• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighetsbegränsare

Krister 820

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024
Enligt vårat kära Vägverk skall en husbil uttagen efter 1 januari 2005 och har en totalvikt mellan 3500 och 7500 kg montera en hastighetsregulator för att man inte skall kunna köra fortare än 90 km. Enligt vissa skall man bara behöva programera om någon styrenhet i motorn. Jag har en Fiat 2,8 JTD 2005 års modell uttagen 1 juni 2006 med en totalvikt på 4500 kg. Är det någon som gjort detta och vad kostade det?

Peter.Bil

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1438
Medlemskap
2025
Sv: Hastighetsbegränsare

Hej.
De ägare till husbilar reggade som tung lastbil,skall för att kringgå hast-begränsarregeln,regga bilen som Pers-bil klass 2.Detta kan göras utan några extra intyg.
M,v,h Peter

Krister 820

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024

Det stämmer. I mitt fall går fordonsskatten upp med 1400:- per år. För att besikta om till Pb 2 utan intyg måste det vara gjort före den 31 oktober 2007. Från 1 november måste man ha ett intyg som säger att fordonets bromsar är godkända för hastigheter över 110.

Ulf 216

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
216
Medlemskap
2025
Hastighetsregulator

:snowman-1-icon:Hej!
1/1-08 kom en ny lag att man skulle sätta in en hastighetsregulator på tunga lastbilar över 3,5 ton.
Hur har ni gjort med era husbilar, som inte är nerklassade till personbilskl 2?
Gäller Fiat som jag har.
Häls Ulf

F

F.d. 11203

Guest

Hej
Jag har också en tung lasbil Mercedes sprinter var kontakt med Hedin bil det skulle kosta 1200 kr plus moms att få en hastighetsregulator jag tycker att det är bra att ha tungreg. och vill helst inte göra om till pb2 man vet inte vilka överaskningar staten har mot fritidsfordon framöver.har hört att en husbil i danmark har en skatt på ca 15000 kr
mvh deicer

Ulf 216

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
216
Medlemskap
2025

Företagen som ska sätta in hastighetsregulator måste ha godkänt genom Swedac, enligt dom.
Fiat har inte lämnat in, sa Swedac.
Fiat svarar att det inte är vårt problem. Tack vare att de är gjorda som lätt lastbil. Sedan sätts det på en bodel, då går han upp till tung lastbil. Jag har en Frankia 820gd med alkochassi, vikten 4,5 ton. Då är det svårt att få ett företag som gör om den. Det är enklats att klassa ner den sa dom. Det finns några företag i Sverige som skrivit in till Swedac och vill ha godkänt att göra om. Så uppfattade jag det. Alla säger olika. Än så länge vet jag inte vem som ska göra jobbet. Det är både för o nackdelar. Skatten kommer säkert att gå upp på tunga bilar också.

F

F.d. 11203

Guest

Hej
Konstigt har inte FIAT några tungreg. fordon
mvh deicer

Ulf 216

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
216
Medlemskap
2025

Fiat har sagt det, att dom bygger bara lätta lastbilar. Sen sätter dom ditt en annan bakdel. Så blir den tung lastbil.

mvh Uffe

Ulf 216

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
216
Medlemskap
2025

Jag fortsätter sökandet
Jag har haft kontakt med ett företag i Örebro som satte in regulatorer på 90talet. Han ska kolla upp det här, för enligt honom så finns det inte grejer än. Dom nya grejerna måste typgodkännas först innan de sätts dit. Lagarna kommer tydligen först innan det praktiska är löst. Han ska höra av sig till mig, så jag återkommer med information.
Mvh
Uffe

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

Hej I Finland så gäller regeln för lastbilar över 3500kg från 10/2001 framåt och orginalboxen går ej att programmera på Fiat så då har det blivit att byta boxen
som kostade för ett år sen ca 700€.Mercedes går att programmera så det är betydligt billigare. Mvh Tom

Senast ändrad:
Toppen