F
F.d. 55383
Guest
Hej alla trevliga husbilsanvändare!
Sedan 1976 har vi njutit av campinglivet. Vi har haft några husvagnar som vi trivdes med och den nuvarande HOBBY 520 är en riktig pärla med kungsäng i mitten. Men husvagn och husbil är två skilda sätt att njuta av campinglivet.
Vår dröm har förverkligats 2007 när vi efter många, många års väntan hittade den för oss perfekta husbilen en ADRIATIK Coral S 690 SP. På FIATs nya breda, sänkta chassi.
Det var värt att vänta så här länge, för efter två underbara säsonger går vi fortfarande som på moln och har underbara upplevelser som vi gärna tänker tillbaka på. Vi döpte bilen till CICA (kissemiss) och hon blev en familjemedlem. Att vi älskar henne så enormt ligger i hennes natur, planlösning, tekniska egenskaper och det underbart sköna utseendet.
Nu till detaljerna:
Det viktigaste är att hon har en kungsäng precis som det är i vår HOBBY husvagn. Nästa krav var automatväxellåda med mycket stark motor. Den kombinationen fanns inte tidigare. Men från 2008 årsmodellen var det möjligt. Den har en 3 liters fyrcylindrig IVECO Multijet motor med kamkedja (inte kamrem) vilket bl.a. innebär att serviceintervallen är 4500 mil. Den 160 hästars diesel motor med 400 Nm vridmoment gör att vi inte behöver bry oss om uppför eller utför. Automatlådan är en robotväxlad manuell låda, så kallad confortmatic. Man väljer en njutbar hastighet, trycker in farthållaren, lutar sig bak i den sköna stolen med armstöd, håller ratten med tummen och pekfingret och bara njuter. Min fru Erika som i vanliga fall inte gillar att köra bil, byter gärna av mig vid ratten. Motorn går väldig tyst. Det valde farten hålls av automatlådan, man behöver inte oroa sig för att motorn blir överansträngd. Man har möjlighet att välja manuell växling med växelspak-joysticken. Bränsleförbrukningen är mer än godkänd. Kör vi 80 km/t så drar den 0,8 liter, kör man 120 km/t på motorväg då blir det 1,2 liter/milen. Bilen klarar mer fart om omständigheterna tillåter det. Plockar man in en liten dosa (KCR eller dieseloptimeringsbox) då har man 180 Hk och 460 Nm vridmoment. Och det räcker långt!!!
Mer tekniska detaljer och tips för en som har funderingar att köpa eller byta husbil.
En husbil är alltid en kompromiss. Den bestäms av hur många som skall vara med när man åker och hur många som skall sova i den. I vårt fall var det lättlöst. Vi har inga barn och när kompisar (plats för 2 st.) åker med, sover de i stugor.
I vår bil har vi sovrum, inte sovplatser. Vi kan kliva ner från sängen åt vardera hållet och det underlättar även när man bäddar sängen. Har man sovrum då kan det bli svårt att ha utrymme för prylar i kofferten. Men vi klagar inte. De finns gott om plats för cyklar, bord, fyra stolar och en massa annat smått. Och de är lättåtkomliga från de stora öppningarna på vardera sidan av bilen.
Det nya breda FIAT chassit gjorde möjligt att kunna beställa ett förstärkt chassi med stora hjul (225/75 R 16). Det gör att bilen rullar lättare, sjunker inte ner i gräset och tål mer vikt. Den 5,5 kg lufttrycket känns inte lika stöttig som med mindre hjul. Det breda chassit gör dessutom att den rullar stadigare och är inte det minsta vindkänslig. Det sägs att bilar med luftfjädring är helt fantastiska. Så det tycker vi att vi borde ha. Därför har vi beställt en GOLDSCHMITT som vi såg på ELMIA. Man kan med tryckknappar höja och sänka hela bilen vid uppkörning på ramper. När man har parkerat trycker man på giro knappen och bilen ställer sig i våg. Visst låter det kul. Jag som är uppfinnare och väldigt tekniskt intresserad tycker att det är en självklarhet att utrusta bilen med en sådan luftfjädring.
Jag har en del kunskap som vill dela med mig och idéer som jag gärna tipsar er om. En del som jag sett någonstans och en del som jag har kommit på själv. T.ex.
Byt ut alla lampor till LED lampor som används när bilen står still. De drar en tiondels ström, blir inte varma, håller längre och är mer stöttåliga.
Dra en slang från färskvattentankens avtappningshål ut mot sidan med kulventil och snabbkoppling. Det gör det möjligt att fylla tanken direkt med en slang från vattenkranen. Du kan dessutom lätt tömma tanken. På så sätt blir inte vattnet gammalt och geggigt. Vid hemfärd behöver du inte bära hem vattnet utan kan släppa ut färskvattnet du inte längre behöver. Men tänk på att om du vintercampar måste du värmeisolera slangen.
Backkamera är nästan ett måste. Det kan man använda tom när man kör, så ser man bättre vad som finns bakom bilen, även då de stora backspeglarna är helt fantastiska. En 7” skärm kan man köpa under tusenlappen, likaså en kamera. En GPS TomTom hör också till självklarheten. Man kan prata till den och välja undvika motorvägar, så guidar den oss till helt underbara ställen.
Vikten!
Du kan åka fast för överlast om du träffar på nitiska poliser. Men tänk på att om du väger upp bilen så att det blir mer än 3500 kg då blir din bil helt plösligt en lastbil/personbil klass 2, och med det följer en rad andra bestämmelser. Max fart blir 80 km/t. Det blir lätt att åka fast för fortkörning trots att skyltarna tillåter högre fart. Åker du utanför Sverige får du läsa på bestämmelser som gäller respektive land så att okunnigheten inte skall belasta din plånbok.
Fotsteg till förar-/passagerar dörrar
Trots att jag är fortfarande någorlunda vig, upplevde jag att upp-/nedstigning i förarhytten var inte nöjsamt. Då det var svårt att hitta ett fotsteg till nyare FIAT var jag tvungen att konstruera ett sådant själv. Nu kan jag kliva upp och ner i bilen utan att vricka foten skada knäna och ryggen. Jag behöver inte hålla i mig någonstans.
Spisen
Det är svårt att få tillverkare att inse att en trelågig spis är svår att kunna utnyttja. Det vore bättre med en tvålågig spis med större avstånd mellan lågorna. Fast jag lagar maten ute i min stora wok.
Avslutning
Visst är det roligt att vara ute i den underbara naturen. Vi har en karta i bilen där vi noterar var vi har åkt men i den finns många omarkerade vägar kvar som vi skall klara av innan vi åker utanför Skandinavien.
Ha en fortsatt riktigt skön husbilsliv! Vi ses och vinkar när vi möts, men var inte blyg att komma fram när vi står still.
Hälsningar från uppfinnaren Stefan och hustrun Erika.
Bilden ar raderats då det inte är tillåtet med reklam under Markisen/HBK-Web
Sedan 1976 har vi njutit av campinglivet. Vi har haft några husvagnar som vi trivdes med och den nuvarande HOBBY 520 är en riktig pärla med kungsäng i mitten. Men husvagn och husbil är två skilda sätt att njuta av campinglivet.
Vår dröm har förverkligats 2007 när vi efter många, många års väntan hittade den för oss perfekta husbilen en ADRIATIK Coral S 690 SP. På FIATs nya breda, sänkta chassi.
Det var värt att vänta så här länge, för efter två underbara säsonger går vi fortfarande som på moln och har underbara upplevelser som vi gärna tänker tillbaka på. Vi döpte bilen till CICA (kissemiss) och hon blev en familjemedlem. Att vi älskar henne så enormt ligger i hennes natur, planlösning, tekniska egenskaper och det underbart sköna utseendet.
Nu till detaljerna:
Det viktigaste är att hon har en kungsäng precis som det är i vår HOBBY husvagn. Nästa krav var automatväxellåda med mycket stark motor. Den kombinationen fanns inte tidigare. Men från 2008 årsmodellen var det möjligt. Den har en 3 liters fyrcylindrig IVECO Multijet motor med kamkedja (inte kamrem) vilket bl.a. innebär att serviceintervallen är 4500 mil. Den 160 hästars diesel motor med 400 Nm vridmoment gör att vi inte behöver bry oss om uppför eller utför. Automatlådan är en robotväxlad manuell låda, så kallad confortmatic. Man väljer en njutbar hastighet, trycker in farthållaren, lutar sig bak i den sköna stolen med armstöd, håller ratten med tummen och pekfingret och bara njuter. Min fru Erika som i vanliga fall inte gillar att köra bil, byter gärna av mig vid ratten. Motorn går väldig tyst. Det valde farten hålls av automatlådan, man behöver inte oroa sig för att motorn blir överansträngd. Man har möjlighet att välja manuell växling med växelspak-joysticken. Bränsleförbrukningen är mer än godkänd. Kör vi 80 km/t så drar den 0,8 liter, kör man 120 km/t på motorväg då blir det 1,2 liter/milen. Bilen klarar mer fart om omständigheterna tillåter det. Plockar man in en liten dosa (KCR eller dieseloptimeringsbox) då har man 180 Hk och 460 Nm vridmoment. Och det räcker långt!!!
Mer tekniska detaljer och tips för en som har funderingar att köpa eller byta husbil.
En husbil är alltid en kompromiss. Den bestäms av hur många som skall vara med när man åker och hur många som skall sova i den. I vårt fall var det lättlöst. Vi har inga barn och när kompisar (plats för 2 st.) åker med, sover de i stugor.
I vår bil har vi sovrum, inte sovplatser. Vi kan kliva ner från sängen åt vardera hållet och det underlättar även när man bäddar sängen. Har man sovrum då kan det bli svårt att ha utrymme för prylar i kofferten. Men vi klagar inte. De finns gott om plats för cyklar, bord, fyra stolar och en massa annat smått. Och de är lättåtkomliga från de stora öppningarna på vardera sidan av bilen.
Det nya breda FIAT chassit gjorde möjligt att kunna beställa ett förstärkt chassi med stora hjul (225/75 R 16). Det gör att bilen rullar lättare, sjunker inte ner i gräset och tål mer vikt. Den 5,5 kg lufttrycket känns inte lika stöttig som med mindre hjul. Det breda chassit gör dessutom att den rullar stadigare och är inte det minsta vindkänslig. Det sägs att bilar med luftfjädring är helt fantastiska. Så det tycker vi att vi borde ha. Därför har vi beställt en GOLDSCHMITT som vi såg på ELMIA. Man kan med tryckknappar höja och sänka hela bilen vid uppkörning på ramper. När man har parkerat trycker man på giro knappen och bilen ställer sig i våg. Visst låter det kul. Jag som är uppfinnare och väldigt tekniskt intresserad tycker att det är en självklarhet att utrusta bilen med en sådan luftfjädring.
Jag har en del kunskap som vill dela med mig och idéer som jag gärna tipsar er om. En del som jag sett någonstans och en del som jag har kommit på själv. T.ex.
Byt ut alla lampor till LED lampor som används när bilen står still. De drar en tiondels ström, blir inte varma, håller längre och är mer stöttåliga.
Dra en slang från färskvattentankens avtappningshål ut mot sidan med kulventil och snabbkoppling. Det gör det möjligt att fylla tanken direkt med en slang från vattenkranen. Du kan dessutom lätt tömma tanken. På så sätt blir inte vattnet gammalt och geggigt. Vid hemfärd behöver du inte bära hem vattnet utan kan släppa ut färskvattnet du inte längre behöver. Men tänk på att om du vintercampar måste du värmeisolera slangen.
Backkamera är nästan ett måste. Det kan man använda tom när man kör, så ser man bättre vad som finns bakom bilen, även då de stora backspeglarna är helt fantastiska. En 7” skärm kan man köpa under tusenlappen, likaså en kamera. En GPS TomTom hör också till självklarheten. Man kan prata till den och välja undvika motorvägar, så guidar den oss till helt underbara ställen.
Vikten!
Du kan åka fast för överlast om du träffar på nitiska poliser. Men tänk på att om du väger upp bilen så att det blir mer än 3500 kg då blir din bil helt plösligt en lastbil/personbil klass 2, och med det följer en rad andra bestämmelser. Max fart blir 80 km/t. Det blir lätt att åka fast för fortkörning trots att skyltarna tillåter högre fart. Åker du utanför Sverige får du läsa på bestämmelser som gäller respektive land så att okunnigheten inte skall belasta din plånbok.
Fotsteg till förar-/passagerar dörrar
Trots att jag är fortfarande någorlunda vig, upplevde jag att upp-/nedstigning i förarhytten var inte nöjsamt. Då det var svårt att hitta ett fotsteg till nyare FIAT var jag tvungen att konstruera ett sådant själv. Nu kan jag kliva upp och ner i bilen utan att vricka foten skada knäna och ryggen. Jag behöver inte hålla i mig någonstans.
Spisen
Det är svårt att få tillverkare att inse att en trelågig spis är svår att kunna utnyttja. Det vore bättre med en tvålågig spis med större avstånd mellan lågorna. Fast jag lagar maten ute i min stora wok.
Avslutning
Visst är det roligt att vara ute i den underbara naturen. Vi har en karta i bilen där vi noterar var vi har åkt men i den finns många omarkerade vägar kvar som vi skall klara av innan vi åker utanför Skandinavien.
Ha en fortsatt riktigt skön husbilsliv! Vi ses och vinkar när vi möts, men var inte blyg att komma fram när vi står still.
Hälsningar från uppfinnaren Stefan och hustrun Erika.
Bilden ar raderats då det inte är tillåtet med reklam under Markisen/HBK-Web