• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Helförsäkring vid import

F

F.d. 7998

Guest
Hei,

Vet at detta emnet har vært diskutert førut i tidligere tråder, men etter å ha vært i kontakt med 3 bolag angående helforsäkring av husbil som kjøpes i Tyskland, som vi kjører hem till Sverige selv.

Det er tydelig at bolagene nylig har endret rutiner, og den eneste som kunne gi hälforsäkring var IF, som skulle ha 3000,- for 30 dager, hvorav bara 7 dager kan nyttjas i Sverige.
De 3000,- var inkludert 1000,- for trafikkforsäkring, 1000,- for halvforsäkring og 1000,- for helförsäkring.
Da jag forklarade at dom tyska exportskyltene hadde trafikkförsäkring, og at jag inte behövde den delen, så fikk jag veta at den jag måtte kjøpe en trafikkforäkring föratt overhuvudtaget kunne få kjøpa en helforsäkring, och måste altså betala denna del på två stellen.

Folksam kunne bare yte trafikkforsäkring, og inte hverken halv eller helforsäkring.

Länsförsäkringar kunne helförsäkra om man betalade i forskott, men øvre grens for ersetning var 250.000,- kr, hvilket er ungefær det halva av hva husbilen kostar.

Er det noen som nyligen har importerat husbil og fått en bettre løsning for forsäkring undervegs???

F

F.d. 28710

Guest
Sv: Helförsäkring vid import

Hej när jag tog hem min lmc 671g i vintras andvände jag länsförsäkringar det var inga problem med värderingen på den men det var orimligt DYRT!! strax över 4000kr för en månad helförs

Harri

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
2549
Medlemskap
2024

Hej

Jag är i färd med att importera en bil till hösten och frågade hos Länsförsäkringar där jag är kund idag och fick följande svar på min fråga angående helförsäkring i samband med import

Svar från Länsförsäkringar
När du är helkund hos Länsförsäkringar kan du teckna en helförsäkring (trafik, delkasko samt vagnskada) i 30 dagar, som täcker marknadsvärdet på fordonet vid import.
Omfattning:
Helförsäkring (Endast för helkunder)

1000kr för Trafikförsäkring. Vi kan Ej rabattera trafik i och med lagen om Trafikpremieskatten.
Pris totalt:
3000kr för helförsäkring (Endast för helkunder)

Helkunder får 2000kr rabatt på den ordinarie försäkringen när fordonet är inregistrerad i Sverige om det inte hänt någon skada och försäkringen tecknas hos oss som tecknade ovanstående försäkring. OBS! Detta är inget tillgodo, detta är en rabatt.
Försäkringen måste tecknas och betalas innan importen.
Vi behöver följande uppgifter på bilen:
- Fabrikat
- Chassinummer
- Årsmodell
- Startdatum på försäkringen

När fordonet är inregistrerat i Sverige och har ett värde på över 700 000 kr krävs en särskild prövning. Men när du som är helkund ansöker om försäkring ska det inte vara några problem (om det inte är ett väldigt unikt fordon)

Mvh
haaal

F

F.d. 2069

Guest

Jag är eller rättare sagt var helkund hos Länsförsäkringar med 2 Bilar, Villa, MC, och har inte haft en skada på väldigt länge och jag blev nekad en helförsäkring hos LF (endast halvförsäkring var deras policy).
IF däremot sålde gärna en import/helförsäkring till mig, jag ska byta bolag på bilförsäkringarna och villaförsäkringen när sommaren är över.

Harri

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
2549
Medlemskap
2024

Försäkringsbolagen verkar inte ha koll på vad de kan erbjuda till sina kunder. Frågade för skojs skull även Folksam i ärendet, men de kunde inte försäkra en bil med exportskyltar. Jag läste ett tidigare inlägg på ett annat ställe i forumet om en som tog in en bil från Tyskland och anlitade Folksam som bolag till helförsäkringen. Som sagt var de verkar ha dålig koll på vad de kan erbjuda.

/haaal

J

Jarn

Guest

Som jag skrev i en annan tråd i nov -07, så betalade jag hos Folksam 492:- för en helförsäkring för import som gällde i 30 dagar.
Eftersom jag fick allt fixat snabbare än så, fick jag pengar tillgodo för att användas till
min garageförsäkring som jag tecknade.

OBS! När jag tecknade denna försäkring talade jag först med en "vanlig" kundtjänst medarbetare och hon kände inte till något.
Jag fick tala med Folksams speciella fordonsgrupp och då var det snabbt avklarat.

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Vet inte om jag är ute och cyklar. Men jag har för mig att det är ett EU beslut att alla försäkringsbolag är tvugna att sälja en helförsäkring. vid import om kunden önskar det.
Ha det

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag ringde mitt bolag och förklarade situationen om att jag skulle köpa en bil och fick ta en helförsäkring och då jag inte hade någr svenska skyltar så lämnade jag chassienummret .

Detta var hos Salusansvar som jag har varit kund i 28 år .

Toppen