• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Helintegrerat?

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Vi går lite i husbilsbytartankar och har sneglat på en helintegrerad efter att ha haft ett par delintegrerade.

Trots att jag både kört buss och andra stora fordon upplever jag ändå avståndet till fronten väldigt stort varje gång jag sätter mig ner i förarsätet på en helintegrerad. Tycker att det verkar svårt att få grepp om var bilen slutar både framåt och åt högersidan.

Förståndsmässigt inser jag att förarplatsen är placerad på samma avstånd i både en del- och helintegrerad bil gjord på samma chassie, och att det förmodligen är så att man snabbt vänjer sig...

Men ändå tänkte jag fråga detta eminenta forum om hur ni, som gjort denna "resa", upplevde det?

Är det också någon som monterat parkeringsradar fram? Hur funkar det i så all?

Hälsningar
Bertil
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Helintegrerat?

Det är en vanesak, känslan att fronten är långt borta försvinner efter några dagars körning. Vad gäller "frontradar" så behövs det inte. Jag satte ner ett par stolpar fastborrade i plankstumpar och tränade några ggr. Fronten är ju bara några decimeter framför rutans nederkant så det är ganska enkelt att lära sig. det som man uppskattar mest med helntegrerad är ju den fantastiska utsikten samt bredden mellan stolarna fram.
Köp en helintegrerad om planlösningen för övrigt känns rätt.
Ove.G
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.297
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Helintegrerat?

Några husbilsfmärken gör ju om det på "riktigt" å då blir det inte så stort avstånd till framrutan.
Kommer inte ihåg på rak arm vilka som gör om det helt å hållet så det inte blir så mycket döutrymme därfram.
Var en artikel i höstas tror jag om detta i nån svensk tidning. :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.405
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Helintegrerat?

Vår första HB var en helintegrerad. Därefter blev det en alkovbil och nu en delintegrerad.

Min erfarenhet var att det var minst lika enkelt att köra den helintegrerade eftersom framstolparna satt där bilen slutade till skillnad från den delintegrerade som sticker fram ett stycke framför A-stolparna och dessutom blir bredare bakom hytten.

Det som jag har mest emot den helintegrerade är sängen som nästan alltid finns äver framstolarna. Eftersom den är gjord för att man skall ligga tvärs bilen så blir den kort och det finns inget som tar emot vid huvudändan vilket gör att kudden alltid ramlade utanför madrassen samtidigt som tårna stack ut mot stålkonstruktionen i lyftanordningen. Sängen medför också att takhöjden över framstolarna begränsas (även när sängen är upplyft ;) ) och det blir därmed lite bökigt att kliva bakåt i bilen, nästan som i en alkovbil i vissa helintegrerade bilar.

Jag har provsuttit en del nya helintegrerade men många av dessa har en ganska låg framruta. Detta i kombination med att rutan sitter långt fram gör att sikten uppåt blir väldigt begränsad. I vissa bilar hade jag ögonen i samma höjd som rutans överkant. Därmed kunde jag inte se något uppåt utan att först böja mig nedåt/framåt vilket kändes lite obekvämt. Men det finns också bilar med en rejält tilltagen framruta där det blir en bra sikt uppåt.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.182
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Helintegrerat?

Håller helt med Ove ovan och det är snarare så att man stannar för kort än att man kör emot något. Jag har ju samma planlösning som du Belar fast 9066 dvs integrerat och jag upplever en väldig skillnad i rymd mellan 7066 o 9066.
När vi bytte förra året så kollade vi många halvintegrerade men det var svårt att byta när vi en gång vant oss vid rymden i en integrerad.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.013
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Helintegrerat?

Hej, man vänjer sig rätt fort vid den större rymden och avståndet till rutan i en helintegrerad när man kör. Det som man blir trött på i vissa helintegrerade är det som Michael tog upp om framrutan. Om rutan är väldigt långt framplacerad i kombination med att den är rätt låg så har man ibland inte en sportslig chans att se trafikljusen om man hamnar först i kön, och även trafikskyltar över vägbanan försvinner lite tidigt ur synfältet. Men rymden och även gemenskapen om man har flera passagerare gör att jag endast är intresserad av helintegrerade bilar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Helintegrerat?

Tack för synpunkterna, det verkar vara lite som jag trodde...
Vi har ingen användning av sängen fram, så vi avser i så fall att beställa utan sådan och istället få ett antal skåp över förarplatsen.
/Bertil
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Helintegrerat?

De helintegrerte som har kort vei frem til rutan er nyere biler bygget på Iveco Daily chassi hvor førerplass er løftet opp og frem. Concorde Carisma og Niesmann+Bischoff Flair var de første med denne konstruksjonen. Disse bilene har heller ikke problemet med lav frontrute :D

Det finnes og endel biler bygget på tyngre lastebil og busschassi med frembygget forseter,
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Helintegrerat?

Hej
Det är nog en god idè att ersätta sängen med skåp, för det är ingen höjdare att klättra upp dit. Ofta har man en säng bak som är mycket trevligare att ligga. Annars tycker jag nog att det blir lite mer rymd i en helintergrerad, efter att ha haft både hel, och delintergrerad. Ser lite knäppt ut nästan som om man sitter mitt i bilen och kör men man vänjer sig fort.
/ Sören
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Helintegrerat?

Vi uppskattar den låga, 2,85 hög, delintegrerade bilen vi har nu. Första bilen vi hade var en alkovbil 3,20 hög. För 10 år sedan körde vi bl.a. Gardasjön runt med den bilen och med alla dessa tunnlar och utskjutande klippor. Man vågar inte hålla till sig tillräckligt och vid möte med bussar är det lätt att backspeglar försvinner. Själv kan jag inte tänka mig att sova på tvären som det blir i en helintegrerad fram. Det blir någon att kliva över på natten om man vill gå upp.
Med barn och ungdomar med på resan är det säket jättebra och smidigt med bädden framtill. Vi har också diskuterat denna fråga vad är bäst. Själv vill jag bara inte ligga däruppe. Mvh Matts Torebring
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Helintegrerat?

Anita och jag har haft både halv- och helintegrerad, och föredrar absolut en helintegrerad pga rymden, möjlighet att ha en lite annan planlösning framme utan de instickande hörnen, samt bättre värme och mer plats för grejor i förarhytten.

Sikten runtomkring är jättebra, själva resan blev mycket mer njutningsbar efter att vi bytte.

Sikten framåt beror mycket vilken helintegrerad man har, vissa har vindrutan dragen långt neråt så man ser marken närmare (ingen jämn fotbollsplan i synfältet). Man måste prova sig fram att hitta den bästa. Busspeglarna framme som ofta finns på de helintegrerade är överlägsna att hålla koll.

Nästa bil blir mindre, men helintegrerad. Pga av att vi är bara två blir det ingen säng där framme, så man behåller rymden trots att bilen är nästan en meter kortare. Bilen blir också lite lägre, vilket är bra som Matts nämner ovar.

Vi sover gott där bak på tvären alla tre, Freddie-hund och vi, klättrar över varann, men behåller också värmen bättre ihop.

hälsning
anita&jyrki
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Helintegrerat?

Första gången jag parkerade bilen vid ett köpcentra så ställde jag med ca 2 meter från "kanten" och jag skulle gärna vilja ha en "framkamera" också och inte bara en backkamera .

Vi har dock aldrig ångrat oss på att vi köpte en helintegrerad .
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Helintegrerat?

För vår del är vi lite udda och gör det inte enkelt för oss, = jag delvis yrkesbelastad betr fordon och min fru kökskrävande, i dessa frågor.
Vi prioriterar gemensamt följande vid val av husbil resp typ, andra gör troligen andra prioriteringar utifrån sina bakgrunder;

1) tillräcklig verklig lastförmåga och acceptabel planlösning
2) ljudkomfort inne i bilen (fartvind, väg-/däcksljud, transmissionsljud, div skrammelljud)
3) körkomfort inkl manöverbarhet och körglädje med bra och säkra "vägegenskaper"
4) utseende inkl uppskattat, lågt CD-värde = luftmotstånd som ger möjlig låg bränsleförbrukning, ger normalt även bra vindljudskomfort inne i bilen
5) integrerat upplever jag kan ge bättre synupplevelser och rymd speciellt under färd, enklare att vända framstolar än på delintegredade bilar, får en extra dubbelsäng som inte tar plats över ett mer "ombonat" förar och passagerarutrymme fram dessutom mer och rymligare förvar för diverse småprylar (kartböcker, reselitteratur, kikare, etc)
6) fungerande köksdel med hög komfort-/användarnivå och likaledes tvätt och duschutrymmen
7) en integrerad husbil har alkovhusbilens fördelar men inte dess nackdelar extra bäddar som inte tar plats, max golvyta i jämförbar storleksklass, lägre totalhöjc/bättre CD-ärden/med lägre förväntad drivmedelsförbrukning
8) ägarkostnader; inköpskostnad, fordonskatt, försäkringskostnad (stor framruta?), servicekostnader, mm
9) nackdelar för den integrerade husbilen dels den stora framrutan (dyrt med fel försäkring och "bullrigt vid starkt regn), dels den högre inköpskostnaden, ökade oklarheter kring krocksäkerhet - men säkerheten är ändå oprövad och oklar på alla husbilstyper, lite konfunderad över att verklig lastförmåga(?) "verkar vara lägre(?)" för hel- än för delintegrerade husbilar!

Våra husbilsreferenser; föregående husbil var en Hobby750FML som 2010 blev en helintegrerad Bürstner i727G Elegance och det är inköpen och innehavet av dessa husbilar som vi grundar våra "uppfattningar" på!
 
Toppen