• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hej ny här

F

F.d. 27946

Guest
Hej ny här! Mitt namn är Terho, är 35 år, bor i dalarna, jobbar som tillverkande konstruktör och har en son på åtta vårar.

Har alltid vilja pröva på husbilslivet och träffade nyligen en underbar tös som gillar desamma så vi slog till och köpte en duglig Fiat Ducato 88 för 25tkr. Vi kommer bli fem som åker så den blir lite liten men vi har begränsad budget så vi gjorde det bästa utav det och köpte det som vi hade råd med.

Ska bli HBK medlem här så kommer jag lägga upp en liten renoveringstråd.

Det som hänt än så länge är att jag håller på och gå igenom all el och ska göra en egen fuktbesiktning. Beställt en 12vdc-230vac inverter, fem dubbla USB laddportar som ska placeras i husbilen på en egen säkrad kabel så ungarna kan ladda sina handenheter. Beställt Volt och amper mätare till 12vdc spänningen och en till 230V spänningen efter inverten så man kan se hur mycket effekt man tar ut. Gas alarm beställt, brandlarm sitter i. Gaständaren i kylskåpet var dock trasig och vet inte hur jag ska lösa det än. LED lampor beställda till bodelen för att få ner förbrukningen. Bodelen ska byggas om lite så man kan ha två små sängar men även ställa om till en stor stor, har byggt en egen datorstyrd träfräs som tar 1800x1300 som kommer komma väl till användning till husbilsuppdateringarna, har även en stålfräs, tillgång till laserutskärning och vattenskärning om det skulle behövas. Två punkts bälten ska monteras på alla säten i bodelen. Kol i generatorn bytt, ska byta kamrem och oljefilter, olja snart snart, 2 X 100w flexibla solpanel blir de framöver som ska sitta på sovdelen ovanför hytten. Tänkte bygga en aluminiumlåda i framtiden och sitta fast på stötfångaren med ett elverk i som det helst ska vara elstart på så man kan starta det från bodelen, funderar på att bygga ett eget elverk då jag inte hittat någon som passar min idee än.

Mvh Terho.

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hej ny här

Välkommen! Renoveringstrådar brukar vara populära. :)
Jag har inte renoverat några större grejor, så där kommer jag inte att vara till mycket hjälp.
Men i vår bil har vi skippat invertern, alla enheter vi har laddas/går på 12V direkt. Egentligen bara hårtork vi haft svårt att hitta nån bra 12V variant...

Stefan

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Hej ny här

Välkommen till HBK Terho! Visst är det spännande med friheten som "bara" husbilar kan erbjuda, att kunna förflytta sig, upptäcka mycket nytt, uppleva spänning och mycket annat utöver det vardagliga! Här kommer du att finna mycket intressant som kan hjälpa dig på vägen, så lycka till med ditt bygge och välkommen i gänget :yes:

Toppen