• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Heltäckningsmatta.

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Hej!

I vår förra husbil skar jag in en matta med små "pluttar" på baksidan, det blev kanon bra och skönt att gå på. Nu undrar jag om det måste vara en matta med "pluttar" under i en husbil. Jag tänker på det där om att mattan ska andas o.s.v. Det finns ju många jätte snygga heltäckningsmattor, men vad säger ni med lite erfarenhet, vad rekommenderas. Vi har inte dubbelgolv och värmen är luftburen.

Hälsningar Kerstin
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Heltäckningsmatta.

Pluttar eller ej har nog inte så stort betydelse. Det viktiga är att mattan inte är helt tät utan kan andas. En matta med hel gummiyta är alltså inte så bra. Av erfarenhet så vet jag att den har en tendens att "klistra" sig fast i underlaget. Detta kan kanske bero på innesluten kondens eller att materialen "gifter sig" som en mattekniker (kock) angligen skulle ha sagt. När vi har lagt matta med pluttar på samma underlag så hände inget.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Heltäckningsmatta.

Jodå, "pluttar" kan vara bra, ger både viss ventilation och mjukhet men hindrar också migrering / mjukgörarvandring, som kan var detsamma som Michaels mat-tekniker eller matt-tekniker avser.

I husbilar med plastgolv är det nog utan undantag en färgad och mönstrad PVC-folie som slitskikt. Sådan folie innehåller alltid ca 30 % mjukgörare (i regel DOP / dioktylphtalat), vilken till en del vandrar över till andra PVC-material eller latex, som finns underst i vanliga "heltäckningsmattor" och andra inredningsmattor. Materialen "gifter sig" sa kocken, mer eller mindre beroende på typ av olika material, tid och framför allt temperatur. Är det varmt så går det fortare, t ex med golvvärme.

PVC utan mjukgörare är ett hårt material - t ex gamla LP-skivor / "vinyl" som de också kallas - och kan inte användas i samband med mattor.

Vad gör man då??? Naturmaterial är bra i dessa avseenden men både dyrare och mera ömtåliga i t ex en husbil. Husbilsfolket är ofta öppet för kompromisser - det är där "pluttarna" kommer in i bilden. De gör så att anliggningsytorna begränsas så att materialen inte gifter sig så mycket!! En hyfsad kompromiss för de flesta.
 
Toppen