• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Har vi möts / jobbat ihop som lastbilschaufförer?

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Det borde vara rimligt att i en så här stor skara, finna någon man mött / jobbat ihop med ute på lastbilsvängen.

Själv körde jag hos Magnusson & Söner i Hanhals/Kungsbacka under sena halvan av 70-talet och in något år på 80-talet för att därefter köra för Walter Lindfors Åkeri Åsa fram till 1986, då jag la av.
Har vi några beröringspunkter?

Nu efter att jag slutat inom IT-världen så har jag återvänt och börjat köra lite i den utsträckning som jag har lust till!

T

Teddi

Guest
Sv: Har vi möts / jobbat ihop som lastbilschaufförer?

ja körde hos magnusson i hanhals innan ja skaffade eget.en rolig grej ja minns va när vi hämta en trailer i hamnen med minkmat till svenljunga.allt låg utan pall så vi fick handlasta.efter detta va de bara att slänga sina kläder.har du nåt minne av dylikt?

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Jag körde åt Gösta Wiberg i Trelleborg som senare blev Linder Inter Trading det var på sent 70 tal in på 80 talet. Jag brukade då ha sälskap med en del Walter Lindfors bilar ned till Grekland på min väg till Bagdad bl a Josef Karakas och Osborn som jag fortfarande träffar då och då. Sen var där chaufförer med smeknamn som inte hör hemma här på sidan så det är inte alls omöjligt att vi träffats någon gång .

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

haha jag minns både minkmaten och svenljunga, tusan va det lukta.

Fanns ett nere i Ronneby vill jag minnas med minkmat.
Kom fram sent en kväll och gick ut och gjorde en lov.
Plötsligt small det som tusan. lätt skärrad och övertygad om att någon smällde på med ett hagelgevär så tassa jag listigt tillbaka till bilen.

Visade sig vara en karbidkanon för att hålla fåglar på avstånd!

Senast ändrad:
T

Teddi

Guest

hur e de nu?finns åkeriet kvar? va längesedan ja såg dessa gröna dragare.e dom i livet pappa med söner?

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Teddi:

Dom finns kvar, jag språkade med Bengt för några veckor sedan.

60 bilar har dom igång men om det är egna vet jag inte.
Den militär gröna färgen har dom lämnat därhän, det var farsgubbens färg vill jag minnas, men han är nog borta!

Var vi där samtidigt månne? Jag körde nästan uteslutade på Norge.

Senast ändrad:
T

Teddi

Guest

i början va ja där som lärling.killen som skulle lära upp mej va väldigt kortväxt.han hade kört där i många år.detta va i början på 70 talet.ja kommer inte ihåg hans namn.e du liten?:twitcy:

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Allt är relativt, men 175 cm är nog inte så liten,men jag tror jag minns vem du menar.
Jag kom dit runt 76/77 tror jag.

Har du en bror som heter Kent möjligen och hade eget i Kolla kanske?

T

Teddi

Guest

måste va nån annan.ja minns att han fick klättra en bra stund innan han va i hytten ibland fick man putta på.den andra känner ja inte.men ja minns walter lindfors.körde inte dom ihop på nåt sätt med trailer express? fanns en åkare där som hette janne jacobsson.hade ett tiotal bilar som gick mycke på iran irak..saudi arabien egypten bl.. ann..någon som minns?

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Tydligen är det inte samma Walter Lindfors (vet inte om det finns fler) jag menar den jag tar efter är den med sina nya Eurotrotter med sovkabin på taket på 80 talet vilket var totatalt omöjligt att sova i Grekland på sommar perioden.Jag tror det var ca 1987 då flög vi ned 4 chaufförer och hämtde hem bilar för Walter Lindfors om stod kvar i Pireus när han kursade.

Senast ändrad:
T

Teddi

Guest

de va han som kursade.de gjorde ock många andra dragare.ja minns att de va stora problem att få upp milpengen.dragare på 70 80 tal va ingen lukrativ affär.fanns dom som nästan körde gratis till mellanöstern bara för äventyrets skull.någon som kommer ihåg?

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

walter Lindfors var ett seriöst åkeri som betalade vad han skulle men jag tror det var hans travhästar som drog åkeriet i konk

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Helt säkert rätt Walter.
Det dummaste Walter gjorde var att börja sin trafik på Grekland. Alldeles för mycket stillestånd. Hade han stannat kvar på sin västkörning hade det med all säkerhet fungerat även idag.
Säkert i viss mån travisarna, men mest troligt att bilarna stod för länge nere i Grekland.

Jag avhöll mig från både den på Grekland som att köra på Bagdad, höll mig till väst och kom hem över helgerna.

Senast ändrad:

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Det som höll svenka sk, öst åkerirer uppe på 70 o 80 talet var b la vår stora eriksson export och jordbruks maskiner samt vår textilimport till Borås och Göteborg.

Senast ändrad:
Toppen