• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Helsingborg

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2024
Hej efter en blåsig natt på Vejbystrand som håller på att bygga en ny service byggnad så åkte vi till Råå vallar. Vi var igår kväll på en rolig Eva Rydbergs föreställning som jag kan rekommendera.
Vid min morgonpromenad runt campingen fann jag att norr ut låg en stor parkering som troligen skall serva naturisbadet. Här fanns tre-fyra långtradare parkerade, husvagn o en husbil. Skyltningen visar parkeringsskylt för personbilar utan tidsbegränsning.
Fråga: har någon av er erfarenhet av att övernatta där?

Stefan

F

F.d. 55554

Guest
Sv: Helsingborg

Det går att stå där, men Securitas brukar komma förbi och tala om att inga bord/stolar/markiser får användas.
Sist påtalade dom att det även gällde på parkeringen söder om Råå hamn, nerfart vid Sundsgården, håll till höger.
Ibland kan det vara körigt med personbilar där, ungdomar som kör race på grusplanen så det det kommer sten/grus på husbilarna.

H

Heddan

Guest

vad säger Sekuritas om dessa ungdomar,det är säkert byborna som har skickat ut dom för Husbilarna stör utsikten ?

F

F.d. 55554

Guest

Det finns bara industrier i närheten, men det kan ju vara så att husbilarna stör ungdomarnas aktiviteter eller "affärer"?

Samma sak i Rydebäck där ungdomarna hotar husbilsägarna med stryk eller att få stenar kastade på husbilen på natten, där finns bara 2 hus mellan parkeringarna och så scoutstugan, (som haft inbrott).
Var får ungdomarna dessa idéer från?
Hemma??
Det finns folk i Rydebäck som saknar husbilarna eftersom det blir lugnare då dom står där.
Dessutom finns det två läger i Rydebäck, för eller emot husbilar på parkeringen.
Gäller tydligen allt som sker i byn.
Bryggan, tegelhuset (restaurangen), höga hyreshus, osv.
För eller emot!

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Vi stod i Råå på grusparkeringen denna helgen mellan lördag och söndag - vi var ca 20 hb där.

På natten väcktes jag av att där kom en bil och körde race och sladdade med stora spår. Hann tyvärr inte ta reg nr. Den körde kanske två - tre gånger fram och tillbaka mellan hb. Vad jag vet så blev ingen hb skadad denna gången.

Synd att det ska hålla på så på en så trevlig plats. Kanske buset från Rydebäck som nu kör på Råå istället. Det enda raka är väl kanske att ett par personer håller vakt på natten och kanske ev sätter stopp så de inte kommer därifrån förrän polisen är på plats.

Tråkigt om buset även ska vinna på Råå.:(

M

martin.e

Guest

Kortare uppehåll (allemansrätten)
Vidare är det klart att kortare uppehåll på tillåten
mark inte medför några rättsliga påföljder, så länge
marken inte skadas. Man får solbada en hel dag på
annans badplats utanför tomtområde; man får
också rasta av annan anledning och till och med
tillfälligt ställa upp bord, stolar och liknande lättflyttad
egendom på platsen.

Tänk också på att även husbil/husvagn omfattas hemfridsrätten.
Dvs om någon tränger in i din husbil eller kränker din hemfrid har du
rätt att nyttja nödvärn med icke uppenbart oförsvarligt våld.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Välkommen i debatten Martin.

Här gäller det att skilja på vad som gäller för fordonet och vad som gäller för människan till fots.

Fordonet får inte parkeras längre än 5 m från gata/väg samt måste följa skyltar och trafikregler.

Allemansrätten gäller det som händer när vi rör oss till fots i naturen.

P

Peter Pettersson

Guest

Hej efter en blåsig natt på Vejbystrand som håller på att bygga en ny service byggnad så åkte vi till Råå vallar. Vi var igår kväll på en rolig Eva Rydbergs föreställning som jag kan rekommendera.
Vid min morgonpromenad runt campingen fann jag att norr ut låg en stor parkering som troligen skall serva naturisbadet. Här fanns tre-fyra långtradare parkerade, husvagn o en husbil. Skyltningen visar parkeringsskylt för personbilar utan tidsbegränsning.
Fråga: har någon av er erfarenhet av att övernatta där?

Stefan
Hej!
Har dom öppnat ställplatsen i Vejbystrand ?

M

martin.e

Guest

Välkommen i debatten Martin.

Här gäller det att skilja på vad som gäller för fordonet och vad som gäller för människan till fots.

Fordonet får inte parkeras längre än 5 m från gata/väg samt måste följa skyltar och trafikregler.

Allemansrätten gäller det som händer när vi rör oss till fots i naturen.

Tjenare och tackar så mycket för välkomnandet !
När det gäller väktare så får en väktare inte göra mer än gemene man, dvs han får inte kränka hemfriden eller på något sätt gripa dig om det inte är ett brott som ger 6 månader fängelse eller mer på straffskalan.
Gör man sig skyldig till besittningsrubbning däremot så kan man bli gripen.
Dvs när det gäller markis, stolar etc så kan du kan bara ignorera väktaren då han definitivt inte får agera enligt polislagar gällande störande av allmän ordning, enklare trafikbrott och dylikt. Han får heller inte agera parkeringsvakt. Fråga väktaren vilket lagstöd han använder sig av eller vilken laga befogenhet han har för sitt beslut eller uppmaning. En väktare får inte på något sätt avvisa eller avlägsna enligt någon polislag, det får endast en polisman eller ordningsvakt som arbetar under LOV §2 göra. I fall där väktare handgripligen tar i dig så gör han sig skyldig till olaga frihetsberövande och skulle han gå in i din husbil utan tillåtelse så är det fråga om hemfridsbrott.

Har hänt och då har ägaren rätt att nyttja nödvärn och t.o.m gripa väktaren.
Nu ska man inte måla fan på väggen men finns fall där det hänt där väktare arbetat inom störjour och sen själv gjort sig skyldiga till brott och själv blivit gripna och fällda.

Några tips bara från en som arbetat inom myndigheten några år ;)

En länk gällande allemansrätten som kan vara bra att ha. Står lite om motortrafik och uppställning etc
www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2024

Där finns möjlighet att övernatta med el.
Bajamajor är de toa service som fanns i helgen.
El finns kostnad 100 kr.
Man håller på att bygga servicebyggnad när den bli klar vet jag ej.
Borde var klart inom 10 dagar.
Stefan

Toppen