• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Har vi europas dyraste ställplatser ?

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025
Efter att ha snurrat runt nere i Europa och i skandinavien (inte i Finland) i elva år så konstaterar jag att vi måste ligga i topp vad gäller priset på nattparkering här i Sverige.Kanske vi ska sluta att verka för en snabb utbyggnad av ställplatser.Pressar det upp priserna om vi driver på utbyggnaden för snabbt?Om efterfrågan blir stor påverkar det inte prisbilden negativt? Om vi ger marknaden signaler att behovet av dyra ställplatser är enormt och många lycksökare ger sig in i branchen och blir grymt besvikna av att många eller de flesta av oss vänder dom ryggen och styr kosan söderut istället i allt större utsträckning.Eller finner vi oss i det att det är flera gånger så dyrt här hemma än nere i Europa att nattparkera och snällt finner oss i att så ska det vara. M.V.H. Göte27

Heddelin

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4601
Medlemskap
2024
Sv: Har vi europas dyraste ställplatser ?

Vi var i Mosel plus lite Frankrike i sommar. Totalt 26 dagar, snitt 105:-/ natt och då ingår ett par campingövernattningar. Samma resa längs "Göta Kanal-dalen" skulle väl snittat 185:-/ natt....

F

F.d. 17941

Guest

Helt klart att många av våra ställplatser söder om Dalälven är dyra . men glöm inte den andra halvan av vårt både vackra och underbara land ,där nästan allting är gratis med lite efterforskning av ställplatser, här kan du glömma bilköer , dålig luft , dunket från skarvarna på motorvägen , se björn , renar , rävar och älgar springa fritt omkring , döm inte Sverige efter södra halvan se hela landet som en enhet . uppskatt vår frihet, vidderna , lluften allemans rätten ( så länge den finns kvar ).
Varför envisas med tråkiga motorvägar , trånga parkeringar , ställplatser som är så illa frekventerade av skumma fordon att någon måste sitta nattvakt om man stannar där för natten , eller du får någon annans fordon en halv meter från ditt eget , jag bara undrar...
Totte 04...

L

Lennart Olovsson

Guest

I Frankrike är både stellplatser och diesel billigt.

Det varierar!
Diesel dyr på vissa ställen!
Kom till en camping vid sjön LeLac, de ville ha 450 kr.plus betalt för internet!
Vi åkte vidare!
Flera sådana!
Det land som generellt var billigt var Luxemburg!

Lennarts tankar

Monica o Lennart

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
6608
Medlemskap
2024

Har åkt i Tyskland Österrike och Ungern i sommar och legat på många ställplatser som är gratis och där man kan tömma toan och fylla vatten ibland till en liten rimlig kostnad. Vi har sett en trend i Sverige att man helt plötsligt hugger till med en avgift utan att det finns någon service alls och där man kunnat övernatta fritt innan.

Celle en helt perfekt ställplats med gångavstånd till centrum och möjlighet att tömma, mer behöver man inte enligt vår mening, men som sagt behoven växlar.

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025

Helt klart att många av våra ställplatser söder om Dalälven är dyra . men glöm inte den andra halvan av vårt både vackra och underbara land ,där nästan allting är gratis med lite efterforskning av ställplatser, här kan du glömma bilköer , dålig luft , dunket från skarvarna på motorvägen , se björn , renar , rävar och älgar springa fritt omkring , döm inte Sverige efter södra halvan se hela landet som en enhet . uppskatt vår frihet, vidderna , lluften allemans rätten ( så länge den finns kvar ).
Varför envisas med tråkiga motorvägar , trånga parkeringar , ställplatser som är så illa frekventerade av skumma fordon att någon måste sitta nattvakt om man stannar där för natten , eller du får någon annans fordon en halv meter från ditt eget , jag bara undrar...
Totte 04...

Hej Totte.Håller med dej i det mesta och jag är född och uppväxt norr om dalälven(i norra jämtland) och åker årligen norrut.Dessvärre de enda gånger under alla dessa år som jag har blivit ofredad nattetid har varit i Luleå och Kiruna.Så man får även vara på sin vakt även norr om dalälven.
En sak som oroar mig är att dom ohemult dyra ställplatspriserna här nere ska smitta av sig norrut.Ställplatspriserna i Sverige borde inte vara högre än i t.e.x. Tyskland eller Frankrike.M.V.H. Göte27

F

F.d. 17941

Guest

Avarter finns inom alla kategorier , titta bara på , alla som tömmer sitt gråvatten , både här och där , ställer " skit" påsar efter vägarna , osv och stuntar i regler som finns , inte underligt samhället ser ut som det gör , och i de här fallen kan vi inte skylla på våra , annars valigt utskälda invandrare som inte har råd med husbil i normala fall.
Klart alla vill tjäna pengar och helst efter metoden ," För så lite arbete som möjligt till så mycket pengar som möjligt på kortaste tiden " Fråga en kille i sexårs åldern vad han ska bli " fotbolls proffs och tjäna massor av pengar" Va månde bliva av vår barn...... ?
Kommer vi i framtiden att ha elektriker , rörmockare , murare.....?
Totte 04

Senast redigerad av en moderator:

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025

Avarter finns inom alla kategorier , titta bara på , alla som tömmer sitt gråvatten , både här och där , ställer " skit" påsar efter vägarna , osv och stuntar i regler som finns , inte underligt samhället ser ut som det gör , och i de här fallen kan vi inte skylla på våra , annars valigt utskälda invandrare som inte har råd med husbil i normala fall.
Klart alla vill tjäna pengar och helst efter metoden ," För så lite arbete som möjligt till så mycket pengar som möjligt på kortaste tiden " Fråga en kille i sexårs åldern vad han ska bli " fotbolls proffs och tjäna massor av pengar" Va månde bliva av vår barn...... ?
Kommer vi i framtiden att ha elektriker , rörmockare , murare.....?
Totte 04

Var lugn Totte.Det är 22 på planen 20 tusen på läktarna det är där vi har våra elektriker,rörmokare och murare men jag förstår inte sambandet med våra dyra ställplatser. M.V.H. Göte 27

Toppen