsmodell 2003 och är mycket nöjd, i år blir det säsong nr 3?

Henrik

F

F.d. 2908

Guest

Bilen gick igenom registreringsbesiktning samt ordinarie kontrollbesiktning i måndags så nu hoppas jag att regplåtarna kommer i dag eller i morgon för då blir det en premiärtur till helgen. Dock måste jag vara hemma till F1 loppet på söndag ;)

F

F.d. 55370

Guest

Varför kan man inte bara svara som jag
GRATTIS TILL ERAN BIL HOPPAS NI FÅR JÄTTE MYKKE GLÄDJE AV BILEN:
:twitcy:

F

F.d. 24440

Guest

hej.
har köpt en 6971 -09. i vintras. nu dax att starta upp.
Satt i laddsladden. tv, lampor, kyl, och gasspis funkar.
men får inte igång vattenpump och värmen.
hur gör man?

mvh

Toppen