• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hej!

F

F.d. 3651

Guest
Jag vill bara säga hej och tacka för ett bra forum.
Har köpt min första husbil, Solifer 5500 från 89 med Peugeot J5 ram. Har aldrig avänt husbil tidigare så det ska bli intressant att prova på detta.
Det är en del saker som måste fixas i vinter så den kan vara redo att användas till våren, jag kommer säkert att ställa lite frågor på detta forum.
Har just nu rivit ur instrument panelen för att byta lampor och fixa trippmätaren, den går inte att nollställa pga att en plast del har gått sönder. Om intresse finns så kan jag lägga upp bilder och beskrivning på detta.

/ Håkan C
:mcride:

Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hej!

Hej Håkan och välkommen till HBK.

Ser gärna att du delar med dig av dina erfarenheter med att fixa med din husbil. Det är väldigt uppskattat när man dessutom lägger till bilder.

Hälsningar
Krister N

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Hej och välkommen till HBK.
Här får man en otrolig hjälp och tips om allt som ny husbils ägare är detta guld värt. Skicka gärna in bilder och text om ditt arbeta. Det är alltid uppskattat.
MVH Gunilla
:music-icon::mh::bye::bye:

Senast ändrad:
F

F.d. 50097

Guest

Grattis till husbilen och välkommen till forumet! Här kan man verkligen hitta svar på alla möjliga frågor man har. Hoppas att du kommer trivas med husbilen! :)

Helena & Peter
www.freedomtravel.se

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Håkan C. Välkommen till HBK. Du får visserligen en del jobb, men jag tycker att du börjar i rätt ände, för att så småningom hitta rätt fordon bland alla husbilar. Om du har möjlighet, så tillhör jag också skaran som gärna följer förbättringarna.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Välkommen till klubben. Jag är också ny medlem som kör en gammal J5;a . Jag har en 89:a Peugeot besinare som nu har rullat 21000 mil och kan säkert ge mig lika mycket till så länge den får frisk olja och nytt oljefilter två gånger om året. Du skall snarast byta oljan i växellådan till OMEGA 960 samt fylla en1/2 liter över vad som står in instruktionsboken, det vill säga du ska fylla 1.9 liter. Denna olja är ganska dyr, ca 450:-/liter, men det är värt pengarna. Dessutom skall du aldrig segdra på 5:ans växel eller köra under 80 km på 5:an, för då riskerar du haveri på 5:e växeln.

MVH / Per-Olof

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej Håkan C och välkommen hit. Visa gärna så mycket som möjligt, det är alltid roligt att se lite "småpyssel" med bilder :). Även storpyssel med för den delen.
Jag har faktiskt lagat nollställningen av trippmätaren en gång. Plasten den är gjuten av är den sorten som går bra att smälta/svetsa ihop med en liten lödkolv som inte är för varm om man klipper bort en liten bit plast där det inte syns och använder som svetstråd.

Lycka till

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025

Hej Håkan

Välkommen till husbilslivet och umgänget i husbilsklubben. Här finns gott om både åsikter och insikter. Hur värdefullt som helst...

//Janne :cool:

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

Hej Håkan och välkommen i gänget

Vi hade en Solifer 5500 som första HB och var jätte nöjda med den. Bra plan lösning med gott om plats innuti, det vi saknade mest var utrymme att packa utegrejorna, stolar bord grill mm... Sen är det ju inte värdens raket man åker omkring med men man hinner uppleva massor runt omkring. driftssäker och lättservat är andra bra fördelar.
hör gärna av dig om du har fler funderingar om denna bil.
mvh Claes
HusbilsBjörK

F

F.d. 3088

Guest

Välkommen till klubben. Jag är också ny medlem som kör en gammal J5;a . Jag har en 89:a Peugeot besinare som nu har rullat 21000 mil och kan säkert ge mig lika mycket till så länge den får frisk olja och nytt oljefilter två gånger om året. Du skall snarast byta oljan i växellådan till OMEGA 960 samt fylla en1/2 liter över vad som står in instruktionsboken, det vill säga du ska fylla 1.9 liter. Denna olja är ganska dyr, ca 450:-/liter, men det är värt pengarna. Dessutom skall du aldrig segdra på 5:ans växel eller köra under 80 km på 5:an, för då riskerar du haveri på 5:e växeln.

MVH / Per-Olof

Hej Håkan

Omega som Goldfinger skriver om fungerar jag har själv prakticerat oljan
Häll även i Omega 917 så slipper du läckande packboxar

Ha de

Gurra

F

F.d. 3651

Guest

Tack för ett varmt välkomnande och för tips & råd.
Besiktade husbilen igår inkl. täthets test på gasol, den gick igenom.:D
Extra tack till Goldfinger och Gurra, ska byta olja i växellådan nu när jag byter olja och filter i motorn.

Har fixat trippmätaren och tagit bilder och så fort jag har lärt mig hur bilder läggs upp tänkte jag starta en tråd för Solifer 5500/6700. (har inte hittat någon sådan)

Följande saker skall fixas i vinter.
  • Torkarmotor orkar inte dra bladen om rutan är torr, troligen fel motor monterad.
  • Kylskåpet fungerar bara i 220V läget inte i 12V eller gasol.
  • Värmen i bodelen fungerar inte i 220V men på gasol.
  • Fixa vattnet, pumpen går men det kommer inget vatten ur kranarna.
  • Byta fördelarlock, rotor, tändspole, tändkablar och stift. (har svag gnista)
  • Montera in lite mer belysning i bodel och fram i förardelen.
/ Håkan C

Senast redigerad av en moderator:
Toppen