• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Heiligenhafen 4 maj 2016

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Igår den 4 maj-16 besökte vi Heiligenhafen med vår pb1 och övernattade på det nya hotellet i hamnen, Hotel Meereaszeiten.

Modernt, ganska trevligt hotell och till frukosten kom det 2 svenska "husbilspar" och åt frukost på hotellet.... tror det var serveringen utav Deutscher Sekt till frukosten som lockade.

Ointressant när man har husbil, men......

Vi passade på att åka och titta på den nya ställplatsen.

Den ligger precis en kilometer längre bort än den tidigare ställplatsen, det blir nu 1500 m in till t.ex. restaurang Seestern i centrum. Ganska långt eftersom det ofta blåser på den vägen.

Rätt många platser, men när vi besökte platsen vid 11-tiden igår var det bara tre bilar på ställplatsen, som egentligen bara är en parkering.

P5046365.JPG

Det finns serviceställe för vatten och tömning, däremot såg jag inte någon el.

P5046364.JPG

Först trodde jag att man bara betalade på dagen som det stod på automaten.

P5046363.JPG

...... men sedan såg jag den andra skylten på sidan, som berättade att för husbilar kostade det 10 Euros per dygn.

P5046366.JPG

En lokalt herre berättade att Kiki, som tidigare hade sitt serviceföretag på andra sidan gatan från ställplatsen, setts plocka ner skylten och hjärtat på fönstret och sedan setts springa mot centrum med sina "flickor".

P5046367.JPG

Enligt denne mans utsago, hade det skett i samband med att Kiki blivit varse om att parkeringen mitt emot hennes företag nu skulle bli tillhåll för svenska husbilsåkare........ Han påstod att det sista man hörde från henne när hon försvann in mot centrum var, "...då svälter jag ihjäl!" Troligen är detta bara ett illasinnat rykte en campingägare i området.

Nej, det här tror jag inte blir någon succé, helt enkelt för långt till centrum och inte alls lika trevlig omgivning att promenera i som den tidigare erbjöd, med strand, hamnen och båtarna.

Synd, en klassiker, ett måste för många oss!

Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025
Sv: Heiligenhafen 4 maj 2016

Var i Heiligenhafen ligger den "nya" ställplatsen ?

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Precis 1000 m längre bort än den tidigare ställplatsen, men utefter samma väg.

Den nya ställplatsen är rödmarkerade på bilden.

Visa bilaga 112611

Detta är en "reservplats"
Den riktiga kommer att ligga på andra sida vattnet!
På stadssidan!
Alltså som Peo`s bild visar ovan!
Den kommer att bli färdig okt-nov enligt utsago!

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Men jag tänker köra dit på söndag så då får det bli reservplatsen även om den inte är så trevlig.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Jag var där idag och tittade. Totalt kaos med stora bilar på tvären över flera platser, personbilar på ett antal platser och i övrigt total oordning. Körde vidare eller egentligen tillbaka till Grossbroden där jag nu står på en finfin ställplats som är fräsch och välorganiserad.

Toppen