• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har husbilen någon framtid?

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.729
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Så du menar att nu är det nåt för fattigpensionärer?

Nej, en fattigpensionär (utan andra tillgångar) har redan idag inte råd att skaffa husbil och även få låginkomsttagare. Med de senaste pålagorna är det också allt fler medelinkomsttagare som avstår på grund av ekonomiska skäl. Detta har också visat sig i en kraftigt minskad husbilsförsäljning (försäljning och registrering är inte samma sak)
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Nej, en fattigpensionär (utan andra tillgångar) har redan idag inte råd att skaffa husbil och även få låginkomsttagare. Med de senaste pålagorna är det också allt fler medelinkomsttagare som avstår på grund av ekonomiska skäl. Detta har också visat sig i en kraftigt minskad husbilsförsäljning (försäljning och registrering är inte samma sak)
Bekymrad för andrahandsvärdet?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Näste man till rakning, nu börjar konsekvenserna synas ute hos företagen.

På fredagen dök Dometic’s aktie med 5.83% på Stockholmsbörsen, i samband med att man presenterade resultatet för de 4:e kvartalet 2019.

Rörelseresultatet minskade med ca. 30% jämfört med året innan och vinsten blev 19% sämre än förväntat och börsen reagerade direkt.

Orsaken till de dystra siffrorna säger man bl.a. beror på en försvagad husbilsmarknad, vilket gäller främst den amerikanska och troligen den svenska marknaden, men knappast andra marknader.

Kabe har som redan tidigare nämnts också gått ut med en vinstvarning och meddelar att omsättningen 2019 stannar på 2 362 miljoner kronor, 2018 års omsättning var 2 752 miljoner kronor.

Resultatet efter finansnettot beräknas hamna på 150 miljoner kronor, vilket är en försämring på 51 miljoner kronor mot 2018 års resultat som slutade på 201 miljoner kronor.

Orsaken är den vikande svenska husbilsförsäljningen och stora lagervolymer ute hos återförsäljarna.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.729
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
På måndag förmiddag får vi "facit". Då publiceras nyregistreringsstatistiken.

Pålle

Nu är det så att nyregistreringsstatistiken långt ifrån säger hela sanningen, det är stora volymer som köpts in och registreras av handlare. Det är mer riktigt att se hur mycket som säljs till kund.
Jag läste i en branschtidning att förra året sjönk försäljningen till kund med 42% och att mer än en tredjedel av de registrerade husbilarna stod kvar hos handlarna.
Nu vet jag inte om dessa siffror stämmer men det kan nog vara en indikation om vart det är på väg.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Statsministern har ju tidigare sagt att vi skall vara en kunskapsnation.

Tillverkning skall ske utomlands. Bara "högskolejobb" är det som räknas.

Helt vansinnigt enl mig. Vi behöver även sk "enkla" jobb!
Du menar auktions utroparn! Ofta hör man honom säga (för d första för d andra för d tredje ) och sedan händer det inte så mycket mer än att det går utför med Sverige.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
På måndag förmiddag får vi "facit". Då publiceras nyregistreringsstatistiken.

Pålle
Ja så kom siffrorna. Januari är en eländig försäljningsmånad för husbilar och inte blev det bättre i år med 46 bilar registrerade, en liten ökning från januari förra året dådet registrerades 43 nya bilar.

Däremot visade husvagnsförsäljningen på riktigt positiva tal med 61 nyregistrerade husvagnar under januari, en ökning på inte mindre 117,85% från förra årets resultat.

Det även länge sedan vi såg att det sålts flera husvagnar än husbilar i en given period, är det ett trendbrott på väg? Skulle tro det, vad har miljön i sådant fall vunnit?

TommyD
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
341
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2025
Ett husvagnsekipage är ju betydligt bättre på att hålla ner hastigheterna på våra landsvägar => mindre CO2!

;););) Ingvar
Att dom står längre tid parkerade kan nog påverka mIljön positivt, men dom som åker ofta med sina husvagnar verkar tro att 100 tempo gäller för husvagnar i Sverige. Detta är inte någon fakta undersökning på utan mer egen erfarenhet. Om detta ger någon miljövinst kan jag inte se, kör man sedan bensin bil blir det väl ändå mer CO 2 utsläpp. Hybridbil = batteri och bensin
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Att dom står längre tid parkerade kan nog påverka mIljön positivt, men dom som åker ofta med sina husvagnar verkar tro att 100 tempo gäller för husvagnar i Sverige. Detta är inte någon fakta undersökning på utan mer egen erfarenhet. Om detta ger någon miljövinst kan jag inte se, kör man sedan bensin bil blir det väl ändå mer CO 2 utsläpp.

Jodå, det finns säkert en poäng i att husvagnsekipaget befinner sig färre mil på rull, det är för de flesta av oss, två olika former av fritidssysselsättning och borde kanske inte ställas mot varandra i den här frågan.

Tänkte på exemplet som jag skrev i artikeln med samma namn som tråden, som jag hittade i SvD den 6 december;

” I SvD den 6 december, kunde man läsa en intervju med Rune Brännlund, Professor i Nationalekonomi, som gav exempel på vilka konsekvenser den höga skatten för husbilar innebär. Som t.ex. om man istället väljer husvagn, som premieras, trots att det inte alls är ett bättre miljöval. Brännlund tar exemplet en bonusberättigad laddhybrid, Volvo XC60 Twin Engine, där bränsleförbrukningen ökar med 65% om en husvagn av standardmodell kopplas på där bak. Trots att utsläppen i exemplet faktiskt blir högre än om köparen valt en husbil betalas inte bara lägre fordonsskatt, den som väljer laddhybriden premieras dessutom med miljöbonus på 21.000 kr vid köp och husvagnen som saknar motor kostar bara 360 kr/år i fordonsskatt.
”Man ska ha husvagn – i alla fall enligt regeringen” | SvD

Men visst visar siffrorna i januari att husvagnen verkar gå mot sin renässans och till stor del tror jag att det är på bekostnad av att färre väljer husbil som sitt fritidsnöje, synd.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu har försäljnings-/registreringssiffrorna för februari presenterats.

Under februari månad registrerades 85 nya husbilar, förra årets usla resultat samma månad var då 93 bilar. Totalt hittills under 2020 har 131 nya husbilar rullat ut på de svenska vägarna, 4% färre än förra året.

Orsaken är självklart den nya WLTP baserade beskattningen som drabbar våra husbilar så orättvist.

Februaris siffror ligger nu på 2013 års nivå och årets siffror är alltså sämre än katastrofåret 2019 när nyförsäljning av husbilar sjönk med 42,4%.

....... och inte fick branschen någon hjälp av Finansministern innevarande år, trots erkännandet att våra husbilar drabbats orättvist och felaktigt.

Tycker synd om branschen, framförallt företag som specialiserat sig på just husbilar.

Däremot ser husvagnarna att gå en renässans till mötes genom att presentera 163 nyregistrerade vagnar hittills i år, mot 114 under samma period förra året. Det är en ökning med 43%, nu säljs det igen flera husvagnar än husbilar.

TommyD
 
Senast ändrad:
Toppen