• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Helårsdäck

Torlad

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
31780
Medlemskap
2022
Vad är Helårsdäck är det vinter däck eller sommer däck får man köra med Helårsdäck i Spanien vad gäller tacksam för svar
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vad är Helårsdäck är det vinter däck eller sommer däck får man köra med Helårsdäck i Spanien vad gäller tacksam för svar
Detta är ett ämne som diskuteras i flera trådar,du får köra med dessa åretrunt,men dom är inte optimal vare sig sommar eller vinter men lagliga åretrunt.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Helårsdäck ja det kan man undra vad det är men det handlar om sydeuropeiska vinterdäck med den nya EU godkända vinterdäcksmärkningen (alptopp snöflinga), dom är alltså godkända att köra på hela året. Många av dom däcken är riktigt bra på sommaren och klarar lite lägre temperaturer en ett sommardäck medan andra är bara bra runt noll grader. Det stora problemet är när man använder dom i riktigt vinterväglag! Att välja ett sånt däck är alltid en kompromiss, men köp dom inte för användning på en svensk vinter!
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
hel års däck fins det vad är det fins det är
det samma som de
brukar kalla året runt däck skrota skitet.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Funkar ok några veckor på våren och även på hösten, annars dåligt.
Många tester har gjorts med dessa däck och resultatet är uselt för att vara tydlig.
Dåligt väggrepp och lång bromssträcka är de största problemen på våra breddgrader.
 
F

F.d. 22252

Guest
Men oftast det bästa som finns om man ska köra till spanien på vintern, de är ju hårdare än de svenska friktionsdäcken som blir som suddgummi i värmen. Brukar fungera bra i regnväder.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Grubblar mycket över däck nu. Husbilen, inga problem då vi bara kör på sommaren. Bytte till sommardäck på personbilen i våras. Vinterdäcken är från -05 och behöver bytas av åldersskäl. Vi kör inte mer än ca 400 - 500 mil per år. Jag har alltid tyckt att man skall ha rätt däck för säsong. Har nu börjat svikta lite om detta då det känns lite onödigt att byta däck för att köra ca 200 - 300 mil på "fel" däck. Funderar över detta under sommaren, men det blir nog dubbfria vinterdäck av bästa sort som får sitta på året runt. Kommer aldrig att slitas ut, men får bytas av åldersskäl så småningom. Bilen är en Subaru Forester med ABS och antisladd. Några åsikter om detta???
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Här kommer min åsikt: Gör som det känns bra.
Du verkar ju vara medveten om att det skulle blir en kompromiss så då får man ju anta att du även har det i bakhuvudet innan du ger dig ut i t.ex. extremväder. Däcken blir väl heller inte optimala för att ligga och pressa i kurvorna med på smala skogsvägar men om man inte pysslar med det så...
Det är ju inte praktiskt eller ekonomiskt rimligt att vi alltid skall ha dom perfekta däcken med bästa mönstret på vid rätt väglag på årets alla dagar. Allt är en kompromiss
Gissar på att dina nya dubbfria vinterdäck ändå kommer att vara bra mycket bättre i alla väderlek än många av dom däck som en del andra rullar på.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Här kommer min åsikt: Gör som det känns bra.
Du verkar ju vara medveten om att det skulle blir en kompromiss så då får man ju anta att du även har det i bakhuvudet innan du ger dig ut i t.ex. extremväder. Däcken blir väl heller inte optimala för att ligga och pressa i kurvorna med på smala skogsvägar men om man inte pysslar med det så...
Det är ju inte praktiskt eller ekonomiskt rimligt att vi alltid skall ha dom perfekta däcken med bästa mönstret på vid rätt väglag på årets alla dagar. Allt är en kompromiss
Gissar på att dina nya dubbfria vinterdäck ändå kommer att vara bra mycket bättre i alla väderlek än många av dom däck som en del andra rullar på.
Tack! Vill ha lite stöd för mitt beslut. Vi är pensionärer, frun kör och jag sitter bredvid och ger goda råd. Har inget körkort längre. Råden är inte alltid så populära.
Säger stopp till rally i svampskogen.
 
Toppen