• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Har ni erfarenhet av Frankia 740 GD -07?

Marguerite

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
17256
Medlemskap
2026
Vi tror oss nu ha hittat drömbilen och är då verkligen på gång att köpa bilen redan nu... :)

Frankia 740 GD Enkelsängar 2007
pris 529 000:-

Finns det speciella problem vi bör se upp med?

Hur hittar man en oberoende besiktningsman för fukttest?
Behöver man göra det?
Har någon köpt bil av Husbilen i Åkersberga?
Hur är det bäst att finansiera köpet?
(vi har handpenningen)

F

F.d. 50078

Guest
Sv: Har ni erfarenhet av Frankia 740 GD -07?

Frankia är enligt min mening en mycket välbyggd å bra konstruerad husbil. Har goda vänner som är lyckliga ägare av en 740 hälig och trevlig bil.Det är bara att gratulera

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Har aldrig ägt en Frankia, men var första husbilen jag blev förtjust i, många smarta lösningar där, och gedigen kvalitet.

Vill inte verka tjatig men KONTROLLVÄG innan köp!!!!

H

HighwayHotel

Guest

Lycka till, kan rekomendera Frankia. Har en 740 GD helintegrerad, 2014. Supernöjd! :yes:

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Inte behöver du vara rädd för en Frankia. Vi har haft 4 stycken genom åren och vid varje köp har den blivit en halv meter längre. Har just nu lämnat vår gamla till Forsbergs och väntar nu på en Alkov 790 med höga långbäddar.

Bilen du kollar på har ju blivit privatimporterad så du bör väga den även om den har en hög lastvikt enligt pappren (1275 kg). Kolla även fukten hos någon oberoende. Lastutrymmet ser ut att kunna ta in två 28 tums cyklar utan att knyckla ihop dom allt för mycket (vrida på styret).
Matbordet ser stort ut, och ser ut att kunna bli större vid behov. Bordet går att skjuta fram mellan förar- och passagerarstol och då får du ett dansgolv i bilen. Men köket är litet och utan avställningsyta, men då får man ta matbordet till hjälp. Kylskåpet är inte placerat ända nere vid golvet (bra). 150 liter färskvatten och 130 liter gråvatten (räcker länge). Extra toakasett som har ett eget fack utifrån. (Toakassetten blir alltid full kl 03.00 när det regnar). Mycket bra att man kan stänga för, när man behöver sminka sig och göra nr 2. Vi upplever att allt har en mycket hög kvalité. Finns det prutmån 10%???

Lycka till

Marguerite

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
17256
Medlemskap
2026

Var hittar man en oberoende som kan fuktmäta?

Bilhandlarn sa att han själv fuktmäter, men det kan man väl inte lite på?

Finns det känsliga ställen att vara observanta på?

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Mellan en 740 och en 840 är skillnaden 1meter i längd och då är sängarna i stort lika långa så skillnaden på 1m ligger från sängarna och fram. Är ni osäkra så titta på båda för skillnaden på 1m gör väldigt mycket på en husbil.

H

HighwayHotel

Guest

Vi tittar på den också.

Vad är skillnaden på en T840 och en 740GD ?

Hej igen, såg jag någostans att ni skulle bosätta er bilen?
En liten reflektion,vi hade tidigare en halvintegrerad Dethlef. Bra bil, men ett väldigt kallras från hytten som alla Fiat hytter dras med. Helintegrerat är en avsevärd skillnad. Kanske något att överväga.

Marguerite

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
17256
Medlemskap
2026

Hej igen, såg jag någostans att ni skulle bosätta er bilen?
En liten reflektion,vi hade tidigare en halvintegrerad Dethlef. Bra bil, men ett väldigt kallras från hytten som alla Fiat hytter dras med. Helintegrerat är en avsevärd skillnad. Kanske något att överväga.

Vi har absolut tagit din kommentar i beaktande. Skall kolla en Frankia helintegrerad 840 i helgen.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Jag kan inte ge något råd för jag har alldrig haft en frankia men jag har varit inne i sådana några gånger, och funnit dom hyfsade bygda utförandet är bra, men varför Frankia där fins så mycket att välja på i den prisklassen, både svenskbygda och tyskbygda, så det är mycket att välja på.

Toppen