• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Helintegrerad vs. Halvintegrerad

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Är som sagt ny på detta, och undrar om det är någon skillnad mellan dessa två modeller, och hur detta yttrar sig i så fall.

Har läst följande om dem, på denna sida
Husbilsnytt.se:

"1. Helintegrerade husbilar, som är byggda på ett ”naket” chassi och således inte har kvar något av originalkarosseriet. Man kan, lite tillspetsat, säga att man sitter i vardagsrummet och kör.

2. Halvintegrerade husbilar där originalförarhytten är hopbyggd med själva bodelen. Oftast är originaltaket borttaget, så att man får mer ljus och rymd i förarhytten"

För mig som inte kan något om detta, verkar det inte vara någon större skillnad.
Är det någon märkbar skillnad, eller ?

På bilderna ser det bara ut som om det är en extra list mellan förarhytten och bodelen i den halvintererade, och det är väl inget man märker eller bryr sig om ?

Är rostproblem / fuktproblem något man bör se upp med på de halvintegrerade i skarven, eller ?

Hur är prisbilden mellan dessa två modeller ?
Antar bara att Helintegrerade är dyrare ?
(bara en gissning från min sida)...

Mvh Peter

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Helintegrerad vs. Halvintegrerad

Någon av dessa blir det direkt när vi inte kommer att ha barn med oss.
Som barnfamilj ser jag inget annat alternativ än alkov. Alkovens två sovplatser måste ju ta vägen någonstans. Endera dropdown (dinetten mer eller mindre obrukbar efter att den är nere), eller att bädda dinetten varje kväll (vilket går helbort för mig, hatar att bädda).
Alkoven fungerar ju även som förvaringsutrymme under färd, allt detta måste in någon annanstans.

Sen att jag tycker att alkovbilar ser anskrämliga ut jämfört med slanka halvintegrerade är en annan femma.

Peter :)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Skal prøve å få med skillnadene:
  • Plass ved forseten blir noe større i en helintegrert enn i en halvintegrert, ytterveggene i bodelen er trukket helt frem til frontrutan mens den halvintegrerte har plassen som i den orginale varebilen.
  • Vinterbruk - helintegrert er isolert helt frem på samme måte som resten av bodelen, halvintegrert har ståldørene og deres ventilasjon.
  • Noen helintegrerte har også isolerglass i sidevinduene framme.
  • Romfølelsen i den fremre delen av bilen blir mye mer luft i helintegrert.
  • Plass for nedsenkbar dobbeltseng på tvers foran i en helintegrert, denne blokkerer forsetene når den er nede - men kan være ferdig beddad.
  • Enkelte helintegrerte har isolert vegg som kan rulles ned innenfor frontrutan - gir en vinterisolert bil uten å ofre masse plass.
  • En halvintegrert kan lages lavere enn de andre typer husbil, og er normalt bilene med lavest produksjonskostnad for samme kvalitet.

M

Matts Torebring

Guest

Planlösning, bekvämlighet, familjen, plånboken och behovet man har, tror jag avgör. I vår första alkovbil kändes luftmotståndet, kanske i och med lite klenare motor 1999, än i dagens motorstarka bilar. Tät-& rostproblem kan jag ha sett i riktigt gamla alkovbilar. Med all säkerhet lägre bränsleförbrukning på en halvintegrerad bil än övriga.

I bland har jag tänkt att en helintegrerad skulle vara smidigt om man vid något tillfälle reser flera än två. Då får jag en högre bil och kan ibland drabbas av att det är det trägrenar och andra hinder i vägen på höjden m.m. Vår vagn vi har idag, är bara 2,85 hög. I sommar har jag varit nere i 1,06 liter per mil mellan tankningar och då har jag fem ton totalvikt.

Vi hade vänner med oss på en resa under våren. Då bäddade vi ned bordet fram. "Det var länge sedan vi sov så gott" sa vännerna efteråt. Lycka till Mvh Matts Torebring

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Utan att bli för detaljerad i ämnet, men;
¤ Vi har en helintegrerad Bürstner Elegance 2010 , den är 2,75m hög, dvs helintegrerade är numera inte högre än delintegrerade! Drivmedelsförbrukning knappt 0,9 l/mil och 4ton.
¤ Tidigare bil var en delintegrerad Hobby750, den är/var 2,86m hög - dvs 11 cm högre än min nuvarande helintegrerade! Drivmedelsförbrukn knappt 1,0 l/mil och 4,5 ton.
Båda dessa bilar med största motorn ca 3 liter.

Betr förbrukning som kan relateras till fordonet (inte till föraren) så påverkas den mest av fordonets frontarea (bredd x höjd = bara att jämföra ytan), fordonets CD värde (frontens utformning och förmåga att vinkla av fartvinden inkl ev utskjutande föremål på karossen). Vikten betyder mindre mellan denna typ av fordon.
Detta leder ex till att en alkovbil (om den har större frontyta) drar mer, än en bil med mindre frontyta. Vidare ingen självklarhet längre att en helintegrerad bil har större frontyta och höjd än en delintegrerad .... så var det kanske förr.

F

F.d. 3088

Guest

Har varit uppe tidigare tror jag men kan vara värt att ta med i valet, hur är det med krockskyddet mellan halv och hel.:confused: den halva har ju originalhytten kvar

Gurra

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Om du tittar på bilderna på våran helintegrerade husbil och en delintegrerad så ser du skillnaden .

Möbleringen skilljer ju från modell till modell men du ser att den helintegrerad är lite bredare vid stolarna medans en delintegrerad har ju karossen kvar från ursprungskarossen .

Bilagor

• 1131-1.jpg
    1131-1.jpg
    217,2 KB · Visningar: 27
  • delintegrerad.jpg
    delintegrerad.jpg
    75,4 KB · Visningar: 25

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Har varit uppe tidigare tror jag men kan vara värt att ta med i valet, hur är det med krockskyddet mellan halv och hel.:confused: den halva har ju originalhytten kvar

Gurra
-----------------------------------------
Jo - å den helintegrerade Plåtisen har all plåt kvar - som skyddar ganska så bra. :) :) :)

F

F.d. 3088

Guest

-----------------------------------------
Jo - å den helintegrerade Plåtisen har all plåt kvar - som skyddar ganska så bra. :) :) :)

Jo så är det ju hela karossen är original. Men jag menar en avskalad som fått en ny kaross av olika material, är dom helintegrerade krocktestade:confused:

Gurra

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo det stämmer ju men dom helintegrerade har ju alla krockbalkar kvar men tänkte du vid en eventuell rollning/kultning ?
Då tror jag även man skall vara rädd för alla lösa saker som kommer flygandes från inredningen ex. dom lösa locken över diskhon.

Du ser här ett krocktest från hymer visserligen över hela fronten : YouTube - ‪CrashTest: Hymer B-Klasse SL‬‏

Här är ett från Sprinter & Transit som är mera 50%/50% över fronten : YouTube - ‪Sprinter V Transit Crash Test‬‏

Man får ju vara glad så länge det inte går så här : YouTube - ‪VW T3 Crashtest‬‏ (visserligen en test av krocktestutrustningen)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

For litt over ett år siden var den en frontal kollisjon mellom en helintegrert husbil og en nesten ny tyskprodusert personbil av kjent merke. Føreren av personbilen avled av skadene, de som var i husbilen fikk mindre skader.
Skadene på husbilen ble dekket av personbilens forsikring.

F

F.d. 53236

Guest

Hittade följande bilder på nätet i höstas av en helintigrerad husbil som låg i diket. Ser ut att vara i Sverige. Hela överdelen på bilen hade lossnat. Undrar hur det gick för dom som åkte i bilen!

Bilagor

• KB200910384232659V4_485239a.jpg
    KB200910384232659V4_485239a.jpg
    237,1 KB · Visningar: 34
  • KB200910384232659V3_485238b.jpg
    KB200910384232659V3_485238b.jpg
    102 KB · Visningar: 38
F

F.d. 50069

Guest

Hej
Vi har i vår familj sedan 1988 haft 10 husbilar! Innan barnen kom så hade vi båt och vi var nöjda med det!
Sedan fick vi tre barn i snabb följd och sålde bäten och blev med husbil som var ett smidigare alternativ på utflykter och semestrar.

Sedan har vi bytt husbil allt efter tiden har gått och behoven har ändrats.
Självklart så var alkovbil det enda alternativet med medföljande barn.

Helintregerad husbil följde sedan när barnen följde med "nån gång" och frid och fröjd med det.

Nu är ju Frugan och jag allenarådande nästan ( hund & tjock katt medföljer alltid), och då beslöt vi att testa en delintregerad.

Så......
Min slutsats är att behoven styr val av husbil egentligen:msn_laugh:

Sedan är det en fördel med Delintregerad vs Helinregerad och så här var det............

Frugan tyckte när hon körde våran Helintregerade husbil att # den är lite bred# och iom det så var hon inte 100á nöjd med sin körtrygghet.

När hon sedan körde våran Delintregerade så sa hon så här.......
Vad skönt med en husbil som inte är så bred!!!
När jag då förklarade att bilarna hade exakt samma bredd så ville hon först inte tro det.......

Kontentan av detta är vad jag menar är nog kanske så att en Delintregerad upplevs mera lätthanterlig på vägen (fast det är våran högst personliga inställning).

HA det gött gott fölk i vintersolen

Toppen