Det skulle vara intressant med lite siffror på om det även sker en förändring av antalet "aktiva" husbilister och om tillväxten på dem också avtar.
Om tillväxten består och det vi ser nu främst beror på att man väljer att behålla sin gamla bil ett tag till eller att köpa en begagnad istället för en ny borde begagnatmarknaden bli riktigt het framöver. Det kan ju dröja ett tag innan det märks då det finns en hel del begagnat ståendes hos handlarna.
Det kan ju faktiskt också bli lite av en ketchupeffekt på längre sikt om begpriserna hålls uppe av en högre förfrågan med konsekvensen att det till slut ändå blir ekonomiskt försvarbart att köpa en ny trots ockerskatten.
Om tillväxten består och det vi ser nu främst beror på att man väljer att behålla sin gamla bil ett tag till eller att köpa en begagnad istället för en ny borde begagnatmarknaden bli riktigt het framöver. Det kan ju dröja ett tag innan det märks då det finns en hel del begagnat ståendes hos handlarna.
Det kan ju faktiskt också bli lite av en ketchupeffekt på längre sikt om begpriserna hålls uppe av en högre förfrågan med konsekvensen att det till slut ändå blir ekonomiskt försvarbart att köpa en ny trots ockerskatten.