• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Har Du kollat?Lastvikt 70 kg är inte mycket....

F

F.d. 52986

Guest
Hej husbilsägare!
Nu har jag kontrollvägt min bil.3230 kg var vikten på bilen när jag hämtade den hos bilförsäljaren.Jag begriper också vad som menas med tjänste och totalvikt.Min Dethleffs 7014 har tjänstevikt på 3140 kg och totalvikt på 3500 kg,jag kan då lasta 360 kg innan det blir övervikt.Försäljaren tyckte att jag skulle plocka på cykelställ,markis,tv antenn (parabol) stödben,radio,tv ,passande mattor,omformare och sådant som hör till ca. 90 kg.
Inte ett ord nämdes om att lastvikten krymper för varje liten pryl.Jag hade inte en susning.Med två "välmatade"människor och en hund( 30 kg )så krymper lastvikten ytterligare 200 kg. Jodå,jag vet "banta och skjut hunden"!!!!!!!!
Nu är vi uppe i 3430.Återstår att packa 70 kg:Kläder (20 kg),mat och dryck husgeråd bestick o.dyl( 30kg) lite vatten i vattentanken 10 kg, varmvattenberedaren 10 kg och någon liter till med disel (har just nu 20 l )+10= 3510kg .Trädgårdsmöbel 10 kg,elkablar 5 kg, grill 10 kg kan man vara utan.Bäddmadrass 2x5 kg kan man vara utan.Mickro 10 kg (onödigt)!?
Två flaskor gasol väger 36 kg ,lite drygt, går att snåla in på, men känns otryggt.
Cykel 16 kg.kan man kanske vara utan,men jag har ju inte husbil för "att vara utan"en massa saker.Sparsamt packat med hushållsvågen i högsta hugg ,så blir det ändå övervikt.Lösning,höj totalvikten.Kostnad 40-50 tusen! Man tackar!
Vid 36 kg övervikt är böterna i mitt fall 2000 kr om man blir kollad.
Ni som är i samma situation,hör av er så kanske man får lite packningstips!

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025
Sv: Har Du kollat?Lastvikt 70 kg är inte mycket....

Hej Arnold!
Vi är väl i samman sits som Du. Vi löste det genom att skaffa ett litet obromsat släp som har en totalvikt på 650 kg.
Där har vi nu allt det bra att ha som vi inte kunde ta med innan, ex reservhjul, extra gasolflaska, EU moppe, verktyg och "möd" annat som vi vill ha med. Inte kul, men vad gör man..............

F

F.d. 52986

Guest

Hej Kerstin och Lasse!
Inte så dumt förslag!Värt att beakta.
Ha dä !Arnold

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025

Hej Arnold
Som f.d. ekåsabo gjorde vi så att vi bytte bil till en Burstner t 728 G med en totalvikt på 4 ton. Så nu har vi en stor lastkapasitet. På den förra bilen hade vi ca 55 kg kvar till mat och dryck och lite kläder. Ska kolla vikten så småningom på den nya bilen

Bernt

A

anders/anna

Guest

Har du inte möjlighet att öka totalvikten? Så gjorde vi då vi låg väldigt nära överlast tidigare. Hymer Örebro hjälpte oss att ordna alla intyg och besiktning, vilket tog ett par timmar och sedan kunde vi åka hem med totalvikten 3850 kg i stället för 3500 kg.
Visst kostade det en slant men hellre det än att åka på böter eller ännu värre bli av med körkortet.

F

F.d. 1492

Guest

HEJ,var ute med vår Hobby 7500,med totvikt på 4500 kg,av en tillfälighet kom vi till en våg. Med 4 vuxna,40 liter bränsle tom gråvattentank,full färskvattenstank och packning för 3 dagar,vägde bilen 4535 kg.Vid besiktninen framkom att bilen desutom är godkänd för 9 personer,jag sliter mitt hår o åker vidare/Börje:swoon:

I

Ice-Man

Guest

Frågan är hur mycket chassiet är godkänt för, verkar ju bara krävas lite intyg om man har "rätt" chassie, t.ex. Alko för att väga upp några hundra kilo som direkt påverkar lastvikten.

Min totalvikt är sänkt till 20.840 kg, men lastvikten på 3.480 kg räcker till en hel massa campingutrustning som kan tänkas behövas :)
Fast vid närmare eftertanke så ryker ju en del lastvikt till att fylla 700 liter vattentankar och 350 liter diesel.

Tom o Cina

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1547
Medlemskap
2025

Vi vägde upp våran Dethleffs 6501 förra veckan från 3500 kg till 3850 kg.
Intyget från Dethleff kostade oss 6000 kr, reg.bes 770 kr o den vanliga besiktningen
som var tvunget också iom reg.bes. 300 kr.
Ska även sägas att vi har inte alkochassi. Vi har 15 tums däck.
Så nu kan vi lassa 350 kg till, känns faktiskt väldigt skönt. Det är
upp till tillverkaren om det är möjligt ställa upp med ett intyg.

Senast ändrad:
F

F.d. 5106

Guest

Ska snart åka och väga våran nu efter ombyggnationen och demonteringen av lyften bak, men beräknar att få en lastkapacitet på ca 2000 kg :rolleyes:

F

F.d. 52986

Guest

Hej!
Vet ni/du varför det kostar 6000 kr till Dethleffs för att få ett intyg???Ni har väl betalat för bilen så det räcker en gång?Var är servicen?
Såg en annan kille som fixade fram ett intyg för 100 euro när han gick direkt på fabriken.
Ha dä Arnold

F

F.d. 52986

Guest

Hej!
Jag har "fel" chassi! Måste montera nya fjädrar bak och fram.
Hälsn.Arnold

F

F.d. 52986

Guest

Hej!
När ni köpte bilen var det väl ingen försäljare som pratade allt för mycket om tjänste,total och lastvikt antar jag?Nio personer och en vägningskontroll är nog i häftigaste laget.
Hälsn Arnold

F

F.d. 52986

Guest

Hej Bernt och Sussi!
Kul att höra från er!Jodå,nog har man tänkt på ett byte,men då blev man varse att värdet på bilen inte var så högt.Eftersom vi trivs med bilen så är alternativet att byta fjädrar för
någonstans mellan 30 och 50 tusen.
Ha dä Arnold

F

F.d. 52986

Guest

Hej Bengt Åke.
Jag är själv inblandad i de frågor som Du hänvisar till,men tack i alla fall!
Hälsn Arnold

F

F.d. 52986

Guest

Hej Anna-Mona, Anders!

Vad har ni för fabrikat på bilen? Bytte ni fjädrar?Är också intr. av kostnaden.
Är i kontakt med Hymercenter i Örebro för att montera Goldschmitt fjädrar.
Hälsn Arnold

Chris o Benny

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2025

Vi vägde upp våran Dethleffs 6501 förra veckan från 3500 kg till 3850 kg.
Intyget från Dethleff kostade oss 6000 kr, reg.bes 770 kr o den vanliga besiktningen
som var tvunget också iom reg.bes. 300 kr.
Ska även sägas att vi har inte alkochassi. Vi har 15 tums däck.
Så nu kan vi lassa 350 kg till, känns faktiskt väldigt skönt. Det är
upp till tillverkaren om det är möjligt ställa upp med ett intyg.
Vilket FIAT-chassi är det på er bil?
//Benny

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Vilken soppa detta med vikterna på våra husbilar!! Förmodligen den största orsaken att vi blir trafikbrottslingar. Skrämmande läsning att vissa tar betalt för en papperslapp i form av intyg. Är det inte tillräckligt att vi betalt mycket pengar för husbilen utan att tillverkaren ska skinna oss på ett viktintyg. Varför tar man från början inte den totalvikt just den modell klarar med fjädring bromsar mm som styr totalvikten. Denna 3500 kg gräns är det den som lever kvar sen körkortsklassen om denna vikt avgjorde om det räckte med B-behörighet????? Med mera information till blivande husbilsköpare ang detta med vikter kommer det inte att säljas modeller som har så låg viktgräns att man måste lämna hund o grill hemma. Då först kommer tillverkarna att göra nån pappershandling som gör att totalvikterna ökas.. Trevlig Sommar..Häggen
Vägde mej med full tank o 210 L vatten o 80 L gråvatten 4835 kg. Totalvikt 4900 kg.

F

F.d. 7747

Guest

HEJ,var ute med vår Hobby 7500,med totvikt på 4500 kg,av en tillfälighet kom vi till en våg. Med 4 vuxna,40 liter bränsle tom gråvattentank,full färskvattenstank och packning för 3 dagar,vägde bilen 4535 kg.Vid besiktninen framkom att bilen desutom är godkänd för 9 personer,jag sliter mitt hår o åker vidare/Börje:swoon:

:confused:Verkar konstigt vår Hobby 750 också den med 4500 kg totalvikt är bara godkänd för 4 personer , funderar lite över vad det är som gör att du skulle få ta ytterligare 5 st i din bil du har väl varken sittplatser eller bälten för 9 personer ?
Jag har ju en hel del extra utrustning som tillsammans väger rätt så mycket så när bilen är fulltankad med både vatten och diesel har jag ca 350 kg tillgodo det brukar räcka , jag kör regelbundet upp på dom vågar som vägverket har lite här och där i sveriges avlånga land och enligt dom ligger jag alltid i närheten viktgränsen , med en marginal på +- 40-50 kg .
Klart jag skulle kunna plocka ut en hel del saker ur både garage delen och bodelen , men mycket är ju såna där bra att ha saker (ja ni vet ) mycket som aldrig kommer till användning men ändå gott att ha .
:rolleyes: OBS ! att i ovanstående exempel ingår bara jag , sambon och 2 st hundar a 7 kilo styck inga övriga medåkande .

;)Rulla Lungt !

F

F.d. 5110

Guest

Det verkar konstigt att Bilprovningen påstår att bilen är regad för 9 pers, det står 3 pers om man tittar i regbeviset...

Bilagor

• WSM178.pdf
    85,4 KB · Visningar: 69
Toppen