• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HBK Husbils- och Tömningsplatser

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Under kvällen 7 juli kommer vi att uppgradera detta program till en version 1.2
Det innebär följande nya och ändrade funktioner:
  • + knappen nere till höger för att anmäla ny husbilsplats tas bort.
  • Knappen ”Visa sök alternativ” tas bort
  • Formuläret för att anmäla ny plats har gjorts om och ifyllnadsfälten styrs nu av vilken kategori av plats man anmäler. Fält som inte har med kategorin att göra visas inte.
  • Platsikonerna har minskats i storlek från 100% till 66%. Framför allt märks det på en smart telefon eller surfplatta då det blir det mer karta och ikonerna blir mindre dominerande. Det är också ett första steg mot att lösa problemet med överlappande ikoner.
Nytt är "Meny" i den blå menyraden med följande innehåll:
  • Sökfunktionen
  • Filtrering Servicefaciliteter
  • Filtrering Kategori
Länkar till:
  • Ikonförklaring Husbilsplatser och Tömningsplatser
  • Formuläret för Lägg till ny plats
  • Handledning
  • Ladda ner POI - KML-fil Tömningsplatser
Vi arbetar vidare med utvecklingen av detta program.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Tack för fint arbete.
Har dock en fundering. Programmet använder Openstreets kartor, som i och för sig är bra. T.ex. finns många husbilsplatser inritade med en liten husvagn. Men, det går inte att se hur det ser ut i verkligheten genom att som i Google maps bara klicka på flygbilden. Nu måste man dra ner en kml-fil och med denna öppnas Google Earth, varefter man för söka upp den aktuella platsen igen. Google Earth är också svår att hantera. Skulle Google maps kunna användas där man direkt klickar på flygbils och också på gatunivå faktiskt också i många fall även i detalj se hur en tömningsplats ser ut?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Har dock en fundering. Programmet använder Openstreets kartor, som i och för sig är bra. T.ex. finns många husbilsplatser inritade med en liten husvagn. Men, det går inte att se hur det ser ut i verkligheten genom att som i Google maps bara klicka på flygbilden. Nu måste man dra ner en kml-fil och med denna öppnas Google Earth, varefter man för söka upp den aktuella platsen igen. Google Earth är också svår att hantera. Skulle Google maps kunna användas där man direkt klickar på flygbils och också på gatunivå faktiskt också i många fall även i detalj se hur en tömningsplats ser ut?
Vi har undersökt olika kartleverantörer under utvecklingsskedet av HBP.
Google kartorna har sina fördelar, OSM har sina, t ex inzoomade.
Problemet med Google Maps är prislappen. OSM är gratis.

Men vi tittar fortsatt på det i kommande utveckling.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Nu måste man dra ner en kml-fil och med denna öppnas Google Earth, varefter man för söka upp den aktuella platsen igen
Jag gör så här:
- klicka på symbolen
- klicka på Visa detaljer
- klicka på koordinaterna, då kommer jag till Google Maps
- välj flygbild i Google Maps

/Ingvar
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Under kvällen 7 juli kommer vi att uppgradera detta program till en version 1.2
Det innebär följande nya och ändrade funktioner:
  • + knappen nere till höger för att anmäla ny husbilsplats tas bort.
  • Knappen ”Visa sök alternativ” tas bort
  • Formuläret för att anmäla ny plats har gjorts om och ifyllnadsfälten styrs nu av vilken kategori av plats man anmäler. Fält som inte har med kategorin att göra visas inte.
  • Platsikonerna har minskats i storlek från 100% till 66%. Framför allt märks det på en smart telefon eller surfplatta då det blir det mer karta och ikonerna blir mindre dominerande. Det är också ett första steg mot att lösa problemet med överlappande ikoner.
Nytt är "Meny" i den blå menyraden med följande innehåll:
  • Sökfunktionen
  • Filtrering Servicefaciliteter
  • Filtrering Kategori
Länkar till:
  • Ikonförklaring Husbilsplatser och Tömningsplatser
  • Formuläret för Lägg till ny plats
  • Handledning
  • Ladda ner POI - KML-fil Tömningsplatser
Vi arbetar vidare med utvecklingen av detta program.
Vet inte om jag gör något fel på min iPad, men den blå menyraden försvinner efter att jag har klickat på den. Kvar finns endast ”+ och -”.
Kjell
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Vet inte om jag gör något fel på min iPad, men den blå menyraden försvinner efter att jag har klickat på den. Kvar finns endast ”+ och -”.
Kjell
Prova att ladda om sidan några ggr (Ctrl + F5 på laptop). Aldrig fel göra en omstart av enheten heller.

PS. Inträffar inte för mej, varken PC/Chrome eller Android/Chrome. Men uppträder tydligen på flera olika enheter - felanmäls nu. DS.
 
F

Fd.16159

Guest
Vet inte om jag gör något fel på min iPad, men den blå menyraden försvinner efter att jag har klickat på den. Kvar finns endast ”+ och -”.
Kjell
På Android kan man Lägg till på startskärm och då få en genväg direkt till webbsidan utan att behöva öppna webbläsaren. Här fungerar + - knapparna som det ska.
Möjligheten borde se snarlik ut på IOS
 
Toppen