• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Har inget med husbil att göra

F

F.d. 53498

Guest
Jag fick en förfrågan från vår granne vad detta kan vara. Jag har ingen aning men kanske kan någon i den stora klubben veta så jag bifogar några bilder.
Detta kommer från ett hus från slutet av 1800 talet. Det har bott en fiskare och fritidsbonde i huset under 1900 talet. Det går att sätta samman glasrören med elapparaten, men det är inga hål in i glasrören.

Vad kan detta vara?????

Bilagor

• 200606 045.JPG
    200606 045.JPG
    2,6 MB · Visningar: 11
  • 200606 046.JPG
    200606 046.JPG
    2,5 MB · Visningar: 5
  • 200606 047.JPG
    200606 047.JPG
    2,1 MB · Visningar: 8
O

omega5

Guest
Sv: Har inget med husbil att göra

Googlar man på "Kayess products" så hamnar man på instrument avsedda för sjukvården . Hittade något liknande på den här adressen. Kny-Scheerer (Kayess) Tube (1918-1925)

Googlade sen vidare på firmanamnet "Kny-Scheerer" å då hittar man diverse kul:)

VinkiZar Håkan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ser nesten ut som et røntgen apparat, noe som var et hovedprodukter for Kayess products. Regner med at selve boksen inneholder en høyspennings generator, ikke noe en skulle leke seg med!!

Kan også være et sett med Leyden flasker, forskjellen er om det danner seg synlig lys inne i røret eller om det oppstår røntgen stråler. I noen tilfeller er det bare spenningen som skiller mellom disse egenskapene.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

När elektriciteten var ett nytt påfund kom det en mängd apparater som skulle ha en undergörande effekt.
Bl a massageapparater eller stimulansapparater. Jag tycker det ser ut som en sådan.

F

F.d. 53498

Guest

Vi var själva inne på att det kunde vara en medicinsk apparat. Jag tror nu efter att ha läst att det är en röntgenapparat.

Då kommer givetvis nästa fråga, vad har man en röntgenapparat till i hemmiljö?

Röntga egg? Gjorde man det hemma i början av förra seklet? Knappast, så frågan återstår varför har man haft en sådan här apparat?

Är det någon som känner till om den i sin felfria låda kan ha något ekonomiskt värde?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag är helt övertygad om att det inte rör sig om några röntgenapparater. Däremot är det utrustning för "medicinskt" bruk. När elektriciteten var någorlunda ung men ändock börjat bli allmänt förekommande i bostadshus poppade det upp en massa undergörande apparater. Många av dem (de flesta) var rent hokus pokus som lycksökare krängde till intet ont anande konsumenter som trudde att deras krämpor skulle botas med dessa. De arbera förmodligen med induktiva strömmar. Dessa skulle bota allt möjligt.

De dyker ibland upp på auktioner eller antikaffärer. De har även förekommit i Antikrundan och liknande program på TV. Rolig grej men antagligen livsfarlig att använda eftersom de med största sannolikhet är avsedda för 110V.

Toppen