• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hastighetsmätaren slutade fungera

F

F.d. 16992

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 15
Chassietyp: Flatgolv
Motortyp: 2,3 JTD 110 hk
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Rapido
Husbilsmodell: 709F
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Elsystem
På min senaste resa som gick till Bornholm slutade plötsligt hastighetsmätare, vägmätare och farthållare att fungera. Jag har letat efter ev. säkringar som kunde vara trasiga men inte hittat någon. Mycket tyder väl på problem med givaren men jag undrar om detta är vanligt och om fler råkat ut för samma sak.

Som tur var hade jag en GPS-navigator som visar hastighet för man är ju inte riktigt van vid de danska hastighetsgränserna på 60 och 80 km/t.

F

F.d. 23881

Guest
hej
Samma har hänt för mig hastighetsmätare, vägmätare och farthållare fungerar inte.
Även jag har en 2005a
Enligt verkstaden var felet att kabeln lossat från växellådan. Enkelt att åtgärda blev debiterad 0,5 timme

MVH
SO

Geje

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2025
Samma här men efter en del letande hittade jag en kabel som var lindad ett varv runt kopplingspedalen och den hade skavts sönder när jag frikopplade så det blev kortsslutning, det visade sig vara den av fiatverkstaden eftermonterade farthållarens kabel från varvtalsgivaren på växellådan som skadats. Klippte av och lade rätt kabeln, skarvade ihop sedan fungerade det igen. Det är en 06-a.

MVH Roger

Toppen