• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Heck-Pack

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Hallå.
Någon som testat denna Heck-Pack att montera på dragkulan. Står att den är testad med 500 kg. Kan vara nåt att montera elverket på. Häggen Umeå

Bilagor

• heckpack.jpg
    heckpack.jpg
    65,8 KB · Visningar: 19
A

Amatören

Guest
Sv: Heck-Pack

Var skall du ha den sovande grisen om du sätter ett elverk där?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Låter rätt häftigt med 500 kg med den hävarmen på en dragkrok, på min står det 75 Kg?!

F

F.d. 18508

Guest

Låter rätt häftigt med 500 kg med den hävarmen på en dragkrok, på min står det 75 Kg?!
saxat ur heck packs hemsida..
På bilden ser man två rätt rejäla herrar som står på ena sidan av en Heck-Pack OPTIMAL 1 000 mm. Som synes fjädrar godset i själva korgen lite grand, men greppet sitter stadigt fast på dragkroken. Korgen är testad för 500 kg så den tål i stora drag allt som den rymmer.
MEN, vid användande på allmän väg är det alltid din bils tillåtna kultryck som avgör var du får lasta på din bil. Detta kan du läsa i bilens registreringshandlingar.
precis som crosställen..
dvs den tål en j massa men kan inte användas

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Och eftersom konstruktionen ser ut att väga ca 25-30 kg återstår ca 50 kg last närmast kroken?! Då är det inte mycket att ha! :)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Häggen
Hej!
Om du inte har tänkt dig ett 200 kW dieselelverk så duger kanske denna konstruktion? Låtit tillverka en platta av aluminiumplåt till cykelstället och på denna har mitt Honda 20i vilat sedan ett par år. Fördel att elverket är snabbt insatsberett: Av med kapellet och ryck i startsnöret. Nackdelar att det inte ryms mer än en cykel när elverket är på plats, att motorljud och vibrationer fortleds in i bilen (när jag nu vid sällsynta tillfällen använder verket) och naturligtvis att det skulle bli förfärligt obekvämt för din gris.
aake

Bilagor

• Kopia av IMG_1792.jpg
    Kopia av IMG_1792.jpg
    71,2 KB · Visningar: 451

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Tack alla för dom svaren!!
Tanken från min sida var att hitta nån kraftig fixering runt dragkulan. Av en händelse såg jag denna på nätet o slängde ut frågan här på forumet. Är det inte en fördel att man under transport kan transportera typ ett elverk utomhus? Har fått för mej att man slipper bensinlukt mm. Det elverk jag kommer att använda väger ca 25-30 kg så jag är inte ute efter nåt att lasta 500 kg men låter ju som denna pallar gott o väl för mitt ändamål. Kollade lite på regbeviset men inget om max kultryck där. Däremot står det på dragets papper att 120 kg är max. En annan sak som kan vara är detta med vikten!! Om jag vägs kan jag då lyfta bort det som sitter kopplat till kulan innan vägningen????
Tackar även för omtanken av grisen. Dom ligger lite risigt nu till Julen// Häggen i Umeå

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Bilen vägs i det skick du kör den, alltså inklusive det du sätter på dragkroken, eller på något annat ställe.

Toppen