• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HB-bygge nybörjare ...

F

F.d. 54355

Guest
Hej, jag har en peugeot boxer som jag tänkte bygga till hb, är bara skåp för närvarande, så det är att ta allt från grunden.


Jag tänkte sprutisolera skåpet mha ett byggbola och installera en elcentral på 223v (mha en lokal elfirma) och ha rejäla batterier i bodelen, 2kw som laddas med 650w solpaneler på taket som kan riktas och höjas vid behov. 2 eluttag fram och 2bak vid sängarna. Vi kommer inte att ligga ute på vintern utan det kommer att vår, sommar, höst (kanske några minusgrader någon gång på natten). Skulle panelerna inte räcka till så är det ju inga problem att ladda batterierna på en camping vid några övernattningar. Det blir väl normal användning av el, typ ladda telefoner, titta pa tv, några lampor- säng/matbord, värme (golvvärme via vatten eller elslingor om det inte drar för mycket el). Jag lägger sängarna rätt högt där bak så där kommer det att vara gott om plats för ev extra vattentankar för att kunna vara frigående så länge som möjligt.


Resten är jag osäker på och skulle ödmjukast vilja be om råd och länkar till installation av :

(i) kök (vatten, kylskåp-gasol?, spis),

(ii) toalett och dusch (vatten, avlopp) /storlek,

(iii) installation av vattentankar,

(iv) batteriladdare om så skulle behövas

(v) värme – tänkte ha enbart golvvärme – vattenburen eller elslinga?

(vi) Reservel? Hur kan man komplettera om det behövs, kopplar man laddning till bodelsbatterierna (2kw) via generatorn vid körning? Är det någon mening att ha ett litet dieseldrivet elverk i bagaget som reservverk?


Säkert en del tokiga frågor men då får ni leda in på rätt väg tack J !
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
En sak tänker jag att du kan glömma. Att köra värme på batterier.
Vilken sorts värme du vill ha beror ju på om du tänker stå enbart där det finns elanslutning. Då kan elgolvvärme vara en ide. Men annars är det Diesel eller gasol som gäller för värme.
Kolla gärna min tråd "Ambulansen" så får du lite grepp om hur jag har tänkt. Finns många andra byggtrådar och kolla igenom i få inspiration. Vad o hur du sen bygger beror mestadels på hur du själv tänker dig använda din bil. Fastna inte i hur "det ska vara" utan fundera över dina egna behov i första hand.
 
F

F.d. 22252

Guest
2Kwh batteri tar ju totalslut på en timme glöm det dieselvärmare är ok men oftast behöver man gas till en massa annat men så är det där med installationen. Gasolvärmare är inte billigt inte varmvattenberedare heller.
Men det som först bör göra innan man bygger något är att gå igenom bilen finns det rost fungerar allting motor växellåda ska var helt ok är inte grunden bra är det lika bra att lägga ner har själv pytsat in arbete och pengar i en dålig bil och totalt meningslöst.
Sen behöver man plats att jobba i utrustat med verktyg med ljus och värme sen ska man vara kunnig i diverse områden rent praktiskt Och räkna med att denna sommaren kommer inget att vara klart att resa med. Kommer gå åt en hel del pengar också så semesterpengarna försvinner i blårök. Vet man förutsättningarna är det större utsikter att lyckas. och läs allt som finns om byggen på forumet.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
De flesta svar beror på hur den ekonomiska biten ser ut för bygget, vad är er budget till någorlunda färdig bil?
Skalan på t.ex. toaletten sträcker sig mellan ingen alls, toahink, portapotti till väldigt lyxiga (dyra) helhetslösningar. Detsamma gäller alla andra frågor du har.

Bygger du själv, vad är din kunskapsnivå, vad har du för kompetens inom de områden som berörs? Kan du snickra, sy, dra vvs, göra plåtarbeten för ventilation och fönster etc. etc.?

En trevlig amerikansk inspirationskälla tycker jag är Bob Well på Cheaprvliving.
CheapRVliving
Nordamerikanskt fokus och stil med inriktning till permanent boende i billiga husbilslösningar, i framför allt hans gamla videos så upprepar han sig dock ofta och maler på om samma saker vilket kan bli lite drygt. På det stora hela är det dock intressant. Framför allt alla "tours" av folks hembyggen är såpass trevligt att kika på att man lätt förlorar nån timme här och var med tittandet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54355

Guest
Tack för svar och länkar! Jo, basen är bra, en 2014 i fint skick och jag är händig så resten av inredningen och snickeriet blir inga problem. El är jag dock inte kunnig inom, jag tänkte lägga 60-80k på bygget i materialkostnad, får lägga till lite om jag behöver installationshjälp inom vissa område som elen då. Man vill ju få det rätt från början med vatten och värme speciellt då det blir krångligt att ändra på då det väl är installerat. Räknar förstås med att det kommer att ta lite tid med de här grundinstallationerna då man aldrig gjort det tidigare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er i dag mulig å bygge helt uten gass, selv om enkelte biter koster noe mer i diesel utgave enn i gass. Når det gjelder el så forsøk å få det meste på 12V, kyl med 12V kompressor koster muligens mindre enn et 3-vei 12v/230V/gass.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja spisen går ju att få med sprit eller t.o.m diesel, kylen som knut säjer 12v med kompressor de går att klara på enbart solpaneler och ett par bra batterier värmaren diesel som värmer luften finns en rysk modell som verkar fungera bra komplett med det mesta från 5000kr. Ska man fricampa så är det bra om man kan göra sig fri från gas beroendet och i sverige är ju gasen väsentligt dyrare än t.ex spanien där man har ett väl utbyggt system med leveranser.
Slipper du göra ett separat ventilerat utrymme för gasolflaskor så sparar du både plats och vikt, en del har fasta gasoltankar men nackdelen med dem är att står du länge på en camping så måste du ta bilen och åka till närmaste mack som säljer gasol regelbundet.
Finns ju väldigt lite som man behöver 230v till det ska ju i sånt fall vara om man står på camping och har el till en elvärmefläkt eller till micron. Ett par elluttag är ju mycket enkla att dra jag har elluttag där yttre eluttaget kommer in under en säng sen har jag skruvat dit ett eluttag där jag behöver och bara anslutit det med en stickkontakt. Fördelen är att man inte behöver ha någon fast förläggning av kablar alltså ingen fast installation. Gjorde så med en tvättmaskin i badrummet hemma eftersom det är besvärligt med eluttag i badrum nu är den ansluten med en stickkontakt så alltså ingen fast installation, fördelen är att man kan dra ur kontakten när man inte använder maskinen. Föreslår att du blir medlem så fort som möjligt och får tillgång till allt på forumet sen är det bara att söka och läsa, allt det du behöver veta har avhandlats tidigare i diverse trådar.
 
F

F.d. 54355

Guest
det låter bra! kan man få kylspåpet att gå över till gasol om elen inte räcker till? eller det är marginal med elupplägget på 700w solpaneler och 2kw batterier. Kanske är plats for 1kw paneler. En vanlig elcentral med 220v uttag från solpanelerna och en converter 12v till kylen kanske? 220v ar val bra till tv, telefoner, kaffekokare och lampor? Kvar är väl då varmvatten, toalett, dusch och vattenpump? Räcker elen till att driva det eller ska man ta det via en dieselbrännare? Kanske gasol till spis och plattor tycker jag låter ganska praktiskt om man vill fricampa nagon vecka i taget, om tar in pa en camping om det behovs laddas. Jag funderar pa att kora med rem och hangslen till varmen ,såg att det inte är dyrt att lägga in elgolvvärme så kan man ju använda den på campingen, samt en liten dieselvärmare för luftburen värme vid behov. Trodde jag blev automatiskt medlem via att öppna konto och logga in men det ska jag kolla upp det.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Trodde jag blev automatiskt medlem via att öppna konto och logga in men det ska jag kolla upp det.

En intressant del i byggande är hur man tänker kring dold eller utanpåliggande dragning av el/vatten/gasol. Det avgör ju hurvida det är enkelt eller lite krångligare att ändra och bygga om system allt eftersom. Detsamma gäller om man bygger upp inredningen på plats, eller använder sig av ett modulsystem som med mer eller mindre krångel går att montera ur efter behag eller nödvändighet.

Det finns svagströms-golvvärme som man får lägga själv, där har du förmodligen en insparad slant i byggnadskostnad.

I vår fabriksbyggda kör vi värme via gasolkamin, spisen på gasol, varmvatten på 240V och kylskåp på 12v/240v/gasol. Jag är nöjd med upplägget, det enda som egentligen saknas är en (snål) micro som vår inverter klarar av.

Hur mycket dubbla system och fricamplingskapacitet behöver man med alla system igång dagligen?
Personligen gillar jag att leva uteliv så mycket jag kan om jag fricampar, vilket gör att jag egentligen inte kommer göra åt med speciellt mycket hushållsel/gasol då det mesta av matlagning och disk sker utomhus, likaså personlig hygien.
Vill jag trots en regnig dag osa ner bilen med att steka fisk eller kör jag igång min utespis (jag gillar spritkök som backup)? Behöver jag ha en varm dusch i bilen, med allt det innebär av fuktighet, när min campingdusch ändå hängt ute hela dagen och är varm?

Du får ta mina funderingar och förslag med en liten nypa salt då jag är ny på husbilandet, men alla års erfarenhet av campande generell och fricampande utanför bil i synnerhet gör att jag åtminstone har koll på vad jag vill ha en husbil till. Jag behöver inte i första hand ett rullande hus, jag behöver en rullande campingplats.

Man blir medlem på forumet för att kunna skriva i vissa delar av det. När man blir medlem i HBK får man tillgång till hela forumet bland annat.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vi har 2 nivåer, de som kun er registrerte og kan lese og skrive i et lite utvalg av forumet. Betalende medlemmer har tilgang til hele forumet med blandt andre saker husbilsplasser og føremåner.

Når det gjelder et 12V kylskåp med kompressor så er forbruket normalt godt under 50W i snitt over døgnet, hadde selv en 110 liter fryser som hadde snitt på 50W ved -18 grader i boksen og +30 i omgivelsen. Ved selvbygge ville jeg i dag ikke installert gass, men satset på diesel for alle varme steder og 12V for kylskåp selv om det medfører en noe høyere pris da en må ha solpaneler. For meg ville 300 Wp paneler vært et minimum, og rett oppsett med LFP batteri og optimalisert BMS og ladning.
 
F

F.d. 54355

Guest
tack för tankarna, det låter vettigt, hela upplägget verkar sunt och praktiskt för fricamping, inte minst gasol till kylen om elen tar slut, resten klarar man ju sig utan ett litet tag om det skulle krisa men det skulle ju inte vara kul om kylen slocknade. vi verkar ha ungefär samma bakgrund på camping, jag har campat en hel del också men har 0 erfarenhet av husbil. vi kommer nog mestadels använda bussen när det inte är så väldigt kallt ute. jag tänkte lägga en del krut på isoleringen så den blir riktigt bra och funkar som fuktspärr mot karossen också, och därmed mest ha elbehov för vatten, pumpar, lite elprylar och tv. Jag funderar faktiskt på att dra en del sladdar och slangar via hyfsat snygga rör, typ kanske koppar eller annat som ser estetiskt vettigt ut, just för möjligheten att ändra och vid problem, läckor och så. miniminivån av bekvämlighet sätts av min fru om jag inte vill åka ensam, haha!
 
F

F.d. 22252

Guest
Var ute ett par dagar när det var riktigt varmt ute och med 75w solpanel och kompressorbox så höll det kallt utan att batteriet 75Ah tappade spänning går ju inte så många minuter i timmen. Vill man ha utanpåliggande så man lätt kan ändra och även blanda 12v och 230v så är ju en plastkanal bra. Glöm att använda el till värme om du inte står på en elplats, kan du lite elräkning så förstår man att det är mycket lite värme man kan få på det sättet, ska man lägga golvärme har man låg spänning av säkerhetskäl man använder då transformator från 230v vilka inte är gratis. Finns bara diesel eller gas om du inte har tillgång till 230v. I båtar har man inte gas eftersom det är mycket farligt, jag tycker att du ska kika på hur man löser problemen i en båt, finns forum för det. 200kr tror jag det kostar fortfarande att bli medlem i HBK då kommer det ett paket med dekaler och annat sen kostar det 100kr /år. De pengarna har jag sparat in många gånger bara rabatter har sparat in medlemsavgiften plus all experthjälp jag fått och vänlig omtanke när det varit skarpt läge.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Alltid kul att läsa om nya projekt.
Du har fått så mycket goda råd ovan som jag håller med om. Läs lite om hur DukatoAffe gjorde ett verkligen snabbt bygge. Har själv hållit på i tre år med mitt bygge så där kan du också läsa i detalj om olika lösningar med en gammal bil (1996) ”Bygga om Mercedes Sprinter” men det finns också hur många som helst lösningar i forumet om dina ev undringar. Du har verkligen hittat rätt forum hur du går tillväga med ditt projekt.
 

Leifh

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Umeå
HBK-Nr
28322
Medlemskap
2022
Hej!
Ett tips är att söka "Greg Virgoe" på YouTube. Han beskriver alla moment i ett husbilsbygge på ett mycket bra sätt.
 
Toppen