• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Heltidsboende familj i överviktig husbil – videovloggar

Escapingswedes

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
29757
Medlemskap
2021
Hej Matilda & Henrik!

Även jag följer er resa, kul att ni orkar lägga ut så bra material. BRA DÄR!

Jag har gjort en långresa som ung, 7-8 månader Indien ToR., och planerar längre resor i Europa när vi blir lediga från arbetslivet.

//Harry

Hej och kul att du följer oss det är alltid roligt. Det ligger lite jobb bakom varje avsnitt men vi tänker oss att det även kan vara kul för oss att titta på i framtiden

Indien låter inte dumt har tyvärr aldrig varigt. Vi är definitive inne på att detta inte är sista turen ner i Europa med husbil! Det vi hann uppleva i våras när vi körde runt i Europa var bara positivet. Och kommer man längre ner i Europa är det väldigt överkomliga priser vilket hjälper om man är borta länge.

MVH Henrik
 

Escapingswedes

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
29757
Medlemskap
2021
Hej på er, vi har haft fullt upp sedan vi lämnade Sverige så har missat att lägga upp det sista avsnittet från Sverige. I detta avsnitt besöker vi Smögen som självklart var superfint

Om ni gillar videon tryck gärna på Gillaknappen Och prenumerera om ni inte redan gör det.

Ha det fint.

 

Escapingswedes

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
29757
Medlemskap
2021
Hej på er.

Denna video är något annorlunda från vad vi brukar släppa. Denna video fokuserar mer på den el ombyggnationen vi gjorde innan vi begav oss iväg på denna resa.

Ombyggnationen till litium batterier och uppgradering av inverter samt installation av solcellsladdare med mer.

Nästa vecka ska vi försöka få till ett avsnitt från underbara Danmark !!

Trevlig söndag på er.

 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack Henrik för senaste uppdatering. Det är väldigt roligt att se ... inte bara att läsa inlägg. Den visuella biten är super förstärkning av vad vi hör och vad vi läser om Era husbilsäventyr. Ha det så skönt och var försiktiga.
 

Escapingswedes

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
29757
Medlemskap
2021
Tack Henrik för senaste uppdatering. Det är väldigt roligt att se ... inte bara att läsa inlägg. Den visuella biten är super förstärkning av vad vi hör och vad vi läser om Era husbilsäventyr. Ha det så skönt och var försiktiga.

Tack det är väldigt kul att höra! Det är ibland svårt att beskriva platser och vad man upplever med bara text. Inte att video visar hela bilden heller men det är lättare att förmedla fina platser. Att göra videosar ger oss något att fokusera på varje vecka så detta kommer vi fortsätta med Tack!
 

Escapingswedes

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
29757
Medlemskap
2021
VI besöker Legoland! Vår son fyller 4 så vi besökte Legoland vilket jag kan lova var en riktig hitt för hela familjen. Jag själv har besökt Legoland som liten och kommer fortfarande ihåg känslan när man såg allt byggt i lego Att åter besöka Legoland som vuxen var ingen besvikelse vil jag lova. Detta kan jag starkt rekommendera för både vuxna och barn


Ha en bra vecka // Henrik
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
hej..

Intressanta videos, kul att se en riktig husbil också ;)

Det ser ut som att ni har gummidukstak, eller ser jag fel?
Tank på att det ar rekommenderat att byta dessa efter 10ar, jag bytte på min förra aret, inga synliga skador men det var over 10ar. såg att jag hade två vattenläckor som hade gett problem om jag inte fixade dem i tid. arbetet tog mig och vänner 2-dagar och kostar ca 6500:- i material till min Coachmen (10.8m), da var det samtligt material som knivar saxar lim rollers osv.. Lank till bilderna finns har. som syns pa bilderna valde vi att undvika tatmassa eller som amerikanarna älskar "self leveling dicor" Vi valde att vulka gummi runt ventiler och luckor vilket blev mycket bra :)

Victron systemet ar en bra uppgradering, kor ett liknande men jag kor over en RaspberryPi som styrning med victrons mjukvara och fulla web support.
vilket ger mig massa bra funktioner, ska koppla klart till varen sa att jag kan remota kyla/varme och generator.. mest for att det gar ;)


//Freddy
 

Likeahome

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Säter
HBK-Nr
14625
Medlemskap
2024
VI besöker Legoland! Vår son fyller 4 så vi besökte Legoland vilket jag kan lova var en riktig hitt för hela familjen. Jag själv har besökt Legoland som liten och kommer fortfarande ihåg känslan när man såg allt byggt i lego Att åter besöka Legoland som vuxen var ingen besvikelse vil jag lova. Detta kan jag starkt rekommendera för både vuxna och barn


Ha en bra vecka // Henrik

Tack för inspirerande bilder! Följer era resor med stort intresse. Nu står Legoland med på vår att uppleva lista.
 

Escapingswedes

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
29757
Medlemskap
2021
hej..

Intressanta videos, kul att se en riktig husbil också ;)

Det ser ut som att ni har gummidukstak, eller ser jag fel?
Tank på att det ar rekommenderat att byta dessa efter 10ar, jag bytte på min förra aret, inga synliga skador men det var over 10ar. såg att jag hade två vattenläckor som hade gett problem om jag inte fixade dem i tid. arbetet tog mig och vänner 2-dagar och kostar ca 6500:- i material till min Coachmen (10.8m), da var det samtligt material som knivar saxar lim rollers osv.. Lank till bilderna finns har. som syns pa bilderna valde vi att undvika tatmassa eller som amerikanarna älskar "self leveling dicor" Vi valde att vulka gummi runt ventiler och luckor vilket blev mycket bra :)

Victron systemet ar en bra uppgradering, kor ett liknande men jag kor over en RaspberryPi som styrning med victrons mjukvara och fulla web support.
vilket ger mig massa bra funktioner, ska koppla klart till varen sa att jag kan remota kyla/varme och generator.. mest for att det gar ;)


//Freddy

Hej,

Alltid uppskattat med tips Vi har dock plast tak på våran husbil så jag ser till att fogar och skarvar inte läcker. Gick igenom alla skarvar och fogade om hela bilen innan vi reste iväg i Januari och än så länge verkar det tätt och bra. Sen har vi som jag tror många med dessa bilar har, problem med vatten som kommer in genom ena Slid-Out tätningen när det regnar kraftigt. Har ny tätning som ligger och skumpar runt som jag vid tillfälle ska försöka byta.

Gillar Victron och att dom har programvaran open Sorce så man kan köra på andra enheter. Det är samma här, vid tillfälle ska jag också koppla så att jag kan ha ”auto gen start”


Tack för att du tittar och hälsningar från Spanien
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej,

Alltid uppskattat med tips Vi har dock plast tak på våran husbil så jag ser till att fogar och skarvar inte läcker. Gick igenom alla skarvar och fogade om hela bilen innan vi reste iväg i Januari och än så länge verkar det tätt och bra. Sen har vi som jag tror många med dessa bilar har, problem med vatten som kommer in genom ena Slid-Out tätningen när det regnar kraftigt. Har ny tätning som ligger och skumpar runt som jag vid tillfälle ska försöka byta.

Gillar Victron och att dom har programvaran open Sorce så man kan köra på andra enheter. Det är samma här, vid tillfälle ska jag också koppla så att jag kan ha ”auto gen start”


Tack för att du tittar och hälsningar från Spanien

Tätningar runt slide-outsen har jag bytt, jag har två slide-outs, och den större av dem lacker nar den ar ute och det regnar kraftigt, trots nya tätningar, hittade dock en minimal dräneringskanal val gömd under den, rengjorde den och det slutade bli blott i hornet på mattan som det blev ibland.

Som jag ser på dina videos har du som jag upptäckt att kvalitén kan variera på amerikanska bilar, men att de ar ganska enkla att fixa med. Mitt nästa projekt ar att byta golvmatta och inspektera en lacka som vart på boilern, ungefär som på din. dock har det läckt under laminatgolvet på min, sa det ar dags att fixa till varen.. men fördelen med en amerikans bil ar att man behöver inte vara möbelsnickare om man ska fixa, det mesta ar standard varor som man kan handla hos en bygghandel.


Res säkert och njut av tiden ni har;)

//Freddy
 

Escapingswedes

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
29757
Medlemskap
2021
Vi är äntligen tillbaka i Spanien. Som första stopp tar vi in på en lyxigare camping och träffar andra Svenskar som har en ännu större husbil 16 ton……..

Vi fortsätter sedan vår resa söderut och åker tillbaka till Tavernes där vår resa slutade förra gången i Mars.

Tack för att ni tittar.

För er som har instagram och är sugna på att följa med lite närmare realtid finns vi på

@TillyBirath @Escapingswedes


Ha en trevlig helg !!!
 

Escapingswedes

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
29757
Medlemskap
2021
Vi är tillbaka i Tavernes-Spanien som blivit något av vårt favoritställe. Strax efter att vi kommit fram gick Spanien ut med nya tuffare restriktioner vilket gjord att vistelsen här blev något längre än planerat. Men vi fick chansen att träffa nya vänner uppleva en regn Storm som resulterade i att hela campingen låg under vatten


Tack för att ni tittar, Trevlig helg
 
Toppen