• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har någon info om coronaläget i Spanien/Kanarieöarna?

F

F.d. 58689

Guest
Jag brukar kolla här nästan varje dag:
De har bäst regionuppdelning.


Läget verkar väl tyvärr sådär i nuläget.
Vad gäller "framåtblickande" får du nog fråga någon med kristallkula! :cool:
Läget kan ändra sig väldigt snabbt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Jag brukar kolla här nästan varje dag:


Läget verkar väl tyvärr sådär i nuläget.
Vad gäller "framåtblickande" får du nog fråga någon med kristallkula! :cool:
Läget kan snabbt äbdta sig.
Jo, jag håller givetvis med om kristallkulan. Tänkte ändå öppna en tråd som kan uppdateras allt eftersom. Det kan ju vara både fakta och egna funderingar.
 
F

F.d. 58689

Guest
Tyvärr ingen rolig läsning!
Smittfrekvensen var 270 för några veckor sedan. Nu 283,26! Snart höstlov så då ökar det väl igen!
1600970804973.png
Totala smittfall: 704.209 (10.653)
Bekräftade dödsfall: 31.118 (84)
Inlagda på sjukhus: 11.041 - 9,50% av patienterna
Inlagda på intensiven: 1.445 - 17,02% av patienterna
Smittfrekvens: 283,26 (Fall per 100.000 pers./14 dagar)
———————————————————————————————
(Ökning sedan föregående dag inom parentes)
Uppdaterad: 24.09.2020 kl. 19.09 (Ej helger.)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 58689

Guest
Man ska kanske vara lite vaksam till siffror och statistik. Min personliga åsikt är att ökad testning såklart visar på fler smittfall!!
Förut testades väl mest bara de som blivit sjuka, men nu testas "vem som helst"!! Alltså även de med milda eller ingen symptom alls!
Därför blir siffrorna lätt missvisande!
Har jag rätt eller fel?!
 
Senast redigerad av en moderator:

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Man ska kanske vara lite vaksam till siffror och statistik. Min personliga åsikt är att ökad testning såklart visar på fler smittfall!!
Förut testades väl mest bara de som blivit sjuka, men nu testas "vem som helst"!! Alltså även de med milda eller ingen symptom alls!
Därför blir siffrorna lätt missvisande!
Har jag rätt eller fel?!
klart du har rätt. Jag söker mer efter hur läget är. Vad som är öppet, stängt. Om det känns ok att åka ner osv.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vi planerar att resa till Costa Blanca nästa månad. Resan ner blir med husbilen, som känns bättre än t.ex. att flyga ner.

Men vi håller oss hela tiden uppdaterad genom lokalpressen och rikspressen i Spanien och självklart UD’s rekommendationer. Skulle UD avråda, ja då åker vi självklart inte.

Vi har privat boende i Spanien, husbilen används inte som bostad i Spanien.

Tommy
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Vad gäller Kanarieöarna o främst GranCanaria brukar Sven Olof Åström grotta ner sig i alla officiella siffror på sin FB sida ”Bilder och Nyheter från Gran Canaria”
Fick sällskap ner i HBn i år. Körde Spanska medelhavskusten och är nu på Algarve ett tag innan vi skeppar över t GC.
Den stora skillnaden mell Spanien o Portugal är för mig att i Sp. måste du ha munskydd på även utomhus. Det slipper man i Portugal (iaf än så länge) om man kan hålla avstånd. Skönt inte behöva munskydd när man promenerar t.ex.

Länk t S-O’s sida om du har FB:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi planerar att resa till Costa Blanca nästa månad. Resan ner blir med husbilen... Skulle UD avråda, ja då åker vi självklart inte. Vi har privat boende i Spanien, husbilen används inte som bostad i Spanien.
Tommy
Bra beslut Thommy & Carola! Vi åker också husbil hela vägen eftersom vi trots allt vill se lite av Frankrike. Frankrike har det nästan värre än Spanien, speciellt vackra Bretagne och Normandie. Hur som helst, vi kör och om det blir tvärnit någonstans, då är det bara att vända och leta sig fram till Mosel eller liknande... Vi har också "privat boende" i vår egna lilla "sommarstugan" på 4 hjul där vi bara övernattar (väldigt nära varandra). Resten av tiden är det tänkt att vi ska tillbringa i den Spanska fjällen och där finns garanterat ingen covid-19, knappt några människor överhuvud taget!

Bon voyage,
R&M
 
Toppen