• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hej alla kloka husbilsägare

F

F.d. 4592

Guest
Här kommer ett inlägg från en nybörjare!:)
Jag tänkte i vår åka ner till Tyskland och importera en husbil. Jag har koll på alla papper och registreringsbevis etc.
Men vad jag behöver hjälp med är att hitt en eller ett par seriösa husbilsförsäljare, och vilka vanliga fallgriopar man måste se upp med.
Jag hade tänkt få tag på en bil för 150-200 tusen med en inte alltför svag dieselmotor och för många mil på mätarställningen..
Hoppas att det finns någon(ra) som kan ge mig lite tips.

Ha de
KentaP

F

F.d. 9488

Guest
Sv: Hej alla kloka husbilsägare

Eftersom jag letar efter ett objekt i samma prisklass som du så kan jag åtminstone bidra med några tankar:
Motorstyrka är väldigt subjektivt, men om man ska hinna med trafikrytmen upp till motorvägsfart så behövs mer än de 95 hk vi hade i vår förra, ändå väldigt lilla bil. Det finns gott om varianter som drivs av 122 hk motorn för de pengarna. Hittar du någon med 128 hk motorn är det mycket roligare att köra, och dessutom trimbart.

Vid import är det lättare att komma igenom besiktningen om man köper en bil som redan tagits in till Sverige någon gång, men det går alltid ändå så låt det inte vara styrande.

Eftersom det i princip är omöjligt att få någon användbar garanti med sig hem så ligger hela undersökningsplikten hos dig själv. Använd detta faktum till att pruta istället.

Jag köpte min första bil privat av en kille som visade sig jobba på bilfirma och nu har startat egen sådan. Normalt skulle en enmansfirma med enbart enstaka objekt av varierande klass inte locka mig till köp, tvärtom, men eftersom vi fick bra kontakt så tänker jag låta honom leta upp en bra bil till mig den här gången. Om han säljer mig en skitbil så vet jag var han bor...

Nej, det kanske inte var mycket till hjälp det här inlägget, men lycka till i alla fall!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hej alla kloka husbilsägare

jag förstår inte rädslan för miltalet på bilarna, de mår oftasts bättre om de får rulla än stå stilla mest hela tiden. Detta är ju distributionsbilar, med lite vettig skötsel rullar de 30-50' mil! :)

Toppen