• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Helt nya Ford Transit

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Nu börjar det komma lite mer information om nya Transit. Den gamla tråden i ämnet blev helt förstörd av ett 80-tal inlägg som handlade om gamla transitmodeller och jag tycker stt den tråden borde stängas.

Nu i septembernumret av Promobil en tämligen omfattande test ("megatest") av aktuella basfordon för husbilsbyggen och Transit placerar sig hyggligt i sammanfattningen, på tredje plats efter MB Sprinter och VW Crafter, före Fiat Ducato och Renault Master. Promobil har genomfört en mycket ambitiös och läsvärd jämförande undersökning.

aake

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Helt nya Ford Transit

Om driftsäkerhet också hadde varit med,ville den
fått en ennu hyggligare plassering :wink:

Ottar

F

F.d. 53227

Guest

Krocksäkerhet.

Har tittat på Euro NCAP:s tester.

Hittar inte MB Sprinter, Fiat Ducato, VW Crafter eller Renault Master ?

Hittade Ford Transit Custom (nya modellen) med full pott ( 5 stjärnor).

Kan det vara så att bara Forden är testad, eller har jag missat nåt ?

/Seppo

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Krocksäkerhet.

Har tittat på Euro NCAP:s tester.

Hittar inte MB Sprinter, Fiat Ducato, VW Crafter eller Renault Master ?

Hittade Ford Transit Custom (nya modellen) med full pott ( 5 stjärnor).

Kan det vara så att bara Forden är testad, eller har jag missat nåt ?

/Seppo

I den aktuella jämförelsen i Promobil har man naturligt nog inte kostat på sig egna krocktester, men däremot genomfört seriösa jämförelser av andra säkerhetsaspekter, exempelvis hanterbarhet vid undanmanövrer i olika hastgheter, bromsfunktion, olika assistanssystem m.m.

Det vore intressant att veta om någon hittat info om krocktester av övriga fabrikat, vilket rimligen måste vara gjort?

aake

H

Husbilgolf

Guest

Nu har jag läst artikeln i Promobil. Tysk dominans kan man se! Ford får mycket bra betyg. Men Fiat är fortfarande 10 cm bredare inuti, och det gör väl att just plåtis-varianterna, åtminstone med tvärseng bak, fortfarande byggs på Fiat? Så undras jag - varför inte jämförelse med bakhjuls-driven Ford utan bara framhjulsdriven.

Toppen