• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Har du en 80-talare?

F

F.d. 53406

Guest
Hej!

Är ny ägare till en Fiat Frankia -86, med Peugeots 85-hästars bensinare och europachassi.
Har du något liknande kunde vi ju hjälpas åt att utforska våra bilar.

Använder min till lite av varje. Säljer min medeltids deckare Eldskytten bl.a.

husbil.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Har du en 80-talare?

Motoren kommer fra Peugeot 504, og har løse cylingerforinger. Unngå koking og du har en motor med lang holdbarhet. Koker motoren så er det normalt at toppakningen klippes slik at olje og vatn blandes.
 
F

F.d. 53406

Guest
Sv: Har du en 80-talare?

Jo, jag har förstått att jag måste se upp med spänningen till fläkten. Och även justera ventilerna någon gång. Så lever motorn ett långt liv. Är 30 år gammal och gått bara 15 000 nu.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Har du en 80-talare?

Jättefina motorer och precis som du säger med lååång livslängd om man sköter om dem.
Lite småtråkiga innan de blir varma iom att det sitter en manuell chocke på dem, men sen så är de kanonfina!
Viktigt att ställa ventilerna bara, sen kommer jag inte ihåg om det var elektronisk tändning eller brytarspetsar på dem, men det senaste har jag för mig!
En liten pärla till motor som går silkesmjukt och riktigt tyst om allt är hundra inställt. Samt ett fantasktiskt vridmoment om man tänker på att det är en motor med förgasare och ingen överladdning samt rötter i 50-talet....kanske ännu tidigare:)

Självklart så kan man inte jämföra dessa motorer med dagens vridmonster, kanske vore en kanongrej att låta några av de som tycker att en modern 2,3liters turbodiesel är trött provköra en sån här bensinare.........om inte annat för att få en trevlig nostalgikick:)
 
Toppen