• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HBK remissvar på Skatteverkets PM om Återbetalning vid Avställning

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Här är artikeln och vårt remissvar på Skatteverkets promemoria, Förmånligare villkor för återbetalning av fordonsskatt för husbilar vid avställning.


Nu får de som bestämmer ett svar, åsikt och förslag från oss brukare och inte minst oss skattebetalare.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu har jag fått tag i HRF’s/Husbilskampens officiella remissvar till Skatteverkets promemoria. Bra svar tycker jag, i samklang med vårt eget svar.

Här är sammanfattningen på deras svar.

HRF:s svar i sammanfattning:
”Husvagnsbranschen Riksförbund (HRF) är i grunden positiv till att Regeringen gett uppdraget till Skatteverket att utreda förmånligare skatt för Personbil klass II (Husbil). Dagens system är orättvist och oskäligt, när hänsyn inte tas till husbilens särart som fordon sett till användning och miljöpåverkan.
HRF anser dock att utredningsförslaget inte tar bort orättvisan; Dels får fordon som används som bostad betala vägtrafikskatt när det används just som bostad; Dels skall, vid påställning, hela innevarande skatteperioden betalas i förskott. Något som blir en stor och orättvis utgiftspost för brukaren.
HRF anser att en rimligare lösning vore en skattenedsättning som motsvarar lägre antal kilometer, kontra fordon i samma skattesystem, som dessa fordon används. Alternativt klassificera husbilen som en egen fordonsform med anpassade villkor för beskattning – en väg som många EU-länder valt.
Dessa lösningar är enklare tills övrig lagstiftning är anpassad för ett skatteuttag som är anpassat för verklig användning.
Sammantaget kan sägas att utredningsförslaget inte når önskad effekt varken för husbilsägare eller svensk husbils- och besöksnäring, utan snarare kvarstår orättvisan med risk för långtgående negativa effekter. Enligt HRF finns även ett antal oklarheter i utredningen.”
Så sent som i mars beslutade det brittiska parlamentet om att ta bort WLTP-körcykeln som beräkningsmodell för fordonsskatt. Skälet till beslutet är att britterna ansåg att modellen var mer till skada än till nytta. Storbritannien var det enda EU-land jämte Sverige som fram till dess infört WLTP för husbilar.


TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Senaste nytt från HRF, vad beträffar Husbilskampen:

HRF vänder sig till landets husbilsägare för att påverka politikerna
”Öka trycket ytterligare”
3U-W8lxgDzRY0SREV7IbHzyoLzDCrIfzjud5H3fkYOIyzRFy3-qLQvhVgCT7nk75fkl-iSewCVOACaOD1YlYDqz1eLtQIMjL34J6Y3AuUgrceKisnZrMaFfY1NFgOzOsiZBLvh_yV3YYy7MyEvHXJaAt8bEnRC7UbSU=s0-d-e1-ft
Opinions- och lobbyverksamheten Husbilskampen som drivs av HRF uppmanar landets husbilsägare att vara med i kampen, och påverka politikerna. Dessutom har två alternativ till beskattning av husbilar presenterats till Finansminister Magdalena Andersson.
Husbilskampen startades till följd av den CO2-baserade beskattningen enligt WLTP för husbilar, personbil klass II, som infördes i början av september förra året.
Husbilskampen meddelar i en artikel i deras nyhetsbrev att de kommer att öka trycket genom intensifierade aktiviteter som ska ske både i riksdagen och publikt. Ambitionen är att få nya besked innan sommaren gällande en mer rättvis beskattning. Husvagnsbranschens ordförande Tomas Haglund uttalar sig i artikeln:

— Vi vill se en beskattning som tar hänsyn till husbilens särart som fordon och hur den brukas, vilket inte WLTP-modellen för uträkning av fordonsskatt gör.

”I vår värld är det märkligt”

Efter införandet av beskattningsmodellen har nyförsäljningen av husbilar i Sverige minskat. En ökning har däremot skett i importen av äldre husbilar. HRF tar i texten upp Storbritannien, som är det enda landet utöver Sverige som infört WLTP-modellen. På grund av konsekvenserna har nyligen beslutats att den ska tas bort. Något som branschen i Sverige såklart vill se här också.

– I vår värld är det märkligt att en liten husbil på 3,5 ton som körs knappt 700 mil per år ska ha en CO2-beskattning i nivå med 16-tons tung lastbil som rullar 10 000-tals mil per år, säger Haglund.

Vänder sig till husbilsägarna

I detta nu driver HRF ”Husbilskampen” i samarbete med SCR Svensk Camping och Caravan Club, utöver stödet från andra intresseorganisationer. Nu vänder sig Opinions- och lobbyverksamheten till alla husbilsägare i landet med uppmaningen om att vara med och påverka politikerna.

– Genom att mobilisera alla kan vi tillsammans öka trycket ytterligare.

HRF har som en del i kampen om rättvisare beskattning presenterat två förslag till ministrarna Magdalena Andersson (S) och Tomas Eneroth (S). Såhär beskrivs dem:

Alternativ 1) En beskattning som tar hänsyn till husbilens särart som ett unikt fordon i första hand avsett för boende, samt har en körsträcka* och körcykel som kraftigt avviker från WLTP-modellen för personbilar. Enligt HRF:s beräkning motsvarar detta cirka 60 % av nuvarande skatteuttag enligt WLTP.

*(688 mil/år enligt TRAFA)

Alternativ 2) En beskattningsmodell som utgår från att varje husbil är ett unikt och hantverksbyggt fordon som i första hand är avsett för boende. Detta eftersom beräkning enligt WLTP är för instabil för att vara relevant.


Källa: Husvagnsbraschens Riksförbund

TommyD
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
I Norge er og WLTP i bruk fra i år, men med 22% av beregnet engangsavgift i forhold til personbiler. Denne 22% avgiften ble innført like etter år 2000, før dette var det 13%. Beregningen har blitt endret mange ganger, nå sist ble WLTP brukt i stedet for tidligere varianter. Forslaget på 60% er veldig generøst mot myndighetene :D

Og Norge benytter basis kjøretøyets tall, tidligere ble motorvolum vekt og motoreffekt benyttet som et surrogat for CO2 tall. Dette var arvegods fra før CO2 fokuset.

Noe helt annet er det jeg er utsatt for i Australia, det er her en luksusskatt på kjøretøy for privatbruk med utsalgspris over AU$50 000.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hittade just en insändare skriven av 2 riksdagsmän från Moderaterna, som är helt i linje med branschens och vår inställning till den svenska straffskarten på våra nya husbilar.


Hoppas man även ställer sig upp i kammaren och framför samma argument som här i insändaren.

TommyD
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Nu ska vi ju inte prata politik på det här forumet, men miljödårarna i Sverige agerar så stolligt så får dom fortsätta ett tag så går det väl bara att bo i Stockholm, åka tunnelbana & dom nya eldrivna vaxholmsbåtarna?
Sen är ju det inte så konstigt eftersom majoriteten av dom som röstar på ett visst parti bor i Stockholm & antagligen sällan eller aldrig lämnat kommunen annat än med flyg förstås. Det mest bisarra med detta är ju att vi haft både höger & vänster regeringar i hur många år som helst som gjort sig beroende av detta marginalpart för att hålla sig kvar vid makten.
Så kloka förslag kan ju knappast födas annat än i opposition som det ter sig... dock var dessa synpunkter precis vad många av oss ville höra.
 
Toppen