• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

HBK, för de som är i första hand husbilintresserade eller?

F

F.d. 24414

Guest
Jag använder internet till att söka information om det jag jobbar med samt det är intresserad av.
Ofta hamnar man på olika forum när man söker information om fordon, ibland i andra länder (läser gärna engelska då det gäller motorteknik) men det finns även svenska forum med bra information.
När det gäller husbilar är HBK svårslaget, här finns det mängder av kunskap om både nya samt gamla husbilar och all kringutrustning.
Detta är även det enda forum som jag numera har en användare i, de andra besöker jag bara som passiv gäst.
Så denna husbilsklubb ger mig mängder av god och relevant information om just husbilar.
För mig är alltså detta forum bäst, det har gett mig mängder av god kunskap.

En liten privat fundering bara, varför detta enorma "dataintresse" på HBK?

Jag kan inte hitta något liknade på andra forum, inte på något sätt faktiskt.
Ett bil(märkes)forum handlar om bilar, snöskoterforum om snöskotrar och så vidare så min fundering är, finns det någon koppling mellan husbilar och "datorer/telefoner"?

Jag läser givetvis inte trådar som klart handlar om detta då jag själv är totalt ointresserad men ofta glider andra trådar in på det, jättemärkligt.
Jag undrar bara om det är något jag missat.
Finns det ett samband som gör att man gillar "modern datateknik" när man kör husbil eller är det bara en slump att så många som gillar det även kör husbil?
Det är knappast en åldersfråga, eller?
Jag har många bekanta som exempelvis inte använder mail privat och svärfar har inte ens en dator, när man är på HBK verkar det som att många är ständigt uppkopplade och att de tror att hela övriga världen också är det?
Kanske det har med bostadsort att göra?
Vi här uppe är riktigt glada (ibland förvånade) om vi kan ringa med en mobiltelefon, att "koppla upp sig på nätet" går inte alls där jag helst ställer vår husbil.

Bara en fundering från en som undrar om inte Homer Simson har rätt, citat:
"Problemet med världen i dag är kommunikation, vi har alldeles för mycket kommunikation"

(Hemma i huset har vi internet, via kabel givetvis.....Och min telefon har knappar och går att ringa med, ibland)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HBK, för de som är i första hand husbilintresserade eller?

En liten privat fundering bara, varför detta enorma "dataintresse" på HBK?

Man behöver inte vara särskilt dataintresserad för att veta hur man skall använda telefon/platta för att navigera och kunna hitta ställplatser och husbilsplatser som medlemmar lagt in (drygt 3000).

Tvärtom faktiskt, med en s.k. platta kan vem som helst utan tillstymmelse till datakunskap på ett enkelt sätt klara av en mängd olika funktioner, både hemma och på resande fot.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

En förklaring är nog att många av medlemmarna tillbringar merparten av sin lediga tid i husbilen & då är det "tekniken" som gäller om man vill hålla sig "up to date" & kontakten med barn, bekanta andra medlemmar. Det är ju också som Knarrevik säger att i.o.m att telefoner, paddor etc. har sådana stora möjligheter med bl.a navigering så är intresset stort t.o.m en hobby för en del av oss. Ex.vis så skulle Jappe & Amstel inte kunna bjuda oss på så mycket intressant & trevligt.

Bennie

Leif Torså

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023

Det som diskuteras i HBK är ju inte enbart husbilar utan allt som hör till husbilslivet. Här ingår ju såväl husbilsteknik som reseupplevelser och utnyttjande av olika hjälpmedel under vår resa.

Vi som har husbil är ju ingen enhetlig grupp. Varje husbilsägare har sina egna specifika förutsättningar beroende på intressen, livssituation och ekonomi.
Vissa reser bara i Sverige, andra bara söder om öresundsbron.
Vissa står alltid på camping, andra aldrig.
Vissa bor i husbilen året runt, andra några veckor på sommaren.
Vissa har stora husbilar med rejäl lastvikt, andra måste räkna på varenda kilo extra last.
En del är ekonomiskt oberoende, andra måste vända på varenda krona.
Vissa använder alla moderna tekniska hjälpmedel, andra enbart papperskarta och guideböcker.

När det gäller användning av datorer och informationsteknik så har vi några på forumet som har allt det senaste. Vi skall vara tacksamma att dessa individer delar med sig av sina erfarenheter om hur man kan använda dessa hjälpmedel i husbilslivet. Det är också naturligt att dessa individer tillhör de mest aktiva på forumet eftersom det är internetbaserat.
Nackdelen är att man kan få uppfattningen att alla har tillgång till det senaste inom
informationstekniken. Så är det ju inte och de som inte har den senaste tekniken tenderar att vara mindre aktiva på forumet.
Ett annat problem är att mycket av informationstekniken inte fungerar på de platser som vi besöker med husbilen.

Leif Torså

F

F.d. 55451

Guest

Efter att det har varit en relativt kraven i Danmark för att använda Internet i stället för brev från det offentliga,
mer blir det vi 5 år sedan kandte IT-nördar.
I vissa länder är det att föredra att människor hålls i okunnighet.
Leve fri kommunikation.
:)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Man behöver inte vara särskilt dataintresserad för att veta hur man skall använda telefon/platta för att navigera och kunna hitta ställplatser och husbilsplatser som medlemmar lagt in (drygt 3000).

Tvärtom faktiskt, med en s.k. platta kan vem som helst utan tillstymmelse till datakunskap på ett enkelt sätt klara av en mängd olika funktioner, både hemma och på resande fot.

I can't!

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Du har alltför mycket gamla datakunskaper som sitter i ryggmärgen, Jappe!
Några dagar med Minin så upptäcker du hur enkelt det egentligen är.

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025

Åker mest i norra Sverige. Får jag bild på TV så att jag kan se lite nyheter är jag nöjd. I den bärbara datorn har jag några böcker nerladdade och läser medan frugan har en pappersbok eller ett korsord. Någon gång kollat E-post via mobilen.
det är hur vi använder modern teknik i husbilen. Glömde Garmin som vi hittar övernattningsställen med.

F

F.d. 55451

Guest

Vad som ni skiver här nu, kan också läsas av personer över hela världen, med intresse för husbilar, Sverige etc.
Det hjälper "dataintresse" på HBK med, oavsett om du har fast net eller mobil.

Det handlar inte bara om vad du kommer att se ut, men också vad andra kommer att se i HBK.
En ömsesidighet.
Vi lär av omvärlden - omvärlden lär av oss.

Alla kineske murare faller förr eller senare.
:)

Senast redigerad av en moderator:

ingela nordvall

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12519
Medlemskap
2025

Jag är mycket tacksam för all information i datorfrågor.Känner inte att jag måste tillägna mig allt, men läser det mesta för att kan ske hitta svar när jag behöver.
Dessutom känner jag att jag skulle kunna fråga om det är något jag inte kan klura ut själv. För oss har datorn stor betydelse för att hålla kontakten med alla vänner.
Snart kanske jag vågar mig på bildhantering också.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Snart kanske jag vågar mig på bildhantering också.

För mig har bildhantering med telefon och platta sparat enormt mycket tid!
Nu för tiden är dyra kameror och avancerade bildprogram i datorer till för dem som har fotograferandet som yrke!

För att visa bilder på diverse bloggar, forum och sociala medier räcker det med enkla grejer.

Välkommen när du vågar dig på bildhantering, det är mycket enklare än du tror.

D

Deleted member 11118

Guest

Forumet är fantastiskt bra. Har aldrig lärt mej så mycket om Husbilar, hur de funkar osv. Sen har jag lärt mej väldigt mycket av att läsa om allt som duktiga och vänliga människor delar med sig av. Läser även sådant som jag knappt fattar själv eller kanske har nytta av.

Knarrevik är en datakunnig människa som delar med sig av allt han kan,
jag har inget behov av allt han föreslår men det kanske andra har. Har GPS, 1 mobil (den går faktiskt att ringa med) som kan nästan allt. Böcker i massor, TV sätts på ibland. Älskar kartböcker så de har jag några med över Tyskland och Frankrike där vi oftast kör.

Ett stort tack till alla som vill dela med sig av sin erfarenhet, sina resor. Sen måste jag också hylla Webbarna, även om jag inte alltid delar deras uppfattning i olika frågor.

F

F.d. 8562

Guest

Hej och mycket bra skrivet av Leif Torså, personligen uppskattar jag HKB just för mångfalden och att kunna läsa det jag är intresserad av för det finns ju massor av info och erfarenheter, annat behöver jag inte reta mig på, det är som TV, titta på den kanal som är intressant o skit i dom andra:)

HBK är ju faktiskt för alla med olika intressen så låt oss vårda det och utveckla, sajten är dock lite rörig och svårsökt så på sikt tror jag vi behöver kategorisera bättre med tydligare ämnesområden och underkategorier, på vissa trådar så drar det iväg lite utanför ämnet och jag är inte bättre än andra har jag sett...
Men samtidigt är det lite charmigt.
Med vänlig hälsning Sören

Toppen