• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hashtag?

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

hianders

Guest
Det dyker upp så många nya ord i dag, vad är t ex en hashtag??

Hur kan man kalla alla nya forum för "sociala medier" när de nästan enl min mening är asociala, d v s människor tar ju snart inte kontakt på "vanligt" sätt via telefon, möten eller brev/kort! Det mest moderna jag ägnar mig åt är väl mejl och sms samt Skype.

För att inte tala om vikten av nyanser i rösten vid samtal, kroppsspråket m m.

En möjligen gammaldax

fru hianders/Inger

Senast redigerad av en moderator:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hashtag?

Det dyker upp så många nya ord i dag, vad är t ex en hashtag??

Hur kan man kalla alla nya forum för "sociala medier" när de nästan enl min mening är asociala, d v s människor tar ju snart inte kontakt på "vanligt" sätt via telefon, möten eller brev/kort! Det mest moderna jag ägnar mig åt är väl mejl och sms samt Skype.

För att inte tala om vikten av nyanser i rösten vid samtal, kroppsspråket m m.

En möjligen gammaldax

fru hianders/Inger
För att inte tala om hur mycket arbetstid som används för dessa "sociala" medier. Tur att man inte är arbetsgivare längre.......

H

Husbilgolf

Guest

Hashtag är väl ett lite eller kort meddelande, tror jag. Men negativ till sociala medier? Nej, för mig i en ålder av 62 betyder det ny-upptäckta "gamla" kompiser, plus att man har lite mer idé om folk än man annars har. Så kostar det mindre och är ett snabbare sätt att ha kontakt med folk, tycker jag. Men Instagram och Twitter bruker jag inte. Fortfarande är det tid till sammans, som verkligen betyder nåt!

H

hianders

Guest

Håller med om tid tillsammans som oerhört viktig!!! Jag kan också förstå alla som hittar gamla vänner, skolkamrater m fl på Facebook!! Men, att i detalj veta vad folk skall göra kommande timmar el dagar är för mig ointressant. Tur att vi är olika kanske?!!

Brukar videoskypa med ett barnbarn ibland som bor en bit bort. Oftast har han dock inte tid att prata med mormor då han spelar dataspel (vid 5 års ålder). Vart tog tiden vägen då man läste serietidningar och la pussel?? Dataspel är väl kanske en bra "barnvakt" för dagens unga föräldrar??

Inger

PS Jag anses dock ganska "modern" av mina kamrater som är i min ålder, 64 år +/- eftersom jag hanterar dator relativt väl. DS

F

F.d. 4220

Guest

Hashtag började användas på Twitter som en sorts rubrik.
Man kan söka på dessa Hashtags för att få läsa allt i ett ämne.
Man kan också skapa dessa hashtags som man vill och om andra blir intresserade så fortsätter de med samma "tag".

Vår hashtag skulle nog se ut så här (om inte någon redan använt det till något annat): #hbk
# kallas "hash" på engelska.

Jag ser det som att det är ett kompletterande sätt att umgås. När telefonen var en nyhet fanns säkert samma obehag mot den; "Folk slutar att umgås och bara ringer till varandra".

Allt förändras och vi med.

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:
H

hianders

Guest

Du har så rätt, det bästa mediat ö h t.

Men med "sociala medier" menar man ju idag; twitter, Facebook, Instagram m fl
Och det är ju klart, ser man till antalet personer som är inne så kanske det kan betecknas som socialt medium. Ordet social har lite annan klang för mig, exempelvis tidigare när man sökte jobb så efterfrågades social kompetens.

Nåväl, ville eg bara lyfta fram Hashtag och de nya begreppen som tillkommit i språket idag.

Tack för mig.

Inger

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Om man inte frågar får man inte veta, och det vimlar ju av nya begrepp idag, så det är klart att det är mycket att hålla reda på! :)

Hur "sociala media" funkar och utvecklas tycker jag beror HELT på vilka som använder det i var och ens närhet. Min Facebook ser ju helt annorlunda ut än någon annans, beroende på vilka och hur många vänner jag har, hur mycket jag väljer att dela och hur aktiv jag är osv.

För egen del funkar Facebook mer som ett forum likt detta än ett anonymt klotterplank som många ser det som tror jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen