• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hembränt

F

F.d. 25020

Guest
Sv: Hembränt

Har haft husbil i 15 år och aldrig behövt sprit eller annat i vattentankarna här uppe i Pajala brukar vi ha rätt så kallt på vintern är man bara noggrann vid tömmnig så brukar det inte frysa, Mvh 220 Sture i Pajala

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Nja ... jag tror att här föreligger en sammanblandning mellan etanol och metanol (dvs träsprit) vilket oxå exprimenterats med som inblandning i bränsle.

Om jag förstått det hela rätt är den senare aggressiv mot slangar o packningar och kan därmed orsaka problem ... vilket etanolen inte gör.

Att man däremot kan bli packad av den är ju nåt helt annat ...

//Janne
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Janne, nej jag kan skilja på etanol och metanol för det har delvis ingått i mitt yrke tidigare (Vi hade etanol i femkubikstankar). Och det skall vara vissa gummisorter i tätningar och O-ringar till etanol annars går det inte bra i längden....så det så :).

Mv.h. JANKRO.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej Igge, jag tror, och alla mina bekanta med husbil/husvagn och troligen alla firmor som säljer husbilar, att vanligast är nog att öppna alla bottenventiler i vattenanläggningen, hålla koll på att vattnet verkligen rinner ut ur v.v.beredaren, öppna alla kranar, både varm och kall läget beroende av krankonstruktion, ta bot pumpen och blåsa ur det sista vattnet ur slangarna. (Om spolningen till toan kommer från vattentanken så bör man trycka ner spolvredet på toan så magnetventilen för spolvattnet i toaletten också är öppen när man blåser). Man hör när det blir tomt på att det slutar "gurgla" i slangarna. Se till att du bara blåser med tryckluften och inte bygger upp för mycket tryck om det håller mot inne i slangarna. Vattenlåsen går för det mesta att öppna och tömma om man vill, men då kan det lukta lite från gråvattentanken på vårkanten så enklast är att hälla i en skvätt, kanske sprit :), eller helst glykol som inte dunstar bort, i vattenlåsen för att säkra att de inte heller skall frysa sönder. Behåll kranarna i öppet läge för att avbelasta packningarna över vintern.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 29754

Guest

Jovisst, men det verkar ju så mycket enklare att hälla i hembränt i tanken. Starta pumpen och pumpa upp det i kranarna, spola ut det i gråvattentanken, om det nu gick:msn_dontknow:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Persoligen tycker jag att det är rätt lätt och snabbt gjort att öppna kranar, blåsa och vara helt säker på att det inte ligger någon vattenficka som kan frysa, dessutom så måste nog jag ha över femton liter i tanken innan pumpen börjar att suga rejält, och sist men inte minst så är det svårt att avgöra hur mycket sprit det trycks in i v.v.beredaren när du spolar kallvatten även om du har v.v.kranarna stängda.
Tycker jag :D.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 29754

Guest

Hur vet du att du inte har någon vattenficka kvar, efter du blåst då?:msn_sick:
Måste jag inte skruva bort pumpen också då?

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

För en tid (år) sedan hade någon ett tips om att använda en damsugare som tål vatten för att tömma vattenledningarna. Öppna en kran i taget och sug genom kranen. Man kan ju tömma det mesta först genom avtappningsventilerna. Vattenlåsen sugern man ur på samma sätt. Sätt tillbaka proppesn sedan så kommer ingen lukt från avloppet.
Har gjort på detta sätt de senaste åren och eftersom det är så lätt så kan man ju även unna sig en tur emellanåt under vintern även om man inte har tillgång till frostfri förvaring eller ström till värmen.
EssoJ

Toppen