• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Helt ny på husbil vad ska man köpa

F

F.d. 6699

Guest
Hej alla,

Helt ny här och har varit sugen på husbil länge, men ju mer man tittar runt så snurrar det mer i huvudet. Istället för att få mer spån i skallen vill jag fråga proffsen här inne vad man ska tänka på när man köper sin första HB. Fukten vet jag att den e viktig men allt annat... Planering av bodel osv.

Budget: runt 200"

Hilsen,

Ny medlem

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Helt ny på husbil vad ska man köpa

Hur långt är ett snöre? Mycket vet du bara själv. Planlösning beror på hur många som skall med.

När du vet planlösning så är lastvikten viktigast. Sedan sök så ny husbil som budgeten medger. Tänk på att många husbilar har spruckna duschgolv och lindriga krockskador. Var noggrann , både hos handlare och privat är nästan alla husbilar grovt övervärderade. Pruta pruta och pruta. Lycka till

F

F.d. 6699

Guest

Snöre.. Hmmmm. Tack ändå, tänkte en bil för 2 och plats för båda hundarna också, vad brukar strula på olika bilar som man bör vara vaksam på? Ju mer input jag får så får jag ju lättare att välja rätt ekipage.. Så kom igen alla fina människor här...dom flesta har väl varit nybörjare i husbils svängen.
Har ingen som kör/har husbil i bekantskaps kretsen därför frågar jag här och försöker läsa allt jag kommer över,

Vinterkörning och uppställning på vintern? Bra/dåligt med olika modeller?

Detta har jag fått:
• Dusch golv
• planlösning som passar oss
• pruta oavsett handlare/privat

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Lastförmåga, var skall ni köra trånga Sydeuropa städer, är bilen servad ifylld servicebok, kolla rosten vissa äldre bilar har inget rostskydd, bäddar vad trivs ni med, insteg vissa bilar har högt insteg, alkov eller inte vill ni klättra, osv

elegancen

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2025

Mitt råd är att fundera på hur du ska använda bilen året runt eller bara sommar.
Vad vill du ha för plan lösning.
Ta dig tid att kika på olika bilar fundera på om du vill ha vattenburen värme eller luftburen. Hur mycket pengar du vill spendera. Åk runt till handlare och kläm o känn även om du inte tänkt dig att köpa bilen I Sverige.
Men till sist är det ju ditt eget tycke och smak som avgör.

Lycka till hoppas du hittar vad du söker.

Argos 747

F

F.d. 30064

Guest

Hej
Vi är 2 personer o en stor fågelhund. Vi började vår väg mot nuvarande husbil med en underbar (men dyrtankad) Cheva S10 o en polarcamper. Efter en säsong insåg vi att vi aldrig ställde av campern, sålde ekipaget och köpte en - 92 Weinsberg Meteor, Alkovbil TD 575 lång. Hade den i 2 år men ville ha ngt smidigare. Hade andra ärenden runt Göteborg några dagar i våras och råkade hamna på Forsbergs Fritidscenter i Hyssna. Åkte därifrån med en Hobby FS 555 -08 ej alkov 585 lång, de tog vår gamla i inbyte. Vi är ännu så länge mycket nöjd med den. Vi har kört på små alpvägar, stått uppställd vid stranden, hittat parkering utan problem i små provence byar o upplever den smidig även i storstadstrafik i rusningstid, har den på nu när det är kallare (bra värme). Mycket bra lastkapacitet ( efter att ha passerat Puttgarden på vägen hem efter 6 v hade vi fortfarande 200kg kvar att lasta om vi velat :wink: ), stor toa o dusch. Underbara att köra o åka i.

Vi är även mycket nöjda med Forsbergs i Hyssna o deras bemötande o service. Mitt råd; titta på planlösningar o åk o titta på många många husbilar för att få en känsla av vilken planlösning som passar er.

// Sylvia

F

F.d. 6699

Guest

Tack alla för bra inputs. Vill helst inte köpa för dyrt då vi aldrig provat på detta, det kanske inte passar oss alls och då vill man ju kunna sälja av bilen utan att tappa för mycket, å andra sidan om det blir en kick. Kan man alltid byta in den för nyare/större..

tanken med husbilen är väl att kunna dra i väg en helg om man vill, sommar som vinter, att alltid ha husrum betyder att man kan hälsa på släkt och vänner som man försakat, utan att tränga sig på.
Då jag jobbar 6v och är ledig 6v och det händer att jag måste iväg på olika kurser på ledigheten ser jag fördel med husbil istället för 2 bilar, (frugan är beroende av bil för jobbet) men om jag behöver ha bilen ett par dagar måste hon ha hyrbil.jag vill ha något jag kan lita på (bodel/maskinellt) så man inte blir stående eller att mecka med bodelen. Ni har helt rätt att vi måste åka runt för att se/känna på utbudet så man blir nöjd..Just nu inga planer på Europa, tar hellre mc:n ner dit...

Att priserna ligger högt på begagnat vet alla men är det svårt att sälja om man nu inte skulle trivas och inte tappa allt för mycket dineros?

Är det något ekipage man bör vara vaksam mot?
Budget taket jag satt ligger +/- 200" vet att det blir svårt om man kikar på nyare..
Vad är skillnaden i pris över/under 6m på broar/färjor/campingar?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Tänk lite åt det hållet som man gör när man köper bostad eller sommarställe.
Dvs. hitta först en planlösning och inredning som ni trivs med och känner "hemkänsla" i.
Detta gör man enklast hos de större handlarna med stort begagnatutbud.

Utsikten kan ni strunta i för den bästa får man ju på köpet med husbil.....

När ni gjort detta så är det lättare att hitta rätt nivå på skick o de andra tekniska detaljerna.

Att skaffa nya dynor o mattor är överkomligt ekonomiskt och är man inte händig själv finns det att köpa.

Det är också viktigt att bestämma sig för om man ska åka vintertid och om man vill stå på camping eller inte.
Åka vintertid ställer större krav på att bilen är välbyggd med bra värmefördelning och då kanske man får titta på lite äldre bilar än om man kör 3 säsonger.

Ligger man inte ofta på camping så är det viktigt med bra dusch och hygienutrymmen.

carina jk

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9061
Medlemskap
2026

Tänk på att ni kanske vill ha lite rörelsefrihet vid t.ex matlagning/disk så att ni slipper trängas för att komma förbi. Fasta sängar är också att föredra. Lycka till med ert beslut ;-)

Carina och Christer :)

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Att hitta en bra, driftsäker vinterbil som funkar utan att stå på camping samt också har plats för två hundar tror jag blir tufft inom prisramen du skriver. Vinterbilar är normalt litet dyrare och då blir det en ganska gammal bil vilket normalt betyder att man får fixa litet för att hålla den igång. Om du väljer att vintertid bara stå där du har elstöm så ljusnar bilden betydligt och då finns det ganska nya bilar att välja på. En titt på tyska marknaden ger ännu mera för pengarna. 22 tusen euro ger ganska bra bilar därnere.

Suning

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7133
Medlemskap
2025

Utöver de goda råd ni redan fått så föreslår jag att ni hyr en husbil över en helg t.ex. så att ni kan känna efter om husbil är er grej.

Detta för att ni ska slippa förlora så mycket om ni skulle ångra er efter köpet och vill sälja igen.

Lycka till hur ni än gör.

Suning

F

F.d. 55397

Guest

Som sagt, svårt att säga till nån vad de behöver, ni byter säkert om några år då ni vet mer...

Bilen har oftast gått ganska lite för att vara en lastbil...
kamrem?
Stå still för länge kan ge torkskador, rosta ihop bromsar, batteriets skick.

Som sagt ovan, tänk igenom behovet av:
bäddar
antal
iordningställa eller "klart o krypa ner"
köket?
kyl/(frys)

Matplatsen?
Garage? /lagringsutrymmen?
Lyx?
Toa/dusch: separat/ihopbyggd, rejäl (nåja) eller compact?

Smidighet? Parkering vid nyttjande som vardagsbil?

Fukt o krockar är väl det som dödar husbilar???

Toppen