• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

HASTIGHETER FÖR HUSBIL

slutseglat

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
4843
Medlemskap
2025
Hej alla kunniga hbkare.
Detta är första husbilsåret och jag har en fundering över med vilken hastighten man kan köra med utomlands. Det är Pb 2 med totalvikt
4000 kg. Är det hastigheten för personbil eller är det vikten över 3,5 ton
som bestämmer hastigheten? Tacksam för kunniga svar.
Mvh/Slutseglat-

slutseglat

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
4843
Medlemskap
2025
Sv: HASTIGHETER FÖR HUSBIL

Hej Paffw, så har jag uppfattat det. Enligt polisen så är det registreringen som gäller i Sverige så då blir det personbilsfart. I instruktionsboken fanns en tabell över hastigheter utomlands som utgår från vikten. Tex, Danmark över 3,5 ton är det 70 km, Tyskland 80 km. Är detta rätt uppfattat?

F

F.d. 12358

Guest

Här lärde jag mig nåt :)
Jag har alltid undrat varför långtradarna ligger på runt 85 på motorväg, jag trodde de fick köra 90.

(Jag brukar lunka fram i deras tempo utom i uppförsbackar...)

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Långtradarna får endast köra i 80 km/tim. Det är endast lastbil utan släp som får köra 90.

F

F.d. 53076

Guest

det stemmer at hastiheten i Danmark er 70 . Tyskland 80 men etter 1ste. Januar 2011 ble
det for husbil inntil 7,5 tonn tillat med 100 km mrn drt gjelder bare på aautobahnen

Ulf Th

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2025

Beträffande Spanien står följande att läsa på Motormännens hemsida (som har mycket läsvärd information):

Husbil oavsett vikt, personbil med släp
landsväg 70, bättre landsväg/motorled 80, motorväg 80 (fordon med husvagn) eller 90 (husbil och fordon med lättare släp)

Länk till ovanstående citat:
http://www.motormannen.se/Resan/bila-i-europa/bilresfakta-land-for-land/spaninen.html

/ Ulf

Senast ändrad:
F

F.d. 18414

Guest

Dettae är korrekt: i tyskland bör husbiler upp till 7,5 ton totalvikt köra 100/kmh
Men tänk: omkörningsförbud för lastbilar gäller OXA för husbilar över 3,5to !
MvH Wolfgang

F

F.d. 25203

Guest

I fasta Finland och på Åland är det olika regler. På Åland gäller för bilar under 3500kg samma som för personbilar, det som står på skyltarna och med släp max 70km/h.

Bilar över 3500 följer samma som lastbilar och det är max 80 km/h och max 70 km/h med släp.

Men i fasta Finland har dom även bilar under 3500 kg som har begränsad max hastighet till 80km/h eller 100km/h dessa bilar måste ha en lapp som det står deras max fartbegränsning bak på bilen. Men jag vet inte så mycket om dessa regler.

Toppen