• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighetskameror

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hastighetskameror

Takk Lelle_22 - dette er normaldrift for ATK, det som er det nye i det norske er at ALLE biler fotograferes ved kamerapunktene - ikke bare de som i øyeblikket kjører for fort. Tiden fra bilen passerer ett punkt til den passerer neste punkt brukes for gjennomsnitsberegning av denne bils fart -er det over det tillatte så lagres begge bildesett med nøyaktig tidspunkt og beregnet hastighet. De bilder som ikke viser biler med for høy hastighet skal slettes automatisk.

Like nord for Lillehammer har en prøvestrekning med dette systemet vært i drift i en tid - nå skal det plasseres ut flere slike strekninger og storebror ser deg stadig mer.
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Hastighetskameror

Hej Knugrone!
Utan att veta, kan jag tänka mig att ATK, så småningom, kommer att utvecklas här i Sverige också - allt för att minska dödsfallen och svårt skadade i trafik.

Kör försiktigt du också!

Lelle_22
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Hastighetskameror

Vadå storebror ser dej,det är ju tydligt att han måste det ,när inte vi själva klarar av att sköta oss.
Det råder ju rena anarkin ute på vägarna ,utom när det varnas för poliser.
Tvära inbromsningar före kameror och sen full gas till nästa och en fullständig noncalans av vad det står på stolparna.
Det är ju inte så lätt att hålla reda vad det är för fart heller,det är ju så mycket annat man ska göra när man kör bil,prata i telefon exempel,det är ju viktigare en bilkörningen.
En jämn hastighet är det i särklass mest ekonomiska körsättet ,det slår även dessa fartglada gossar,
för den tid dom tror att dom kör in kostar och kan kosta väldigt mycket!!
Bernt
 
Senast redigerad av en moderator:

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskameror

Hej

Jag var på ett studiebesök på ATK i Kiruna i somras. Det är alldeles riktigt som Lelle säger. Någon snitthastighetsmätning mellan kamerorna förekommer ej för närvarande men tekniken finns.

Det är vägverket som sitter med statistiken och gör bedömningar vilka vägsträckor som skall aktiveras och de ger instruktioner till Kirunaenheten att aktiver dessa vägsträckor.

/Kenneth/
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Hastighetskameror

Här i Finland finns minst lika många kameror som i Sverige och de gör nytta. Sedan finns det stora skillnader i trafikvett.
Skillnaden mellan en svensk och en finsk bilist är att den senare sällan kör för fort utan håller en jämn och laglig hastighet och att trafiken därför flyter smidigare än i Sverige.
I Sverige är jag ofta rädd i trafiken. Ryckig körning, ingen blinkers, tvära inbromsningar vid kameror, trängningar, omkörningar på fel sida och ibland vansinniga hastigheter är det som möter oss lantisar på väg genom Sverige.
Ni borde ha kameror på varje kilometer svensk väg. Det verkar vara det enda som hjälper.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Hastighetskameror

Håller med Dej Birkaland på alla punkter!!
här är det med livet som insats,om det var deras eget var ju skit samma men många oskyldiga drabbas.
Bernt
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskameror

Hej!

Måste hålla med Birkaland, det är mycket behagligt att köra bil i Finland. Efter någon dags körning säger frun, "märker du att alla ska inte förbi". Å visst hade hon rätt, höll vi rådande hastighetsbegränsning va det ingen som körde om och tyckte vi att den hastigheten va för hög, då väntade de med att köra om till rätt tillfälle. Vi körde Nådendal, Helsingfors, Savolina, Poulanka, Raate, Rovaniemi, Ivola å över till Norge via Karigasniemi. Det blev som sagt några mils erfarenhet. Vi kommer säkert att återvända till Finland och en av alla anledningar ä just den behagliga trafikrytmen.
Jag kan inte förstå varför dessa trafiksäkerhetskameror upprör så förbannat. Särskilt dem som kör lagligt å ändå är förbaskade. Ta en semester tripp till Finland och pröva på hur trevligt det kan vara i trafiken. Kanske är det t-kamerans förtjänst, jag vill i varje fall tro det........

mvh Bill o Ann-Britt och God H-jul till alla :santa-5-icon::santa-5-icon::santa-5-icon::santa-5-icon::santa-5-icon::santa-5-icon::santa-5-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Hastighetskameror

Efter att ha läst om hur det är i vårt grannland Finland, så kan man ju önska sig som H-Julklapp, att denna form av bilkörning kan sprida sig till Sverige.
Mvh, / Kurt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hastighetskameror

Personligen tycker jag det är bra om navigatorn varnar för kamerorna pga att jag annars har svårt att veta vilken hastighet som gäller! Det verkar ju som om vägverket vill ha in lite extra skattepengar. Dessutom är det ju extra häftigt om de kan beröva några stackare på körkortet. Det har inte så mycket med trafiksäkerhet att göra. De som har gjort fortkörning till sport klarar sig ändå genom att vidta andra åtgärder!
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskameror

Varför är man så bekymrad om hastighetskameror?
Håller man hastighetsbegränsningen "inga kymmer". Dessutom sparar man bränsle och en sak till... om man råkar ut för en trafikolycka kanske man överlever.
Lell_22


I alla bilar så visar inte hastighetsmätarna lika/rätt och att sedan personer är osäkra eller har noll koll på vilken hastighet som gäller på vägsträckan kan man ju undra för om jag kör i 90 på en 90 väg samt har bilar framför sig och bakom sig och sedan kommer en kamera ...VAD GÖR DOM I bil nr 1 ?? Jo dom bromsar till 80 km/h .... Varför ?? Eller har jag bara råkat ut för det ?

Man får väl köra i 90 på 90 väg eller ?

Detta skapar hos mej en liten irritation .

Är folk osäkra på gällande hastighetsbegränsning så kan dom ju spara några stolpar och sätta hastighetsskyltarna på kamerastolpen .

En annan sak som jag anser är bra är ju dom tavlorna som visar vilken fart man har för då ser man ju hur mätaren stämmer .
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Hastighetskameror

:sleep:En sak som slår mig när vi alla talar om hur duktiga vi är att hålla farten .......:singing-icon:

alla har vi olika bråttom fram till våra destinationer av olika skäl...och det som gör stor skillnad i sommartrafiken exempelvis är om alla hjälps åt att flytta på er om någon nu skulle vilja åka om er och inte ( sätta på sig attityden)att jag har också betalt skatt och behöver inte flytta mig därför ...Ni som känner igen er hjälp gärna till ..jag kör själv lastbil och har inte all tid ivärlden alla gånger att glida i 60-70 km ..för jag kanske inte har semester och jag har inte skapat alla lagar och krav att varor ska vara framme i tid
Så flytta er gärna in på en rastplats lite oftare och släpp förbi folk som vill åka lite fortare
så kanske vi inte behöver alla fartkameror i framtiden:D

något som kanske skulle hjälpa till ......vi som kör lastbil måste göra en hälsoundersökning med start vid 45 år ålder det kanske skulle vara behövligt för flera i trafiken kanske dom med stora husbilar också borde göra......ett körkort är ingen rättighet utan något du fått till låns och ska lämnas tillbaks när du ej är lämplig förare längre
MVH Greven:sleep:
 

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskameror

Greven!
Tänkvärda ord för många.
Kör själv buss, vet hur det är när div. fordon inte kan hålla, varken ur vägen, eller farten.
Jag vet hur du känner dej. Jag har också tider att passa, bussbyten, pendeltågsavgångar, etc., etc.
Tack för dom orden, nu känner jag att vi är minst 2 som inte tycker om dessa s.k. "förare".
MVH
HBK 2483
Bengt
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskameror

:sleep:En sak som slår mig när vi alla talar om hur duktiga vi är att hålla farten .......:singing-icon:

alla har vi olika bråttom fram till våra destinationer av olika skäl...och det som gör stor skillnad i sommartrafiken exempelvis är om alla hjälps åt att flytta på er om någon nu skulle vilja åka om er och inte ( sätta på sig attityden)att jag har också betalt skatt och behöver inte flytta mig därför ...Ni som känner igen er hjälp gärna till ..jag kör själv lastbil och har inte all tid ivärlden alla gånger att glida i 60-70 km ..för jag kanske inte har semester och jag har inte skapat alla lagar och krav att varor ska vara framme i tid
Så flytta er gärna in på en rastplats lite oftare och släpp förbi folk som vill åka lite fortare
så kanske vi inte behöver alla fartkameror i framtiden:D

något som kanske skulle hjälpa till ......vi som kör lastbil måste göra en hälsoundersökning med start vid 45 år ålder det kanske skulle vara behövligt för flera i trafiken kanske dom med stora husbilar också borde göra......ett körkort är ingen rättighet utan något du fått till låns och ska lämnas tillbaks när du ej är lämplig förare längre
MVH Greven:sleep:



Har du märk som tradarchaffis då du kör att många ligger i nosar i rumpen på släpet och när du går ut på vägrenen så kommer dom knapp om , detta med att växla ner och trampa pelle i mattan så dom kommer om har jag iallafall inte sett så mycket av när jag kör på vägrenen med husbilen .
Jag har under alla mina 28 år som körkorts innehavare bara fått visa körkortet en gång och då behöll dom det ;) :( men det är så om man inte sköter sig ...
(Men jag har bara varit inblandan i en olycka 1 gång då ett rattfyllo med 1,82prom. rammade mej )
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Hastighetskameror

Det var ju egentligen hastighetskameror detta gällde ,men det gäller även detta.med olika fart och det finns tydligen alla sorters bilförare ,även i detta forum,kul är ju det. Är själv väldigt noga att kolla i backspegeln vad som rör sej bakom husbilen ,om man inte håller fartbegränsningen (saktare )måste man släppa om bakomvarande så fort som mölligt,stanna på en Pplats eller sakta in på en bankett om sådan finnes.Detta tycker jag är OK.Men när yrkesförare kör med tunga fordon i mörker ute på banketten mil på mil i 90-100 km,är jag förundrad över deras ,eller avsaknad av hjärnfunktion.
Det är inte allom bekant att försäkringen ej gäller på banketten för tung trafik.
Har själv kört långtrad och tungtransporter i hela mitt liv,men nu bara fritidsfordon tack och lov.
Mvh Bernt
 

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Sv: Hastighetskameror

Om du inte har gjort något olagligt, behöver du ju inte heller vara rädd eller hur?!!!
Blir du fotograferad, så vad är det med det??? Har du inte rent mjöl i påsen eller?
Hastighetsgränserna är inte godtyckligt satta utan det finns en tanke bakom tror jag.
Håll hastigheten och försök att acceptera läget!!!

Erling
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hastighetskameror

Min erfarenhet är att det inte är många som alltid håller hastighetsgränserna. De fåtal som gör det håller för säkerhets skull 10 km/t lägre hastighet vilket blir minst 15 km/t när man räknar bort hastighetsmätarens feldifferens. Kanske skulle man ta bort alla kamerorna när fartgränserna i alla fall inte efterlevs? Som förbudet att gå mot röd gubbe!
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskameror

Jag försöker att "alltid" hålla hastighetsbegränsningar.Misslyckas ibland när man missar en skylt. Tror att det är ganska vanligt. För enligt forskningen kan vi inte ta till oss all information som finns efter vägarna. Men som ovan skriver så kör jag lite saktare och blir en bromskloss istället. Samtidigt så är felvisningar på hastighetsmätaren ganska varierande då är det lätt att någon tycker att man kör för sakta. Jag vill minnas att jag har läst att det finns att installera i fordon en AUTOMATISK hastighetskontroll. Så att det inte går att köra för fort om den är ikopplad. Den är urkopplingsbar för krissituationer. Om den "finns" varför sponsrar inte staten att vi som vill få en sådan inkopplad kan få köpa en sådan till subventionerat pris. Jag skulle inte tveka. Men jag tror att hastighetskamerorna har 2 funktioner Nr 1 att rädda liv. Nr 2 att dra in pengar till stadskassan. Jag tror att staten är lite synisk.
Ha det
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Hastighetskameror

som någon sa "
Om du inte har gjort något olagligt, behöver du ju inte heller vara rädd eller hur?!!!
Blir du fotograferad, så vad är det med det??? Har du inte rent mjöl i påsen eller?
Hastighetsgränserna är inte godtyckligt satta utan det finns en tanke bakom tror jag.
ett konstaterande från greven "Är du säker på detta" ????alla gånger alltså ärligt säj....
Håll hastigheten och försök att acceptera läget!!!":eek:

kan man acceptera detta näe inte en chans det handlar om folks integritet att få vara sig själva jag skulle aldrig kunna acceptera detta !!!!!!!
jag vill inte att någon snokar i min soptunna el liknande vare sig jag fifflat eller ej .........greven
skrota alla kamerajävlar och bygg bättre vägar det är vi värda ....:D
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen