• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Har fler detta problem med kylskåpet

D

Deleted member 11118

Guest
Detta är inget stort problem, men vill höra om fler har detta problem.

Har en ny husbil med ett kylskåp som jag sätter på AUTO. När jag kör går det på batteriet, när jag sätter i el kopplar det automatiskt över till el.

Men oftast när jag stannar på en stellplats och ingen el finns går det sällan över till gasoldrift automatiskt. Gasolen är på och jag vet det är en fördröjning till gasol skall tända kylen. Brukar vänta 30 min sen får jag stänga kylen och sätta på den och då går den på gasol. Det var samma fenomen med förra husbilen.

Är detta vanligt att man oftast (inte alltid) måste stänga kylen och sätta på den igen för gasol skall funka. Inget stort problem men kul höra om jag är ensam om detta

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Har fler detta problem med kylskåpet

Grattis till ett lika fint kylskåp som vi har. Det håller kylan väldigt länge. Men för att prova att det är fel på automatiken så gör såhär:

Ha termostaten på hälften när du kör eller har 230V. Skruva upp termostaten på full kyla när du stannar och förväntar dig att gasolen ska gå igång. Hav tålamod.

PS! Igår blåste jag rent gasolmunstycket till kylen, det var väldigt dammigt i det utrymmet.

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Automatiken väntar 15-20 minuter från 12V drift till gasol. Detta för att du inte ska behöva stänga gasolkranen innan du kör in på ett tankställe för att tanka. Öppen låga nära en bensinpump är ajabaja....

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Hur är temperaturen hos er med skåpet på 12V ??

Tycker inte det kyler så bra som på 230 eller gas!

Har forsökt mäta temperaturen på mitt Dometic,ock
min mistanke var rätt.

Gas o`el höll det 2 - 3 grader
På 12V gikk det enda upp til 8

Detta mätta jag på morran då skåpet varit stängd hela
natten. Är det så här,eller har jag fel på mitt Dometic ?

:confused::confused::confused::confused::confused:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Sorry, når det gjelder dette er vi norske ekstremister. I Norge er "normalen" for kjøleskap og kjølerom 4°C mens EU normen er 8°C (siste med litt forbehold - mulig det er 7 til 9). EU sval er 10 til 14°C (igjen litt forbehold).

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Nej, Norrmän är inga ekstremister! Norrmän är normala, emedan de EU-länder som rekommenderar 8 grader C. i sina kylskåp inte är normala. :confused:
Kylaskåp bör hålla 4-5 grader C. av den mycket enkla anledningen att de flesta mögel- och bakteriesporer inte har någon nämnvärt tillväxt då.
Ett svalskåp skall hålla 8-14 grader C, för att grönsaker, frukt, vin och öl trivs bättre då.
Öl får absolut inte vara kallare än 12 gr.(min personliga åsikt):wink:
VH Julian

Toppen