• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Har du fått en P-bott.

N

Nilo51

Guest
:( Har du fått en P-bott när du stått på P-plats fast du har betalt p avgift, ja då kan det bero på du tar upp två parkeringsplatser, det räcker inte om alla hjul står inför markeringen, hela bilen skall finnas inom markeringen, står du på en störa plats och bilen ta två markeringar skall du betala två avgifter.
Jag blev varse om detta i Trelleborg av en P-vakt från Q-park, just nu nekar jag betala, hur hade du gjort?

Bilagor

• p.JPG
    p.JPG
    20 KB · Visningar: 835

MaJe

HBK Medlem
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Har du fått en P-bott.

Någon annan får reda ut var som egentligen gäller i en sådan situation men jag kan berätta att det inte alltid är så lätt att betala för två platser även om man vill...
Jag försökte vara duktig och göra så på en parkering i Helsingborg där vi tog upp 1,5 m av p-platsen bakom för att alls kunna parkera. Första biljetten fick jag ut genom att dra betalkortet enl. instruktion men biljett nr två var omöjlig att få ut eftersom ett nytt försök med betalkortet tolkades av automaten att man hade parkerat klart och ville betala och få kvitto....

Såg på Q-Parks hemsida att man bara behöver en biljett om man parkerar bil + husvagn...

"Släp- och husvagn
Om en släpvagn sitter ihop med din bil räcker det med att det ligger en giltig biljett i framrutan på bilen. Det behövs alltså inte två biljetter."
Intressant att de tydligen resonerar tvärt emot gällande husbil????

Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest

Har precis haft ett 45 min långt samtal med Q-Park. Bad att få veta exakt hur många cm som får sticka ut bakåt samt om framhjulen får ställas en liten bit in på den främre tvärmarkeringen.
De svarar att det är upp till p-vaktens (godtyckliga ) omdöme att avgöra hur mycket man hindrar någon att parkera bakom överhänget och hur många cm framhjulen får beröra den tvärgående markeringen.
Det hjälper inte att betala för två platser heller enligt personen jag talade med, man kan få kontrollavgift ändå.
Det bästa är säkert att undvika Q-Parkbevakade platser, dvs om man inte har bil+husvagn, då räcker det med en biljett för två platser, korkat!
Deras argumentation är att bil+husvagn räknas som ETT fordon, är inte en husbil ETT fordon då?? Så inkonsekvent!
Uppmanade dem att formulera sina p-regler för husbil på sin hemsida, de lovade se över dessa.
Har även varit i kontakt med P-Malmö. De skriver att HELA bilen måste rymmas i rutan. Har ställt lite fler frågor till dem, så se om de svarar.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Så här står det i Transportstyrelsens skrift:

På tomtmark och liknande kan en markägare förbjuda eller bestämma villkor för parkering. Ofta anlitar markägaren t.ex. ett vaktbolag för att övervaka att villkoren följs.

(Min understrykning.)

Torde gälla även Q-Park...

Senast ändrad:

SPIKEN

HBK Medlem
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
9173
Medlemskap
2025

Jag ringde till Q park i Örebro och dom sa att har man hjulen inom p rutan är det ok man kan ha överhänget tex ut över en gräsmatta och om karossen sticker ut fram är detta också ok bara man inte hindrar någon annan

Tommy Nyman

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025

Jag betalar för dom P-rutor jag låser för andra parkörer, mina hjul står då inte inom rutan men inom rutorna. När man läser "Alla hjul inom rutan" är jag enligt regelverket i risk för en kontrollavift (med all rätt enligt regeltexten).

En kontrollavgift täcks av ett par/tre inbesparade camping/ställplatsavgifter så skulle jag drabbas får jag leva med det ;) , rätt ska vara rätt och formuleringen "Alla hjul inom rutan" är entydig.

Dom vakter jag träffat och dom samtal jag ringt säger att "du står egentligen fel, det är upp till vakten, mig gör det inget men du kan åka dit..." - Hittills har det inte hänt. :D

Bättre att stå i och betala för två rutor än att stå utanför med något hjul (eftersom jag inte får in mina sex hjul i en ruta) är min tes..., men allt beror på situationen...

/Tommy

S

Sören-6830

Guest

På tomtmark och liknande kan en markägare förbjuda eller bestämma villkor för parkering. Ofta anlitar markägaren t.ex. ett vaktbolag för att övervaka att villkoren följs.

(Min understrykning.)

Visst är det så, men det gör ju inte regeln om att bil+husvagn betalar för EN plats och husbil inte ens står korrekt om man betalar för två platser, mindre korkad.

S

Sören-6830

Guest

Jag betalar för dom P-rutor jag låser för andra parkörer, mina hjul står då inte inom rutan men inom rutorna. När man läser "Alla hjul inom rutan" är jag enligt regelverket i risk för en kontrollavift (med all rätt enligt regeltexten).

En kontrollavgift täcks av ett par/tre inbesparade camping/ställplatsavgifter så skulle jag drabbas får jag leva med det ;) , rätt ska vara rätt och formuleringen "Alla hjul inom rutan" är entydig.

Dom vakter jag träffat och dom samtal jag ringt säger att "du står egentligen fel, det är upp till vakten, mig gör det inget men du kan åka dit..." - Hittills har det inte hänt. :D

Bättre att stå i och betala för två rutor än att stå utanför med något hjul (eftersom jag inte får in mina sex hjul i en ruta) är min tes..., men allt beror på situationen...

/Tommy

Som du kanske såg i mina tidigare inlägg hjälper det inte enligt Q-Parks regler att betala för två rutor, hur konstigt det än låter.
Men sedan är det upp till p-vaktens godtycke. Ser fram emot att Q-Park m fl specificerar sina regler för husbilar.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

(Min understrykning.)

Vill bara konstatera att markägaren bestämmer villkoren...

Tommy Nyman

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025

Som du kanske såg i mina tidigare inlägg hjälper det inte enligt Q-Parks regler att betala för två rutor, hur konstigt det än låter.
Men sedan är det upp till p-vaktens godtycke. Ser fram emot att Q-Park m fl specificerar sina regler för husbilar.

Sören - Som du kanske såg i mitt tidigare inlägg så är jag väl medveten, eftersom jag skrev "När man läser "Alla hjul inom rutan" är jag enligt regelverket i risk för en kontrollavift (med all rätt enligt regeltexten)".

Jag chansar med berått mod, tror och hoppas på P-vaktens positiva godtycke i.o.m. att jag betalar för de platser jag låser - I annat fall får jag en utökad avgift på en (oftast) gul remsa som gynnar markägaren.

Ser (eventuellt) fram emot att Sören driver detta, det kan tyvärr landa i ett klargörande om "alla hjul" (då är jag körd), "hela karossen" (då är jag körd), "fordonståg enligt släpvagn" (då är jag räddad) - Ett sunt förnuft med vissa bakslag kan också vara en bra väg (för mig)

Spelar lite, har hittills vunnit mer än jag förlorat i kontrollavgifter (framför allt med hänsyn till campingavgifter) :D

Jag har svarat Nilo51 på grundfrågan, debattera får ni andra göra, bra vore om det ledde till något positivt med de tredje parter ni diskuterar så att detta inte blir en gnälltråd... ;) - Den som har lagfarten bestämmer.

/Tommy

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Räddningen är när platsen gränsar mot en gräsmatta, då kan hjulen få plats inom markeringen och överhänget inkräktar inte på annan p-plats.

S

Sören-6830

Guest

Sören - Som du kanske såg i mitt tidigare inlägg så är jag väl medveten, eftersom jag skrev "När man läser "Alla hjul inom rutan" är jag enligt regelverket i risk för en kontrollavift (med all rätt enligt regeltexten)".

Jag chansar med berått mod, tror och hoppas på P-vaktens positiva godtycke i.o.m. att jag betalar för de platser jag låser - I annat fall får jag en utökad avgift på en (oftast) gul remsa som gynnar markägaren.

Ser (eventuellt) fram emot att Sören driver detta, det kan tyvärr landa i ett klargörande om "alla hjul" (då är jag körd), "hela karossen" (då är jag körd), "fordonståg enligt släpvagn" (då är jag räddad) - Ett sunt förnuft med vissa bakslag kan också vara en bra väg (för mig)

Spelar lite, har hittills vunnit mer än jag förlorat i kontrollavgifter (framför allt med hänsyn till campingavgifter) :D

Jag har svarat Nilo51 på grundfrågan, debattera får ni andra göra, bra vore om det ledde till något positivt med de tredje parter ni diskuterar så att detta inte blir en gnälltråd... ;) - Den som har lagfarten bestämmer.

/Tommy

Jag håller med, brukar också chansa på att det går bra, då med alla hjul (har bara 4 st) innanför linjerna, har ju gått bra hittills...

Tänker inte driva detta, kändes ungefär som att köra huvudet i väggen att diskutera med Q-Park.

Men man kan ju alltid hoppas att de låter oss få samma möjligheter till parkering som husvagn+bil när de nu lovat att specificera sina regler.

Så här svarar förresten P-Malmö just nu:

Bil + Husvagn är 2 fordon. Det gäller samma sak. Får fordonet inte plats i rutan så får man parkera någon annanstans.

Det finns inget som säger att om bilen sticker ut ett visst antal centimeter så är det fel.

Men naturligtvis så finns rutorna för att man ska parkera i rutorna och inte hänga över med en stor del av sitt fordon i intilliggande ruta.

Om det rör sig om enstaka centimeter så är det inget problem. En husbil däremot kan ha ett överhäng på 70-80 centimeter. Då tar man en stor del av intilliggande ruta.

Med vänlig hälsning
Gill Arnehall
Funktionsansvarig

Telefon 040-605 69 77
Växel 040-605 69 00

Parkering Malmö
Besöksadress: Arenagatan 12, Malmö (Hyllie)
Postadress: Box 60018, 216 10 Limhamn
Parkering Malmö - Vi skapar plats

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Detta har diskuterats tidigare och det gick inte att få något entydigt svar på vad som gäller. Det är upp till varje kommun att bestämma sina regler utifrån det absoluta regelverket.

En del kommuner anser att bil och husvagn är ett fordon och skall betala en avgift, en annan kommun säger att det är två fordon och skall betala två avgifter.

En del kommuner anser det vara okej att parkera en husbil med överhäng bara hjulen står inom rutan.

En trafikchef på en kommun i Hallands län försökte få en enhetlig syn på detta och skrev till alla kommuner, vad jag förstår så rann detta ut i sanden.

Kenneth

N

Nilo51

Guest

Tack för alla svar hittills :yes:
Kanske lika bra betala, men för att citera Tommy Nyman ”Spelar lite, har hittills vunnit mer än jag förlorat i kontrollavgifter (framför allt med hänsyn till campingavgifter)” sååå det verkar som Q-Park är vinnare igen med sina olika tolkningar i P-avgifter för husbilar, men jag hade önskat det inte var P-vakten som har tolkningen om en P-bott är aktuellt, men instämmer jag har sparat många kr som fri campar.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Det här är inte lätt...

I boken "Stanna och parkera", som det länkas till i inlägg # 3 står:

Du ska stanna eller parkera så nära vägkanten som du kan. Utanför tättbebyggt område ska du stanna eller parkera utanför körbanan om det är möjligt.

På Malmö kommuns hemsida, som det länkas till i inöägg # 13, står:

Begreppet "terräng" är definierat som alla områden som inte är väg. Begreppet "väg" definieras som ” En sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon”. Detta anses innebära att vägen slutar vi asfaltskanten eftersom det är där motorfordon normalt framförs. Det råder ett generellt förbud i Sverige att stanna i terräng, även om det inte är skyltat med p-förbud.

Vem ska jag tro på, tro på, tro på... (di Leva)

Senast ändrad:
Toppen