• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Har startat grillsäsongen (och avslutat den).

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Finns det något krångligare sätt att förstöra mat än att bära den genom huset och lägga den på en grill utomhus?? Förutom matförstöringen så har man genast dåligt samvete för nedosningen av grannarna.

Här är tågordningen. Plocka fram grillen. Försöka stålborsta gallret så att det är bara bakterierna kvar. Fyll eländet med kol eller briketter. Spruta på tändvätska och tutta på. Njut av röken som drar över till grannarna. Känner bara till Kain och Abel varav en , f. vet vem, som fick röken att stiga rätt upp. Då bricketterna fått en grå färg är det dags att sätta igång. Hämtat köttet som penslats med någon konstig grillolja. På med det. Mer rök. Snabbt bränt på ytan. Vänd dem inte ryggen. Kolla hela tiden. Försök flytta om. Försök minska värmen. Du måste ha service hela tiden. Gå inte själv och hämta potatisen som du med stor vedermöda slagit in i folie.

Så skall vi äta. Skrapar oss igenom till köttfärg som inte ser ut som fan. Smaken: Knabbt ätbart. Återställ allt elände och se fram mot morgondagen med riktig mat.

Gläds åt att du inte investerat i en grill som kostar tusentals kronor.

Grillar du på en campingplats blir du säkert populär.

Kolla så aptitretande: P4040439.JPG

:cool:

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025
Sv: Har startat grillsäsongen (och avslutat den).

Du har verkligen många utmaningar.
Inte kan du avsluta så här.
Grillning är höjdpunkten av matlagning
/Thomas

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Ha, ha... den var bra Alve!
Nu gör vi så här att vi bokar en träff i det fria en dag (när vi själva är på resande fot i samma riktning) och så går vi igenom alla arbetsmoment med grillningen. Inga "dyra" grejer behövs, bara ren kunskap som vi redan har i våra gener från stenåldern. Sen tar vi proceduren i "rätt" ordning och skapar en fantastisk god och välbalanserad måltid som heter duga. Är du med på årsmötet i Göteborg så tycker jag att vi ska träffas och gå igenom grillningsdetaljer. Jag lider med dig när jag ser resultatet på det bifogade fotot.

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Har du grillat radhusbiff (blodpudding)
Ser väl inte helt hopplöst ut i så fall.
På med sylt eller om det (gud förlåte) om det är en köttbit släng på
bearnaisås så syns dä inte vad det är.
Släck ned belysningen och bjud på flera (många) snapsar innan intaget.
Prova sedan med att receptet stod i tidningen skulle var något nytt mexikanskt .
Går det med rå fisk så skall det gå med dessa bitar också.
Smaka först av och "njut" beröm dig själv över denna kulinariska nya rätt. Godare
än vad du förväntat dig osv.

Lycka till det kan du kanske behöva.

F

F.d. 14324

Guest

Alve, en spontan fundering,, hur långt bort var potatisen egentligen? I kilometer?
Hoppas förresten att potäterna blev goda, inget slår potatis!

mvh jocke

F

F.d. 53078

Guest

Hmmm
idag skall jag grilla en lax pá min terass och göra potatis sallad. grillen ifrán mina Finska grannar luktar jag ofta. Lördag och härligt várväder runt 28º.

Pá min terass har jag byggt ett utomhuskök med porslin kyl grill och en gasspis. vägrar att springa igenom hela huset för att hämta nágot.
Tänk dig du sitter pá terassen i värmen sträcker ut armen och kan ta en iskall öl...

Du är välkommen att prova Laxen

F

F.d. 55451

Guest

Kunde inte låta bli att svara på en utmaning som kommer att gynna andra för gott.
Min grillsäsong i husbilen börjar 1 januari kl 00 och slutar 31 December kl 24

grill inde ude.jpg

När du har gott om ström från den bra försörjningen i husbilen, da är detta inte ett problem.
Utomhus eller inomhus från 800 - 1350 watt.
15 minuter till 1 timma -varm på 0,5'

För små biffar (rachlett) eller stora biffar.
Är testat för mer än 10 år - även i trädgården.

Senast redigerad av en moderator:

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Kunde inte låta bli att svara på en utmaning som kommer att gynna andra för gott.
Min grillsäsong i husbilen börjar 1 januari kl 00 och slutar 31 December kl 24

Visa bilaga 83453

När du har gott om ström från den bra försörjningen i husbilen, da är detta inte ett problem.
Utomhus eller inomhus från 800 - 1350 watt.
15 minuter till 1 timma -varm på 0,5'

För små biffar (rachlett) eller stora biffar.
Är testat för mer än 10 år - även i trädgården.

De där är stekning på elspis. :)

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

Du hade kanske tur med vädret i alla fall :spinny:

F

F.d. 55451

Guest

Om du läser på foton av produkten, som familjen har använt sedan 2000 säger:
TEFAL multi GRILL kontact
och är tillverkad av gjuten metall och teflon, med underliggande fukt facket.
Det har helt ersatt besvärliga kol och gas grill,
och det smakar varken av kol eller gas, eller är opraktiska eller farligt med eld.

Jag har provat produkt typen - det är inte alla som förkastar som har försökt.
:)

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Kul tråd.
Antar att vi kan ha lite olika förhållande till grillning. Det som av en merpart uppfattas som mysigt och tillhör höjdpunkterna med livet kan av andra uppfattas som helt meningslöst.

Tyvärr tillhör jag den senare kategorin.

Maken till uppståndelse och uppställ av material, tid och pengar för att laga mat där smakupplevelsen är högst slumpmässig och där största syftet är att höja promillegränsen...:)

Men visst har jag också tyckt det var kul en gång i tiden...:twitcy:

/M

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Killen var dyngrak men vann ändå, en liten sköldpadda, på nöjesfältets skjutbana.
Han återvände efter en rundtur på nöjesfältet för att på nytt prova lyckan, och vann igen!
Då fick han frågan. ”Vad vill du ha nu då”?? Jag tar en hamburgare igen, men grillan inte så hårt, svarade prickskytten.

;)

Vädret var bra och matlagningsvinet likaså. Tar gärna ett glas rött till maten på fredag och lördag kväll. Under tillagningen tar jag också gärna ett glas vin. Det är det som kallas matlagningsvin. Hustrun påstår att jag har fel. Hon säger att så heter det vin man har i maten. Fruar hittar på så mycket.

:mcride:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Om du läser på foton av produkten, som familjen har använt sedan 2000 säger:
TEFAL multi GRILL kontact
och är tillverkad av gjuten metall och teflon, med underliggande fukt facket.
Det har helt ersatt besvärliga kol och gas grill,
och det smakar varken av kol eller gas, eller är opraktiska eller farligt med eld.

Jag har provat produkt typen - det är inte alla som förkastar som har försökt.

Har du tips om inköpsställe?

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Tar gärna ett glas rött till maten på fredag och lördag kväll. Under tillagningen tar jag också gärna ett glas vin. Det är det som kallas matlagningsvin. Hustrun påstår att jag har fel. Hon säger att så heter det vin man har i maten. Fruar hittar på så mycket.

:mcride:

Min fru älskar också vin i matlagningen - det händer t.o.m. att hon slår det i maten...:yes:

/Bertil

F

F.d. 55451

Guest

Nej Alve, och jag gör inte provision :)

Det enda jag gör är att ge ett tips av mina erfarenheter,
till dem som vill använda grillen under markisen eller i husbilen.

Men det är definitivt en stor fördel med teflonbelagd grill - redo att skölja av under kranen.

Toppen