• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

HB-priser 08/09 - Upp eller Ner??

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Hur varierar husbilspriserna under ett "normalår"??

Båtar känner jag till efter att ha följt branchen noggrannt i 4 år (100-400 kkr) och bytt båt varje år - men hur är det med husbilsbranchen?

Om vi tänker oss husbilar mellan 200-300000 dvs begagnade och några år gamla. De årtal jag är intresserad av är främst från slutet på 90-talet och framåt. Framförallt från -02 när tex Fiat kom (tror jag) med bättre och tystare motor/förarmiljö.

- Skiljer det på Alkov- Halv- eller Helintegrerade?
- "Plåtbilar" typ Pössl eller My Little SMC - är det likadant med dem?
- Nuvarande lågkonjuktur - påverkan det närmsta halvåret eller året?
- mm mm

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: HB-priser 08/09 - Upp eller Ner??

Med tanke på att många handlare har fullt med beg. bilar i lager måste det nog till prissänkningar för att få ut dem. Privatimporten från Tyskland bör också påverka priserna nedåt. Gå in på någon handlares hemsida och kolla hur många bilar som står där utan att säljas så förstår du att det måste kosta räntor att ha det så. På det här forumet har det sagts att vissa handlare inte vill byta in begagnade bilar vid försäljning av nya.

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Ja, tyvärr har du rätt Kalle. Förra veckan tackade en handlare nej till ett byte med hänvisning till att de ville minska sitt bundna kapital. Jag avstår från att namnge handlaren på forumet men undrar stillsamt hur länge han är med på planen.

/Staffan

F

F.d. 12300

Guest

Frågan är hur länge han som gladeligen byte in beg husbilar är med på plan priset på beg husbilar måste ner specielt dom från början av 90 talet

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Passa på och handla nu. De bilar som finns i lager är väl inköpta för en 3-9 månader sedan. Då stod Euron i ca 9.50 nu har den varit uppe och vänt i 10 kr.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Hur varierar husbilspriserna under ett "normalår"??

Båtar känner jag till efter att ha följt branchen noggrannt i 4 år (100-400 kkr) och bytt båt varje år - men hur är det med husbilsbranchen?

Om vi tänker oss husbilar mellan 200-300000 dvs begagnade och några år gamla. De årtal jag är intresserad av är främst från slutet på 90-talet och framåt. Framförallt från -02 när tex Fiat kom (tror jag) med bättre och tystare motor/förarmiljö.

- Skiljer det på Alkov- Halv- eller Helintegrerade?
- "Plåtbilar" typ Pössl eller My Little SMC - är det likadant med dem?
- Nuvarande lågkonjuktur - påverkan det närmsta halvåret eller året?
- mm mm
...............................................................................

Är det som med båtar att de är DYRAST på våren och BILLIGAST på hösten - strax innan de ska ställas av inför vintern??

Är det nån skillnad på olika biltyper?
Vad ser vi framför oss för priser med nuvarande utveckling - som vi hoppas sakta men säkert vänder uppåt under våren/sommaren -09? :)
.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

PatricS - jeg kan bare svare for det norske markedet, men går ut i fra at det og det svenske oppfører seg nokså likt. Perioden april til juni er toppen på slaget, mens prisene holder seg nokså likt til i august - deretter synker bruktprisene frem til januar hvor de begynner å stige frem til en topp i april.

Variasjonene kommer stort sett av at selgerne ser på risiko for rentetap.
Normalt så vil en overvintret bil koste det samme eller litt mer i april som den skulle kostet i august. Selgeren har tapt rentekostnaden på bilen i perioden.

Helårsbiler omsettes stort sett hele året, mens biler med dårlige vinteregenskaper omsettes bare på sommeren. På høsten / vinteren så er det mulig å diskutere ned prisene ganske mye, en må regne med at 6 mnd på lager koster 5% av prisen bare i kapitalkost, så kommer forsikring - vakthold og risiko for besøk i bilen av smådyr.

Brukt bil ville jeg kjøpt på denne tiden av året, lite folk i butikken og store muligheter for å få til en god handel.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Tack för info bla om den Norska marknaden för husbilar - förmodar att det är nåt liknande för den Svenska marknaden. Liknar båtprisernas variation under året.

Sökte häromdagen på en populär nät-köp-/säljsajt - på husbilar (hela Sverige) i prisläget 170-220 kkr.

Blev förvånad när jag hittade flera husbilar från -87, -88 och -89 som låg i pris på 175 - 205 kkr. Nu på hösten - i november. :cool:

De är ju ca 20 år gamla!

Håller en husbil så mycket längre än tex en vanlig bil?

F

F.d. 12300

Guest

Nej priset är för högt dom ska kosta hälften

F

F.d. 12300

Guest

För att utbudet på dom här bilarna är väldigt stort finns många bilar hos handlare blocket m.m dom är nästan 20 år gamla och priset på beg styrs av priset på en ny som kan höjas lite varje år men nu tror jag att priset på nytt inte kan höjas så mycket mer konkurensen mellan olika fabrikat är väldigt hård marginalen sjunker för handlaren det blir mindre luft i priset dom nya bilarna kanske rent av sjunker i pris man kan då inte överbetala inbyten som tidigare om man ens vill byta in bilarna det gäller naturligtvis alla beg nya som gamla men jag tror tappet blir störst på dom äldre

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Hmmm - tack!
Verkar vara ett intressant ämne (antal visningar) men få som vill tycka till om det.
Eller så är det uttömt.
Vintern och våren får utvisa hur HB-priserna utvecklas.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Jag skulle tro att det är ganska svårt att överblicka kostnadsläget i dessa ekonomiska orostider.
Husbilsmarknaden liksom alla andra marknader svävar just nu kanska fritt och ingen vet riktigt vad som händer när i tiden landningen sker.
Det borde vara så, oasett lagervolym, att priserna sjunker ordentligt när ekonomin börjar stabilisera sig igen. Håll bara ut ett tag, snart börjar börserna fungera som de ska och då blir det lättare även för handlare att sätta priser. Tror att de kommer att vara angelägna om att få snurr på hjulen igen.
Jag kollar själv husbilsmarknaden just nu för att dels hittar en husbil som passar och till bästa möjliga inköpspris. Det kan även bli en helt ny husbil, vem vet. Vi får se.
V-vacken

Toppen