• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Har någon haft inbrott i sitt hem under semester.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Diskuterar inbrott i en annan tråd, började fundera på hemmet och inbrott..

När hittar tjuvarna ut på nätet, dom kanske redan är här!
Här skriver folk om vart dom är med husbilen, när dom ska åka osv..

Dvs, ett otroligt bra verktyg för tjuvar som vill ha tomma hem att besöka medans vederbörande är på semester.

Varför ska alla ha tillgång till allas adresser, skulle nog räcka om bara styrelsen och dom som arbetar med webben har adresserna?

Skulle jag exempelvis vilja ha någons adress kan jag maila dom betrodda så får jag den, på det här sättet slipper vi även att någon kapar alla adresser för direktreklam.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Sv: Har någon haft inbrott i sitt hem under semester.

Var det inte därför dom ändrade så man inte genom en App kunde se vart en viss bilägare bodde..

Dom stod vid färjeterminalerna och tog reda på vilka som lämnade landet för en stund och sen var det fritt fram..

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det är och har varit långsökt att någon skulle söka medlemskap i klubben för att sedan begå inbrott. Men eftersom det fanns de som missbrukat registret för andra ändamål än avsett, spärrades adressuppgifterna.

Det går tyvärr fortfarande att via bilregistret kolla adressen till bilägaren oavsett om han/hon är HBK-medlem eller ej.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Jag vet att det går, men nu måste det betalas via telefon och det går bara med reggade telefoner, det måste väl även finnas någon mail, men dom fyndiga hittar väl även en lösning där med...

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Jag tror att denna metod bara används vid speciella brott.
T.ex. när tjuvarna är ute efter verkligt dyra prylar som sportbilar och konst.
Då kan tjuven lägga lite tid på research.

De vanliga villa inbrotten sker nog utan större planering av pundare.
Våra sommarbesökare bedriver nog uteslutande spaning från skåpbilen.

F

F.d. 25310

Guest

Det finns sitér kvar där man får alla uppgifter, jag har det i och för sig via jobbet, jobbar ute på vägarna.
Men de kostar pengar, så klart.
C

I

Iveco 35

Guest

Förvisso kostar det en slant, men vad bryr sig dräggen om det när dom kan få tusenfalt tillbaka.
Olle.

Y

Yjons

Guest

Glöm inte FACEBOOK!!
Sonen med familj drabbades av bostadsinbrott, bilstöld från garaget, inbrott på arbetsplatsen samt 35 st internetköp genom indentitetskapning efter att fastigheten genomsökts under en semestervecka i våras. Man anar inte förrän efteråt hur mycket arbete detta innebär för den drabbade. Bakgrunden till inbrottet spårades till ett facebookinlägg om flygförsening som gick ut okontollerat i periferin till gärningsmännen via vänner. Brottet klarades upp genom tur och hårt arbete från målsägarna. Hur många är det inte som lägger ut bilder på solnedgångar och paraplydrinkar i facebook när man befinner sig borta hemifrån.

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022

Vi har löst det med en ordentlig grannsamverkan. Inte hundraprocentigt men i alla fall en liten trygghet.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

En faktor av osäkerhet jag har tänkt mycket på, är om man vid längre bortavaro från hemmet stoppar leveranserna under en begränsad period av sin morgontidning(om man har sådan).
Sådan information om att man skall vara borta från hemmet och därför inte önskar morgontidningen under en period informeras ju till fristående distributionsföretag vilka ombesörjer tidningsdistributionen till hushåll. Om mot förmodan sådan information hamnar i fel händer när den nått distributionsföretaget, kanske det öppnar möjligheten för att prenumerantens hem skall bli föremål för inbrott när han/hon är bortrest.
Detta är ett scenario jag funderat på en längre tid, men jag kanske är helt fel ute?
Jag stoppar aldrig min tidning på grund av denna osäkerhet.

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

En faktor av osäkerhet jag har tänkt mycket på, är om man vid längre bortavaro från hemmet stoppar leveranserna under en begränsad period av sin morgontidning(om man har sådan).

Ett alternativ till papperstidning är e-tidning som gör att man kan läsa sin morgontidning även i husbilen.
Dessutom till reducerat pris!

image.jpg
Min morgontidning

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Ett alternativ till papperstidning är e-tidning som gör att man kan läsa sin morgontidning även i husbilen.
Dessutom till reducerat pris!

Visa bilaga 74934
Min morgontidning

Håller med om att det är ett bra alternativ, men då borde man nog utnyttja detta hela året och aldrig få morgontidningen som papperstidning i lådan. För min egen del skulle jag inte kunna "njuta" av att läsa morgontidningen om den är i E-format. Jag är inbiten älskare och brukare av papperstidningar.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Du slipper att tända ljuset, prassla med tidningen och få trycksvärta på lakanen!

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Sådan information om att man skall vara borta från hemmet och därför inte önskar morgontidningen under en period informeras ju till fristående distributionsföretag vilka ombesörjer tidningsdistributionen till hushåll. Om mot förmodan sådan information hamnar i fel händer när den nått distributionsföretaget, kanske det öppnar möjligheten för att prenumerantens hem skall bli föremål för inbrott när han/hon är bortrest.
Detta är ett scenario jag funderat på en längre tid, men jag kanske är helt fel ute?
Jag stoppar aldrig min tidning på grund av denna osäkerhet.

Jag tror inte att tjuven har den framförhållningen. Det är nog snabb koll av huset som styr inbrotten.

Annars finns det ju fler som har känslig information. ta t.ex. alla resebyråer.
Enkelt att kolla hur många som reser på en adress osv osv.

Vi talar ju inte om juvelstölder i mångmiljonklassen utan om pundare som stjäl det de kommer över.

Men det finns all anledning att vara försiktig!

Toppen