N
Nilo51
Guest
Jag blev varse om detta i Trelleborg av en P-vakt från Q-park, just nu nekar jag betala, hur hade du gjort?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Så här står det i Transportstyrelsens skrift:
På tomtmark och liknande kan en markägare förbjuda eller bestämma villkor för parkering. Ofta anlitar markägaren t.ex. ett vaktbolag för att övervaka att villkoren följs.
(Min understrykning.)
Torde gälla även Q-Park...
Jag betalar för dom P-rutor jag låser för andra parkörer, mina hjul står då inte inom rutan men inom rutorna. När man läser "Alla hjul inom rutan" är jag enligt regelverket i risk för en kontrollavift (med all rätt enligt regeltexten).
En kontrollavgift täcks av ett par/tre inbesparade camping/ställplatsavgifter så skulle jag drabbas får jag leva med det, rätt ska vara rätt och formuleringen "Alla hjul inom rutan" är entydig.
Dom vakter jag träffat och dom samtal jag ringt säger att "du står egentligen fel, det är upp till vakten, mig gör det inget men du kan åka dit..." - Hittills har det inte hänt.
Bättre att stå i och betala för två rutor än att stå utanför med något hjul (eftersom jag inte får in mina sex hjul i en ruta) är min tes..., men allt beror på situationen...
/Tommy
Så här står det i Transportstyrelsens skrift:
På tomtmark och liknande kan en markägare förbjuda eller bestämma villkor för parkering. Ofta anlitar markägaren t.ex. ett vaktbolag för att övervaka att villkoren följs.
(Min understrykning.)
Torde gälla även Q-Park...
Som du kanske såg i mina tidigare inlägg hjälper det inte enligt Q-Parks regler att betala för två rutor, hur konstigt det än låter.
Men sedan är det upp till p-vaktens godtycke. Ser fram emot att Q-Park m fl specificerar sina regler för husbilar.
Sören - Som du kanske såg i mitt tidigare inlägg så är jag väl medveten, eftersom jag skrev "När man läser "Alla hjul inom rutan" är jag enligt regelverket i risk för en kontrollavift (med all rätt enligt regeltexten)".
Jag chansar med berått mod, tror och hoppas på P-vaktens positiva godtycke i.o.m. att jag betalar för de platser jag låser - I annat fall får jag en utökad avgift på en (oftast) gul remsa som gynnar markägaren.
Ser (eventuellt) fram emot att Sören driver detta, det kan tyvärr landa i ett klargörande om "alla hjul" (då är jag körd), "hela karossen" (då är jag körd), "fordonståg enligt släpvagn" (då är jag räddad) - Ett sunt förnuft med vissa bakslag kan också vara en bra väg (för mig)
Spelar lite, har hittills vunnit mer än jag förlorat i kontrollavgifter (framför allt med hänsyn till campingavgifter)
Jag har svarat Nilo51 på grundfrågan, debattera får ni andra göra, bra vore om det ledde till något positivt med de tredje parter ni diskuterar så att detta inte blir en gnälltråd...- Den som har lagfarten bestämmer.
/Tommy