• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hembränt

F

F.d. 29754

Guest
Undrar över en sak.
Jag ska snart ställa av bilen för vintern.... Kan något ta skada om jag tömmer färskvattentanken, häller i en dunk hembränt, och pumpar upp det till kranarna, för att låta det vara så under vintern.
På våren spolar jag bara rent sen.
Tänkte på packningar och plast m.m., så inget blir förstört..
Vad tror ni om det?:rolleyes:

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026
Sv: Hembränt

HÄR ÄR EN TILL SOM VILL VARA MED OCH TÖMMA PÅ VÅREN:p
Grejerna skall väl inte ta någon större skada mig veterlgen, förutom att färskvattensystemet kan ha lite bakrus efter tömningen.
Det sista relaterar jag till mig själv
/Pentti

F

F.d. 29752

Guest

Se till att all finkel filtrerats bort, annars kan vattnet smaka finkelolja. Inte helt angenämt.

Lycka till!

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Detta har jag provat med billigaste "Tyskspriten",går alldeles utmärkt.:p:
Anders.B:)

F

F.d. 29754

Guest

Tackar:)
Att fira in våren, vid första resan, får liksom en ny innebörd:twitcy:

F

F.d. 52945

Guest

HÄR ÄR EN TILL SOM VILL VARA MED OCH TÖMMA PÅ VÅREN:p
Grejerna skall väl inte ta någon större skada mig veterlgen, förutom att färskvattensystemet kan ha lite bakrus efter tömningen.
Det sista relaterar jag till mig själv
/Pentti

Kyllä, vähän rapulla vaika..(tror jag det heter på finska...rätta mig)

//Pilot:twitcy:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, om man skall se lite tråkigt tekniskt på saken så är det faktiskt så, att om man kallar spriten för etanol som vi hoppas att dunken innehåller :)............
Etanol och vissa gummikvalitéer går inte ihop sig. Det är det som krånglade lite först när de började blanda etanol i bensinen och gummipackningar började svälla. Om man skall köpa O-ringar eller dyl. så måste man välja gummiblandningar som tål sprit, så helt säker på att det funkar ok. till nästa vår kan man nog inte vara. Jag tror mer på tömda slangar och öppna kranar för att avlasta tätningarna över vintern.

Lycka till.........JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 53498

Guest

Låter helt bra.

Ska det vara 90 eller 40 procent.

E de nån som vet var man kan köpa, eller rent av har decificerings och antifrysmedlet till salu.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest

Vanlig 96º alkohol ifrån apoteket måste väl vara det bästa och billigaste.
Sedan är det ju bara at blanda ut med vatten. 20% håller bakterirna iväg.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Finn flera fel... :wub:
I gamla Fantomen tidningen var det finn 5... Nya tider, kallas ratio projekt. ;)
Vi kör nu mer på HBK finn 2....

1... Vem ställer av denna underbara bil för lite kyla & snö?
2... Inte fn häller man "dessa" vita rena varor i vattenlåset?
Snarare i kröken på en själv!
Där av den gamla slogan: Spola Kröken!!! :twitcy:
(ps. funkar förmodligen alldeles utmärkt. ds.)

Mvh. Stollen

Senast ändrad:
F

F.d. 25020

Guest

:mad:Är nog väldigt lyckligt lottad som inte behöver sprit eller andra centralstimulerande medel bästa är nog att bara tömma ut allt och lämna kranarna öppna har för mig att sprit ska finnas i barskåpet. Mvh 220 Sture i Pajala:twitcy:

F

F.d. 29754

Guest

Är det fler som tror att packningar etc. inte pallar för spriten?:wideeyed:

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025

Nja ... jag tror att här föreligger en sammanblandning mellan etanol och metanol (dvs träsprit) vilket oxå exprimenterats med som inblandning i bränsle.

Om jag förstått det hela rätt är den senare aggressiv mot slangar o packningar och kan därmed orsaka problem ... vilket etanolen inte gör.

Att man däremot kan bli packad av den är ju nåt helt annat ...

//Janne

I

Ice-Man

Guest

Tömma och trycka ut det sista med tryckluft är nog det bästa och förmodligen billigaste :)
Stollen: 1. Vi kör påställt året om. 2. I vattenlåset kan man hälla t.ex. spolarvätska istället för "dricksprit".

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej alla

Ursäkta en dum fråga. men varför skall man ha sprit i ledningarna under vintern om man ställer av bilen? Aldrig hört talas om detta.

MVH
Karianne

F

F.d. 29754

Guest

Jo, för det brukar vara minusgrader på vintern, och det kan frysa sönder annars:D

Toppen