• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har jag lurat Vägverket?

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025
När vi är ute på turer kommer ofta en diskussion upp om när en viss, vacker väg eller bro byggdes eller invigdes. Likaså när resor diskuteras i bekantskapskretsen. Jag tvivlar på att någon av oss haft helt rätt någon gång. Man kan googla och hitta mycket information, men nu har jag för andra gången mailat till Vägverket och föreslagit att viss väghistorik läggs in som egen länk, helst i form av klickbar karta (typ rastplatsinformationen).
Förra gången, för ett par år sedan, fick jag till svar att de tyckte det var en intressant idé, men mer blev det inte.
Nu till ämnesrubriken. För att ge mitt förslag lite tyngd påstod jag frankt att vi är många husbilsåkare som är nyfikna på lite väghistorik där vi far fram.
Men är det verkligen så, eller har jag farit fram med osanning? Får ni liknande funderingar ibland på era resor?

F

F.d. 9232

Guest
Sv: Har jag lurat Vägverket?

Tydligen är vi i alla fall två som tycker att det vore intressant! Dvs ni och jag :p

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

Hej Ulwencreutz.

Jag var tvärsäker på att jag inte var ensam om denna lilla fundering. Jag såg att några tackat, men du är den ende som kommenterat. Vi kanske inte är så många som jag trodde ändå. Far man fram som ett jehu på vägarna hinner man nog bara ägna sig åt körningen. Husbilsfolket brukar oftast puttra fram lite mer makligt och hinner även njuta av själva resan, inte bara slutmålet. Därför trodde jag att vi var flera.
Jag kan nämna att jag fått två svar från Vägverket. Ett allmänt hållet från mottagarfunktionen, typ "Tack för synpunkten, den vidarebefordras..."
Det andra från en webredaktör, som tyckte det var en mycket bra idé. Hon skulle ta upp det i sitt nätverk, som hon skrev, för att se om det var genomförbart. Jag får väl vänta och se om jag hör av dem igen.

F

F.d. 24718

Guest

Sorry att jag inte svarat.
Bron över Strömsundet fyllde härförleden 50 år och då den byggdes var den unik, (måste kolla i mina anteckningar på jobbet innan jag skriver nåt exakt) men det var ett häftigt samlande av uppgifter i olika arkiv innan det kunde skrivas/berättas något. Men frågan om en bro över sundet har dryftats sedan 1920-talet åtmnstone.

Om du själv är intresserad så finns det mesta hos Vägverket men även hos en del Landsarkiv.
Är vägarna byggda "för länge sedan" kan till och med information finnas i kommunala protokoll. Kommunerna kunde nämligen "begära" att vägar skulle byggas, därefter fick dom oftast stå för stakning/undersökningskostnader för att sedan få tillbaks pengarna från staten.

Svaret på din fråga......ja, det är intressant.
Några saker som kan kittla nyfikenheten, byggdes vägen av beredskapsskäl? Var den "nödhjälpsarbete"? etc etc

Jag kan nämna att delar av "Inlandsvägen" (E45) ingick i vad man tidigt 1900 stakade ut som en förbindelseled mellan Östersund och Boden. (återigen har jag inte mina anteckningar framme)

Så det finns mycket att fundera över och en väldig massa intressant information i våra arkiv som i allra flesta fall är öppna för alla att forska i.

Jag hoppas att Vägverket följer ditt förslag.

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

Tack för informationen Magirus.

Du har nog helt rätt i att det finns information, bara man söker. Nu är jag personligen inte så djupt intresserad att jag vill börja forska i Landsarkiv och kommunala protokoll. Jag är mera allmänt nyfiken och skulle uppskatta lättillgänglig information på en plats. Vad vore väl bättre än Vägverkets egen sida? Lite mer bakgrundsinformation än bara byggår, av den typ du nämner, skulle vara välkommet.

För någon vecka sedan åkte vi gamla "Riksettan" från Ödeshög förbi Väderstad, Mjölby, Sjögestad och Vikingstad. Direkt kom funderingarna när man åkte där senast, för att man var tvungen så att säga, innan motorvägen kom till. Skulle jag gissa hamnar jag säkert 5-10 år fel. Och när var det man slapp den jobbiga Oskarshällsbacken på väg från Östergötland till Stockholm?
Det finns för övrigt en mycket trevlig servering kvar i backen, och tvärs över vägen en fin utsiktspunkt över Bråviken. En kalasplats för inmundigande av egen matsäck.

Det ska bli lite spännande att se om jag får någon mer respons från Vägverket.

F

F.d. 24718

Guest

Hej igen. Jodå, det är en massa jobb att vaska fram info ur arkiv och jag förstår dej till fullo, tyckte bara att din tråd är viktig och att möjligheten att själv forska bör synas. Väldigt många människor vet inte om att det är möjligt.
Jag hoppas att ett svar från Vägverket kommer in på tråden när/om du får det för det svaret vill jag också se.
Ha de

Toppen