• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Helikopter till Kebnekaise

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Vi undrar om det går att åka helikopter till Kebnekaises topp? Och vad det kostar?
Att gå upp är inget alternativ
 
F

F.d. 32985

Guest

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Grabben jobbar där, har för mig han sa att det kostar 6.400kr/ tur. Finns 4 platser i helikoptern så 1600kr per skalle om man är fyra st. Men det är väldigt prisvärt sa han, ring o kolla är en häftig upplevelse. Kallax flyg som sagt. Du flygs upp till toppen o går dom sista 3-400m själv.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Grabben jobbar där, har för mig han sa att det kostar 6.400kr/ tur. Finns 4 platser i helikoptern så 1600kr per skalle om man är fyra st. Men det är väldigt prisvärt sa han, ring o kolla är en häftig upplevelse. Kallax flyg som sagt. Du flygs upp till toppen o går dom sista 3-400m själv.
tack
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Här finns ett företag som flyger till Kebnekaise

Tack
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Blev det någon flygtur? Hörde att var dåligt flygväder nu sen några dagar tillbaka, storm o snöfall på toppen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.722
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Här finns ett företag som flyger till Kebnekaise


Tala om ett sätt att fördärva lugnet och naturen i fjällvärlden..? :oops:
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
När jag stod vid Ritsem över natten så började helikoptrarna värma upp vid sextiden på morgonen för att flyga folk in och ut ur Sarek.
Lugnet och stillheten i fjällen är ett minne blott, t.o.m. i nationalparkerna.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.722
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När jag stod vid Ritsem över natten så började helikoptrarna värma upp vid sextiden på morgonen för att flyga folk in och ut ur Sarek.
Lugnet och stillheten i fjällen är ett minne blott, t.o.m. i nationalparkerna.

MVH
Hans

Flygandet i och över nationalparkerna borde inte vara tillåtet annat än i nödfall, möjligen i vissa korridorer, till förutbestämda landningsplatser
och bara under vissa tidsfönster per dag.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Flygandet i och över nationalparkerna borde inte vara tillåtet annat än i nödfall, möjligen i vissa korridorer, till förutbestämda landningsplatser
och bara under vissa tidsfönster per dag.
Jo, någon form av reglering borde finnas. Kanske redan finns?
Samtidigt är jag litet kluven.
Bolaget som flög hör hemma i Porjus och vad i hela friden skall man livnära sig på där om inte turisternas behov av service (inkl. flyg)? Kraftverket fjärrstyrs ju och servicepersonal reser dit vid behov.
Men det var inget kul att vakna till startande helikoptrar ändå.

MVH
Hans
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Flygandet i och över nationalparkerna borde inte vara tillåtet annat än i nödfall, möjligen i vissa korridorer, till förutbestämda landningsplatser
och bara under vissa tidsfönster per dag.
Ungefär som en del tycker om Öland och husbilar ungefär då?

Allt handlar ju om vilken grupp man tillhör.

Det skulle hamna en ”ironisk” smiley där uppe, men min iPad tyckte inte jag skulle vara ironisk tydligen..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.722
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo, någon form av reglering borde finnas. Kanske redan finns?
Samtidigt är jag litet kluven.
Bolaget som flög hör hemma i Porjus och vad i hela friden skall man livnära sig på där om inte turisternas behov av service (inkl. flyg)? Kraftverket fjärrstyrs ju och servicepersonal reser dit vid behov.
Men det var inget kul att vakna till startande helikoptrar ändå.

MVH
Hans

Nationalparker finns ju för att bevara natur och djurliv, inte för att explorateras maximalt, om det sker finns det ju inte något värde kvar i dom, det är ju som att göra sina behov i byxorna, det värmer för stunden. Kanske finns det andra sätt att njuta av naturen, helikopterflygning är väl ett av de värsta, nästan som att bespruta naturen med flygfotogen.:confused:
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Är det möjligt? Dom flyger ju inte bara till Kebnekaise, utan om jag förstått rätt åt alla möjliga håll? Finns ju mer än ett bolag också.
Jag har klarat mig rätt bra det lilla jag varit där, en vän född där hade heller inga problem så länge hon bodde där. Min kompis som är gift med henne eller hennes syster har inte uttryckt några bekymmer. Så litet är det inte där uppe.
Men kan tänka mig att det är som med t.ex ställplatser, någon tycker den är bra, en annan tycker den är vidrig och inte bara varnar andra utan skall stämma kommunen, Sverige, EU & FN för det lidande det innebar att stå där (en gnutta skarvat kanske)
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Blev det någon flygtur? Hörde att var dåligt flygväder nu sen några dagar tillbaka, storm o snöfall på toppen.
Det blev inget. Fullbokat den dagen + att vi tyckte det blev lite för dyrt att åka två personer. Man kubde kanske hittat någon att samåka med men det ska ju lite tur till det också
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Svar till # 1... till Kebnekaises topp.... Nej.
Svaret på frågan finns i hög grad i #2.
............................
Inlägg # 8 Montreal. Misstänker att du börjar bli gammal? Förstår du inte att det är viktigt att helikopterbranschen utvecklas? O också nationalparksbranschen måste så klart följa med. Vi har ju alla olika preferenser o drömmar. Dessutom vad gör det för skada med ett ynkligt litet helikopterskutt på kanske 2000 meter? Du? I Amerika tog de ett hopp i full fart nästan ut i rymden... tur att de fick stopp o inte fortsatte rakt ut i all evighet. Så där ser du.. olika preferenser....
 
Toppen