• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hej från nybörjarna!

F

F.d. 11185

Guest
Hej alla HBK:are

Ville bara säga hej och presentera oss. Jag och min sambo har just skaffat en äldre husbil och under vårat upehållsår från våra studier har vi skrapat ihop lite pengar och ska nu på lördag dra iväg på en 3 månader lång resa ut i europa!

Vi är båda 22 år gamla och relativt okunniga, men vi har försökt lära oss så mycket som möjligt och hoppas att få en trevlig semsester! Första hindret var ju att hitta en relativt billig men bra husbil.

Husbilen som vi ska ut i är en guldfärgad Hobby 600 från -86. Har varit lite småpill senaste veckorna med att få den klar men nu verkar allt vara i fungerande tillstånd och det mesta är packat. Tycker modelllen är trevlig invändigt och det mesta som behövs finns.

Vad för viktigt glömde ni andra på er första resa??? Vissa saker som är viktiga och uppenbara kanske man inte har tänkt på.

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hej från nybörjarna!

Det viktigaste är inte en massa prylar utan att ni är sams och njuter av vad resan bjuder på.
Jag ser att ni är rätt så unga (kul) av egen erfarenhet så kan det vara bra med en ekonomisk trygghet OM något skulle hända. Bara att det känns tryggare att kunna ringa någon.
Ta reda på vad SOS försäkringen gäller för er bil.

Jag önskar er en trevlig resa och lycka till.

Glömde:
Kanske någon kan tala om bensin/Dieselpriser i olika länder.
Kan ju spara en hel del där

Senast redigerad av en moderator:

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

Den här sk viktlistan går ju att ha som bas för vad man ska plocka med
Men enklast är stick ut några dar och sov i bilen då upptäcker ni vad ni behöver...

Viktlista / Utrustning

Bilagor

• skanna0009.pdf
    3,6 MB · Visningar: 96

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

"Gröna kortet" behövs inte längre, säger många idag! Jag vill hävda motsatsen! Jag har haft nytta av det flera gånger, huvudsakligen i gamla östländer men även på min senaste resa till Spanien i höstas då jag blev påkörd av en ung glop i en Alfa Romeo i Tyskland!

Ring eller mejla försäkringsbolaget så skickar dom "Gröna kortet" gratis!

Ha inte för bråttom! Man behöver inte åka så långt! I en husbil blir ofta själva resan målet!

Jappe

H

hianders

Guest

Hej nybörjarna!

Vilka tuffingar ni är!! Lycka till med resan.

Vi har inte varit utomlands än med hb men vi har försökt att göra en checklista som kan användas både härhemma och utomlands. Revideras ständigt.

fru hianders/Inger

Bilagor

• Checklista(1).xls
    35,5 KB · Visningar: 68
F

F.d. 9118

Guest

Vad underbart det låter, hoppas ni får en riktigt härlig resa! Har inga checklistor men vill skicka med ett råd: tveka inte att vända! Låter kanske inte klokt, men ofta ser man en spännande skylt precis när man passerar den. Vänd då. Det är ju oftast de oplanerade upptäckterna som är mest givande.

Och så en sak till: av gedigen erfarenhet vet jag att det man har roligast åt efteråt är det som inte är roligast när det händer...

Må gott ochkör försiktigt

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Når en har god tid, kjør de mindre veiene og unngå motorveier.
Eksempelvi gjennom Tyskland, Autobahn går utenom allt og når de passerer byer og landsbyer så er det støyskjermer slik at en ikke ser noe.
Tyske B og L veier er gode. Samme med franske RN og N. I begge land er det massevis av plasser for parkering og overnatting med husbil for en billig penge ellerhelt gratis.

Turistveiene i Tyskland er en opplevelse for seg selv med fantasifulle navn som Deutsche Allenstrasse og Romantiske strasse. Hver rute har sitt tema og består av B og L veier.

M

Matts Torebring

Guest

Vilket kul & annorlunda initiativ. Jag önskar er lycka till. Var rädda om varandra och bara njut och gör era egna checklistor till nästa resa ni kommer att göra. Lycka till önskar Matts Torebring

Gurli

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
230
Medlemskap
2023

När vi gjorde vår första resa i en äldre husbil så tänkte inte vi på att en skåpdörr kunde gå upp vid ordentlig inbromsning. Det hände inget farligt, men det blev en del städning!!!
Efter det har vi köpt antiglidplast och lagt i skåpen.
Hälsningar

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Har ni tecknat assistansförsäkring ?

Ni tänker ju vara borta länge med en lite äldre bil som ni precis har köpt. Det kan ju dyka upp lite överaskningar med det tekniska så ni blir stående mitt i ingenstans.
I övrigt behöver man bara ha ett gott humör, fint väder och en plånbok.

Trevlig resa!

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

lycka till och berätta hjärna om era upplevelser till oss som ännu inte kommit utanför sverige gränser mer än norge o Danmark mvh håkan o britt

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Vad skojigt med "lite" yngre medlemmar. Välkomna i gemenskapen och lycka till med er planerade resa. Skriv gärna lite om er tripp och hur det går för er.
Teckna gärna en assistansförsäkring för alla eventualiteter, inte för att er bil är gammal utan för att det kan vara bra att ha. Verkar förresten som om nyare bilar har mera problem än de gamla :rolleyes: så kör på det kommer att funka.
Hälsningar Bror
Pilote 1985.

F

F.d. 11185

Guest

Hej,

Tack för alla fina svar. Vi har planerat en hel del då det är en lång resa och har funderat en del på just assistans men ska höra med försäkringsbolaget då jag inte tror det ingår i helförsäkringen på bilen. Finns en självriskpost som heter "räddning" på 1500 men antar att det är för annat.

Att bo tätt inpå tror jag inte blir ett problem då vi är rätt så vana vid det så det blir bara trevligt.

Är ju bara några dagar kvar till avfärd men ska ta tag i det. ADAC är annars rätt stora i Europa och deras kort kostar ju inte så mycket...

Vi ska skriva nått inlägg med vad som händer under vår resa och eventuellt nån typ av reseblogg. Men vi är väldigt ivriga på att komma iväg, är ju så mycket som lockar med Husbilslivet och friheten man har jämfört med tågluffning och backpacking.

Liten buffert i budgeten är ju också bra att ha.

Ska försöka få upp lite bilder på vår skönhet. Är ju fantastiskt att de hade så mycket "utrustning" på 80-talet. Var ju inte helt solklart att få tag på en schyst bil med dusch och toa och hela köret. En del pill med så pass gamla bilar men känns som det ska hålla nu :).

Vad gäller ställplatser har vi matat in bordatlas i gpsen. Sen har vi inhandlat lite diverse populära böker med campingplatser och rabatter så vi borde inte ha nått problem att hitta platser att stå på.

Det roliga är ju att hitta de där idylliska guldkornen uppe i bergen eller nära havet. Men vi får skriva lite uppdateringar här om i vilka områden vi här så finns det säkert vänliga själar som tipsar om fina ställen på vägen :).

Glad Påsk!

Toppen