• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hastighetsregler för PB trots reg. som LB

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Vet någon om det är bilens vikt, eller hur den är registrerad, som avgör vilka hastighetsbestämmelser man skall rätta sig efter?

Blir lite fundersam då jag läser på wikipedia att PB II lyder under samma bestämmelser som PB I men att om den är reg. som lastbil OCH väger över 7,5 ton så gäller 80 resp. 90 km/tim.

Min gamle kämpe har totalvikt 4.200 kg.

:mcride:

Daghil

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
19892
Medlemskap
2021
Sv: Hastighetsregler för PB trots reg. som LB

Alla registrerade som Pb2 ska/kan köra så fort som hastighetsskyltningen anger dvs 20-120 km/h oavsett vikt.
Detta gäller i Sverige, utomlands måste man ta hänsyn till vikten över 3,5 ton som i allmänhet innebär att regler för lastbilar gäller.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Misstänker väl också att det är registreringen som avgör. Har "tung bil" skyltar i baken också. Det är ju utomlands jag vill vara med husbilen. Ingen mening med att registrera om till PBII. Vet inte ens om det går. Dessutom har jag för mig att både skatt och försäkring blir högre.

Har heller ingen brådska. Varför surrar jag då om det? Alltid nyfiken.

:)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Tung lastbil börjar väl över 3,5ton (?)
Vi typade om vår till PB2 denna sommar.
Skatt mer än det dubbla
Försäkring oförändrad

F

F.d. 25045

Guest

Wikipedia bra Transportstyrelsen bättre.

F

F.d. 25200

Guest

Vet någon om det är bilens vikt, eller hur den är registrerad, som avgör vilka hastighetsbestämmelser man skall rätta sig efter?

Blir lite fundersam då jag läser på wikipedia att PB II lyder under samma bestämmelser som PB I men att om den är reg. som lastbil OCH väger över 7,5 ton så gäller 80 resp. 90 km/tim.

Min gamle kämpe har totalvikt 4.200 kg.

:mcride:

Du har en tung lastbil, över 3500 kg, alltså är det 80 resp. 90 km/tim som gäller i Sverige

MVH
stig

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023

I Sverige gäller
Pb klass 2 samma hastighet som Pb klass 1 oavsett vikten på fordonet.
Personbil och lätt lastbil upptill 3,5 ton som ovan, i övrigt räknas lastbilen som tung också reglerna gäller som för detta.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Egentligen är det mycket enkelt i Sverige:
Personbilsregistrerad husbil, oavsett vikt: Skyltad hastighet.
Latsbilsregistrerad husbil upp till 3,5 ton: Skyltad hastighet.
Latsbilsregistrerad husbil över 3,5 ton: "Lastbilsfart" - d.v.s. normalt 80 km/h, men i vissa fall 90 km/h.

Åker man utomlands är det lite mer komplicerat, för där gäller respektive lands nationella lagstiftning.

Toppen