• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Helskön Husbil, budgetalternativet!

F

F.d. 2944

Guest
Sv: Helskön Husbil, budgetalternativet!

Det är ett bygge på en tidig Piaggio Ape 50 eller en föregångare, förmodligen 50- eller 60-talare. Italiens med stor säkerhet, tror även att den licenstillverkas iIndien som bl.a. taxi. Finns även som kaffebar och grillkiosk.
Ape 50 är en riktig arbetshäst och faller väl lite mellan stolarna i Svenska lagstiftningen.
När jag bodde nere i Stockholm han jag med två stycken eftersom det inte funkade med vanlig bil där jag bodde.
Väger 250 kilo (moppen alltså), får lasta 200 och är laglig på cykelbanor samt att parkera var du vill utom trafikfarligt. Juridiskt är det en klass 2 moped.
kanonkul att köra. Treväxlad med en spak för fram eller back, går alltså lika fort bakåt.
Min sista variant hade jag bensinvärmare i och dubbdäck.
Googla på Ape camper så hittar du fler roliga varianter.

Bilagor

• piaggio-ape-moca-camper_5SbTm_3868.jpg
    piaggio-ape-moca-camper_5SbTm_3868.jpg
    46,2 KB · Visningar: 7
  • 1043459978-4251391_540.9.jpg
    1043459978-4251391_540.9.jpg
    64 KB · Visningar: 931
  • bufalino01.jpg
    bufalino01.jpg
    223,6 KB · Visningar: 5
  • bufalino02.jpg
    bufalino02.jpg
    226,9 KB · Visningar: 4
S

StorDansk

Guest

Hej Gomer, tyckte väl den såg ut som en gammal Vespa fram, kaffebaren har jag sett på någon mässa under senaste året, var det på Elmia?
Men va häftigt att du ägd en (två) sån(a), när var det?

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025

Såg en liknande på vägen mellan Slagnäs och Sorsele på väg söderut, när dom höll på att bygga om vägen. Tänkte att den kommer att skaka sönder. Vägen var verkligen dålig.
Följande dag såg vi ekipaget längre söderut. Ekipaget hade inte skakat sönder!!!

F

F.d. 2944

Guest

Sålde båda när jag flyttade till Dalarna 2008.
Saknar dom. Har funderat på å köpa en ny.
Dom är perfekta när man bara transporterat sig i stan, då kan man ju låta bilen stå kvar i garaget när man bara skall åka och handla.
Nackdelen är att alla tror att "lappen" rykt när man kommer i ett sådant ekipage. Inte bra i en liten stad så man får väl finköra bilen på lördagarna en sväng på "affärsgatan"

F

F.d. 1866

Guest

Den här är inte så tokig heller :msn_laugh:

431265_10150488881080143_77824640142_9193464_341506485_n.jpg

/Cotte

lambretta

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1733
Medlemskap
2025

Var på MC mässan i Gbg i helgen, där hade en utställare ett par stycken APE, en med skåp och en med flak, som dom hade börjat sälja i Sverige - kostade runt 60000. Skall kolla hemma i broschyrsamlingen om jag fick med nån sådan.

Toppen